کد خبر: ۳۳۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 04
حوادث رخ داده در روز‌های اخیر از یک دو قطبی میان مردم و کادر درمان حکایت دارد. ماجرای مرگ کودک شش ماهه در بیمارستان مفید و پذیرش دیرهنگام این کودک به دلیل حضور پرستاران در تحصن اعتراض‌آمیز به تأخیر در پرداخت حقوق و چالش‌های دیگر این صنف تنها اتفاق ناخوشایند این روز‌های نظام سلامت نیست
شفا آنلاین>سلامت>حوادث رخ داده در روز‌های اخیر از یک دو قطبی میان مردم و کادر درمان حکایت دارد. ماجرای مرگ کودک شش ماهه در بیمارستان مفید و پذیرش دیرهنگام این کودک به دلیل حضور پرستاران در تحصن اعتراض‌آمیز به تأخیر در پرداخت حقوق و چالش‌های دیگر این صنف تنها اتفاق ناخوشایند این روز‌های نظام سلامت نیست. در شرایطی که هنوز از حادثه مرگ این کودک شیرخوار بهت‌زده بودیم، خبری دیگر جامعه را در شوک فرو برد؛ حمله همراهان یک بیمار به پرستار در یاسوج که موجب آسیب شدید به این پرستار شد و وی را زیر تیغ جراحی برد. بخشی از ماجرا‌های رخ داده در این دو حادثه، نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه بهداشت و درمان را به تصویر می‌کشد؛ چالشی که موجب می‌شود همراهان بیمار که در فشار روحی شدیدی به سر می‌برند، دست به رفتار‌های غیر‌منطقی بزنند و گاهی هم در قالب پرداخت‌های دیر‌هنگام و ناچیز به پرستاران آن‌ها را وادار به اعتراض و بیان مطالبات صنفی می‌کند. در این بین، اما هم کادر درمان و هم مردم نباید فراموش کنند هر دو در یک جبهه هستند و تقابل میان آن‌ها می‌تواند در نهایت به ضرر خودشان و به ضرر سلامت و امنیت جامعه تمام شود؛ موضوعی که در نهایت دود آن به چشم همه می‌رود. 
 
به گزارش شفا آنلاین:۹ آذرماه بود که کودکی شش ماهه به بیمارستان مفید مراجعه می‌کند، اما انگار این کودک بد موقع بد‌حال شده و کادر درمان برای اعتراض به مطالبات صنفی‌شان تحصن کرده‌اند و کسی نیست تا کودک را پذیرش کند. آنطور که شمس‌الله نوری‌پور، رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران درباره جزئیات علت مرگ نوزاد شش ماهه در این بیمارستان روایت می‌کند، این نوزاد شب قبل از مراجعه به بیمارستان کودکان مفید، به دلیل استفراغ و بی قراری به یک مرکز درمانی سرپایی مراجعه داشته و دارو‌های ضد‌تهوع دریافت کرده بوده و تحت درمان سرپایی قرار گرفته‌است. 
 
 ماجرای تلخ مرگ کودکی ۶ ماهه 
 
به گفته رئیس بیمارستان این نوزاد دختر شش ماهه ساعت ۷:۲۵ صبح به اورژانس بیمارستان کودکان مفید مراجعه می‌کند و ۳۰ دقیقه بعد ویزیت می‌شود، در ابتدا سطح تریاژ نوزاد ۴ بوده و وضعیت وخیمی نداشته و وضعیت او در حد بیماران سرپایی بوده‌است. 
۳۰ دقیقه بعد از بستری اقدامات درمانی انجام شده‌است و نوزاد حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده‌است، با وجود اینکه ۳۰دقیقه احیای قلبی ریوی انجام‌شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است، اما روایت پدر النا دختر شش ماهه اینگونه است «بعد از بی‌قراری‌های چند روزه النا با همسرم تصمیم گرفتیم تا او را به بیمارستان مفید ببریم، اما بعد از چندین دقیقه که در بیمارستان بودیم، دیدیم اینجا اعتراض شده و کارکنان بیمارستان به دلیل عقب افتادن حقوقشان دست از کار کشیده‌اند! به همین دلیل هیچ‌کدام از مسئولان اورژانس دخترمان را تا چند دقیقه پذیرش نکردند!»
تأخیر در پذیرش و رسیدگی به کودک موجب مرگ او می‌شود و تراژدی غم‌انگیزی را رقم می‌زند. ماجرایی که شاید خروجی‌اش در نهایت همین بود و به دلیل وضعیت نامناسب النا ممکن بود در صورت پذیرش به موقع باز هم این کودک جان سالم به در نبرد، اما قطع به یقین مرگ کودک با وجود رسیدگی به موقع کادر درمان می‌توانست ماجرا را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و دیگر یک قصور یا بی‌اخلاقی محسوب نمی‌شد. 
 
 نظام پرستاری:‌مرگ النا به مطالبات صنفی مربوط نیست 
بگذریم از اینکه سازمان نظام پرستاری با صدور بیانیه‌ای تأکید داشته که پرستاران حاضر در تجمع پرستاران کشیک نبوده‌اند! 
در این بیانیه آمده‌است: «پرستاران صبور اگر گاهی بنا دارند با روش‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی هم داشته‌باشند، اولاً از افراد غیرشاغل در شیفت کاری استفاده شود، ثانیاً پرستاران شاغل در شیفت همزمان سرعت و راندمان کارشان را مضاعف کنند تا حوزه مقدس خدمت به بیمار تحت‌الشعاع قرار نگیرد.»
سازمان نظام پرستاری تأکید کرده‌است: «موضوع فوت این کودک عزیز هیچ ارتباطی به مسائل صنفی پرستاران در روز حادثه نداشته‌است.».
اما این پایان ماجرای تقابل میان مردم و کادر درمان نبود! 
 
 حمله به یک پرستار 
روز شنبه ۱۲ آذرماه خبر دردناک دیگری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. یکی از پرستاران بیمارستان شهید جلیل یاسوج توسط فردی با هویت معلوم از ناحیه رگ گردن زخمی شد. تمامی اقدامات لازم برای نجات جان پرستار از سوی کادر درمانی انجام و البته بنا بگفته پزشکان متخصص جراح، خطر مرگ پرستار رفع شده‌است. 
معاون پرستاری وزارت بهداشت با محکوم کردن اقدامات خشونتی علیه کادر درمان، خواستار بازنگری در تأمین امنیت پرستاران در اورژانس‌های مراکز درمانی شد. 
عباس عبادی در واکنش به مضروب شدن پرستار یاسوجی به وسیله چاقو توسط همراهان بیمار ضمن ابراز تأسف از بروز چنین حوادثی، این اقدام را محکوم کرد و خواستار برخورد جدی و به دور از تسامح و مدارا مراجع ذیصلاح شد. 
 وی پرستاران و کادر درمان را وکیل مدافع سلامت مردم دانست و با قدرانی از زحمات پرستاران در مراکز درمانی کشور گفت: «این اولین‌باری نیست که پرستاران ما در اورژانس بیمارستان‌ها مورد ضرب و شتم، جراحت و هتاکی قرار می‌گیرند که بازنگری در تأمین امنیت این همکاران بسیار ضروری است.»
عبادی افزود: «انتظار داریم مراجع ذی‌صلاح با جدیت و قاطعیت با چنین مواردی برخورد قانونی قاطع و فوری کنند، چرا که نباید با تکرار رخداد چنین حوادثی به انگیزه و امنیت پرستاران در ارائه خدمت به مردم لطمه وارد شود.»
عبادی همچنین بر افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت کار پرستاران و کادر درمان تاکید کرد. 
 
 دود تقابل میان مردم و کادر درمان به چشم همه می‌رود
 این‌ها دو پرده از اتفاقاتی است که حال و هوای این روز‌های نظام سلامت و دوقطبی‌سازی‌ها و تقابل میان مردم و کادر درمان را نشان می‌دهد. این تقابل، اما خروجی‌هایی بسیار خطرناک و غم‌انگیز داشته است؛ مرگ النای شش ماهه و تا دم مرگ رفتن پرستار یاسوجی به واسطه خشم و عصبانیت همراهان بیماری که وضعیت مناسبی نداشته‌است. در این میان باید این آگاهی در میان بزرگان اصنافی، چون پزشکان و پرستاران افزایش یابد که در طرح مطالبات صنفی‌شان مردم و کادر درمان را در مقابل یکدیگر قرار ندهند، چراکه اینجا با جان انسان‌ها مواجهیم و رها کردن یک بیمار می‌تواند منجر به فاجعه شود. همچنان که رسانه‌ها هم در بازتاب اخبارشان باید حواسشان به شکل‌گیری دوقطبی‌ها باشد. در عین حال شاید یکی از مهم‌ترین وجوه ماجرا را در صحبت‌های یکی از همکاران این پرستار یاسوجی به عینه دید. 
«شاید مشکل اصلی از سوی همراهان بیمار نباشد، بلکه مشکل به کمبود‌های بیمارستان برمی‌گردد که هیچ چیزی در این بیمارستان برای خدمات‌دهی به بیمار وجود ندارد. وقتی همراهان بیمار می‌بینند امکانات بیمارستان کم است، همه را به پای ما پرستاران می‌نویسند، زیرا نمی‌دانند که در این بین مقصر ما نیستیم، بلکه این تنها بیمارستان ترومای استان است که از داشتن کمترین تجهیزات و امکانات و وسایل محروم است.»/جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: