کد خبر: ۳۳۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 03
دستورالعمل‌های آزمایشات غربالگری کما فی السابق در کشور در حال انجام است.
شفا آنلاین>سلامت>چند سالی است که حرکت به سمت سالمندی جمعیت به یکی از بارزترین دغدغه‌های جمعیت‌شناسان کشور بدل گشته است، حالا سیاستگذاری‌ها در این حوزه جدی‌تر شده و سعی می‌شود با اشکال و طرق مختلف نرخ رشد جمعیت در کشور افزایش پیدا کند.
به گزارش شفا آنلاین:مدتی است که طرح کاهش سقط جنین هم در دستور کار قرار گرفته اما توأم با اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سؤالاتی مطرح است. آیا کشور‌مان وارد فاز سالمندی شده است؟ چه تدابیری برای ایجاد توازن سنی جمعیت اندیشیده شده است؟ آیا  با اجرای قانون جوانی جمعیت آزمایشات غربالگری جنین، کما فی السابق انجام می‌شود؟
دکتر سحر منصوری، رابط ستاد ملی جمعیت در وزارت بهداشت، در خصوص برنامه‌های پیش رو در حوزه افزایش جمعیت و جوان‌سازی جمعیت به «ایران» می‌گوید: سیاستگذاری‌ها در حوزه جمعیت جدی‌تر شده و سعی بر افزایش نرخ باروری شدت پیدا کرده است.
در این زمینه طرح کاهش سقط جنین هم در دستور کار قرار دارد و مقابله با آن شدت بیشتری گرفته است.
دکتر سحر منصوری، خاطرنشان می‌کند: بحث سالمندی جمعیت یک واقعیت اجتماعی است که با آن روبه‌رو هستیم. در حال حاضر البته خوشبختانه هنوز پنجره جمعیتی بسته نشده است. با این همه برای مقوله سالمندی از آن جا که موضوعی زمانبر است، باید همه سیاست‌هایی که ما را به سمت افزایش جمعیت یعنی موالید بیشتر و افزایش نرخ باروری می‌رساند، در پیش بگیریم.
به گفته او، حفظ جمعیت فعلی و افزایش آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در کشور تعداد مشخصی سالمند داریم، در مقابل اما وقتی تعداد جوانان در کشور کم شود، توازن جمعیتی به هم می‌خورد؛ برای حفظ توازن باید موالید افزایش پیدا کند. تمامی بندهای موجود در قانون جوانی جمعیت نیز از سیاست‌های کلی تا اسناد بالادستی باید به سمت پویایی جامعه سالمندی و توانمند کردن ایشان و به موازات آن افزایش نرخ باروری و جمعیت جوان سوق داشته باشد و در واقع الزامی است که نسبت و توازن به سمت جوانی جمعیت پیش برود.

نگرانی‌ها به خاطر عدم اطلاع از قانون است
دکتر منصوری درباره افزایش سختگیری‌ها در زمینه سقط جنین و نگرانی‌های موجود درباره نحوه انجام آزمایشات غربالگری می‌گوید: این نگرانی‌ها به خاطر عدم اطلاع از قانون است. دستورالعمل‌های آزمایشات غربالگری کما فی السابق در کشور در حال انجام است.
آنچه در قانون اتفاق افتاد، بحث ساماندهی دستورالعمل‌هاست. یعنی قرار بود بر اساس یکسری استانداردها این آزمایشات انجام شود که متأسفانه به‌دلیل نبود نظارت، مشکلات زیادی ایجاد شد اما حالا بر اساس موارد علمی که در کتاب‌های پزشکی موجود است، این کار انجام می‌شود. در موضوع غربالگری جنین نحوه درخواست و نحوه اجرا تغییر پیدا کرده ولی اساس کار همان است.

تعداد معلولان افزایش نخواهد داشت
به گفته منصوری برای انجام آزمایشات غربالگری با تجویز پزشک متخصص، هیچ ممانعتی وجود ندارد. فقط ما شاهد یک موج رسانه‌ای بودیم که علیه قانون بود و این شائبه را ایجاد کرد که تعداد معلولان زیاد می‌شود.
این حرف اصلاً علمی نیست. تمامی آزمایشات به‌صورت علمی برای افرادی که نیاز به آزمایشات دارند و شناسایی جنین‌های بیمار همچنان در حال انجام است. البته ممکن است ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد که در حال پیگیری هستیم./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: