کد خبر: ۳۳۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 03
وضعیت هوای 9 کلانشهر نارنجی اعلام شد
شفا آنلاین>سلامت>روز گذشته وضعیت هوای تهران قرمز شد. یعنی آلودگی هوا برای همه گروه‌های جامعه اعم از حساس و غیرحساس ناسالم است. البته سازمان هواشناسی کشور برای 9 شهر وضعیت هوای نارنجی‌رنگ را صادر کرده است. فعلاً تنها راهکارهای اصلی برای حفاظت نسبی از جان شهروندان درنظر مسئولان کشور غیرحضوری شدن مدارس و استقرار پایگاه‌های اورژانس در میادین اصلی شهر است. 

به گزارش شفا آنلاین:عصر روز گذشته، شاخص کیفیت هوای تهران با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۳ در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت. این درحالی بود که بنا بر اعلام این شرکت بیش از 10 نقطه پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفته بودند. نکته آنکه تهران 62 روز خود را با هوای ناسالم پشت سر گذاشته است. همچنین این شهر از ابتدای سال تاکنون تنها 9 روز هوای پاک، 179 روز هوای قابل‌قبول و 7 روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده است. در روزهای اخیر نیز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار داشته است تا جایی که مردم تهران شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند. نکته آنکه سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران هفته گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران مازوت‌سوزی را به‌عنوان یکی از دلایل آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال برشمرده بود. او خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود:«رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود. این موضوع به نوعی شفاف‌سازی است اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.» مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در همان جلسه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران را مورد تایید قرار داد. 

آماده‌باش اورژانس

شرایط آلودگی هوا به‌قدری وخیم بود که نیروهای اورژانس را به حالت آماده‌باش درآورد. محمداسماعیل توکلی، رئیس مرکز اورژانس تهران با تاکید بر حضور امدادگران اورژانس در میادین اصلی شهر عنوان کرد:«شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به وضعیت آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود.» کودکستان‌ها و مدارس مقطع دبستان در استان تهران غیر از دماوند و فیروزکوه و بخش رودبار قصران نیز به دلیل تشدید آلودگی هوا و براساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا نیز روز گذشته غیرحضوری شد. این درحالی است که بنا به گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران، آلودگی هوای تهران طی روزهای آینده به‌ویژه از یکشنبه تا چهارشنبه افزایش می‌یابد.

همچنین روز گذشته کمیته ویژه اضطرار آلودگی هوا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، استانداری، محیط زیست، وزارت آموزش و پرورش، پلیس و... برگزار شد. میرمحمد غراوی، معاون استاندار تهران درباره مصوبات این کارگروه اظهار کرد:«با توجه به تشدید آلودگی هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، براساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول استان تهران به غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر فردا یکشنبه ۱۲ آذرماه (امروز) غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. همه مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی در دو نوبت صبح و عصر نیز غیرحضوری می‌باشد. پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رویت دارند، جلوگیری می‌کنند.»

علیرضا مزینانی، دبیر کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا نیز درباره مصوبات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا عنوان کرد:«مجوزهای روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری تهران از فردا (امروز) تا چهارشنبه (۱۲تا ۱۵ آذرماه) صادر نمی‌شود. اعمال تردد نوبتی (طرح زوج و فرد) کلیه خودرو‌ها از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا انجام پذیرفته و پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به نظارت و اعلام نتیجه به استانداری اقدامات لازم را به عمل آورد.» او همچنین درباره سایر مصوبات این کارگروه اظهار کرد:«کارکنان دستگاه‌های دولتی دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و خودایمنی و زنان باردار در صورت موافقت دستگاه مربوطه می‌توانند فردا (امروز) از ظرفیت دورکاری استفاده کنند. براساس تصمیم کارگروه تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین مانند کامیون، تریلی، جرثقیل و.. درمحدوده کامیون‌ممنوعِ شهر تهران ممنوع است. پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر جانمایی شوند. پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی اقدامات لازم را به عمل آورد. جلوگیری از تردد وسایل حمل و نقل عمومی که آلایندگی قابل رویت دارند مانند مینی‌بوس، اتوبوس، ون‌وتاکسی از محل توقفگاه اتوبوس‌های شرکت واحد و پایانه‌های مسافربری توسط شهرداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت پذیرد.» دبیر کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا با بیان اینکه براساس تصمیم کارگروه ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان، توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران صورت پذیرد،‌ تاکید کرد: «شرکت گاز استان نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گازرسانی که فعالیت آن‌ها در این شرایط ضروری است، اقدام کند. شهرداری‌ها و بخشداری‌های استان جهت جلوگیری از پسماندسوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان، نظارت ویژه اعمال کنند. اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص از طریق فرمانداری‌ها در حوزه استحفاظی شهرستان‌ها صورت پذیرد. کلیه فعالیت‌های معادن شن و ماسه و کارخانجات تولید آسفالت ممنوع است.» 

سازمان هواشناسی روز گذشته با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است:«افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم شنبه و یکشنبه (۱۱ و ۱۲ آذرماه) برای تهران، کرج، اراک، اهواز و اصفهان، دوشنبه (۱۳ آذرماه) برای تهران، کرج، اراک، اصفهان، اهواز، مشهد و تبریز، سه‌شنبه (۱۴ آذرماه) برای تهران، کرج، اراک، اصفهان، اهواز، مشهد، سمنان، تبریز و قم و چهارشنبه (۱۵ آذرماه) برای تهران، کرج، اصفهان، اراک و اهواز پیش‌بینی می‌شود.» /هم میهن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: