کد خبر: ۳۳۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
صبح روز پنجشنبه نهم آذر، مردی جوان در حالی که دختر ۶ ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود، به همراه همسرش راهی بیمارستان مفید تهران شد.
شفا آنلاین>سلامت>مرگ یک نوزاد ۶ ماهه در  تهران به علت آنچه کوتاهی کادر درمان عنوان شد، از نهم آذرماه در بیمارستان کودکان مفیدفضای مجازی و رسانه‌ای کشور بازتاب یافت و اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده است به طور ویژه به این حادثه رسیدگی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:صبح روز پنجشنبه نهم آذر، مردی جوان در حالی که دختر ۶ ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود، به همراه همسرش راهی بیمارستان مفید تهران شد. پدر این نوزاد درباره روز حادثه چنین گفته است: «النا» تب بالایی داشت و بی قراری می‌کرد؛ با همسرم تصمیم گرفتیم تا او را به بیمارستان ببریم؛ یکی از دوستانم بیمارستان مفید را به ما معرفی کرد و گفت تخصص این بیمارستان کودکان است، ما هم سریع آماده شدیم و ساعت ۷:۳۰ صبح جلوی در بیمارستان رسیدیم. وقتی به بیمارستان رسیدیم از همسرم خواستم تا زمانی که من جای پارک برای ماشینم پیدا می کنم به پذیرش برود و النا را بستری کند من هم بعد از چند دقیقه برگشتم و دیدم او به همراه دخترم النا هنوز روبروی در بیمارستان منتظر مانده است! از او پرسیدم چرا به داخل نرفتید؟ گفت: اینجا اعتراض شده و کارکنان بیمارستان به دلیل عقب افتادن حقوقشان دست از کار کشیده اند! به همین دلیل هیچکدام از مسئولان اورژانس دخترمان را پذیرش نمی کنند.»

جسد النا برای بررسی علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد و پدرش نیز به عنوان اولیای دم از کادر درمان بیمارستان کودکان مفید شکایت کرده ثبت کرد؛ به دنبال این شکایت، پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد و آنطور که قوه قضاییه اعلام کرده است: چهار نفر از اعضای کادر درمان بیمارستان مفید تهران در پی فوت یک‌ کودک ۶ ماهه در این بیمارستان بازداشت و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل شد.

بر این اساس و پس از تحقیقات قضایی اولیه و تشکیل پرونده، رئیس اورژانس، ۲ سوپروایزر و یک سرپرستار بیمارستان بازداشت شدند و تحقیقات در مورد این پرونده ادامه دارد.

نظر نهایی از سوی پزشکی قانونی اعلام می شود

علیرضا رحیم‌نیا مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این حادثه می‌گوید: علت اصلی مرگ نوزاد ۶ ماهه را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد و در صورتی که قصوری رخ داده باشد، به طور قطع با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود: نوزاد در بازه زمانی کمتر از یک ساعت پس از مراجعه به بیمارستان فوت کرده است؛ باید توجه داشت؛ این نوزاد دچار خونریزی ریوی شده که در نوزادان کشنده است. وزارت بهداشت به طور ویژه به پرونده مرگ این نوزاد ۶ ماهه رسیدگی می‌کند و ویدئوهای ضبط شده بیمارستان هم در حال بررسی است.

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اظهار داشت: شماری از کارکنان بیمارستان در محوطه تجمع کرده بودند، اما کادر اورژانس در جمع آنها حضور نداشتند و در حال رسیدگی به کودکان در بخش اورژانس بودند.

رحیم نیا تصریح کرد: در صورتی که قصوری رخ داده باشد؛ احکامی از تعلیق موقت تا اخراج در انتظار مقصران خواهد بود، همچنین مقصران به مراجع قضایی معرفی و به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

نوزاد در زمان مراجعه در حد بیماران سرپایی بود

بر اساس اظهارات شمس الله نوری پور رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران، نوزاد دختر ۶ ماهه ساعت ۷:۲۵ دقیقه صبح به اورژانس بیمارستان کودکان مفید مراجعه می‌کند و ۳۰ دقیقه بعد ویزیت می‌شود، در ابتدا سطح تریاژ نوزاد ۴ بوده و وضعیت وخیمی نداشته و وضعیت او در حد بیماران سرپایی بوده است.

وی تصریح کرد: ۳۰ دقیقه بعد از بستری، اقدامات درمانی انجام شده و نوزاد در حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده است؛ با وجود اینکه ۳۰ دقیقه احیای قلبی ریوی انجام شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است.

نوری پور یادآور شد: این نوزاد شب قبل از مراجعه به بیمارستان کودکان مفید، به دلیل استفراغ و بی قراری به یک مرکز درمانی سرپایی مراجعه داشته و داروهای ضد تهوع دریافت کرده بوده و تحت درمان سرپایی قرار گرفته است.

رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران گفت: خونریزی ریوی که در کودکان کشنده است؛ می‌تواند در فصول سرد سال بر اثر آنفلوانزای شدید رخ دهد.

نوری پور تاکید کرد: علت مرگ را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد و کادر درمان بیمارستان مفید برای توضیح درباره اقدامات صورت گرفته احضار شدند و ضابطان قضائی در حال بررسی پرونده بیمار هستند.

مرگ «النا» نخستین حادثه دلخراش نوزادان در بیمارستان‌ها نیست؛ از ابتدای امسال مرگ چند نوزاد به علت قصور پزشکی در برخی از مراکز درمانی گزارش شده است به طوری که اواخر مرداد امسال یک کودک ۱۳ ماهه و اردیبهشت ماه نیز یک نوزاد پنج روزه نیز به علت آنچه بی توجهی کادر درمانی در رسیدگی به موقع و مداوای آنها عنوان شده، با زندگی خداحافظی کردند.

اواسط مهرماه گذشته نیز اعلام شد که در بازه زمانی ۳۰ شهریور تا ۱۱ مهر از مجموع ۴۰ نوزادی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان هاجر شهرکرد بستری بودند، ۶ نوزاد فوت شدند که برای بررسی و علت یابی آن نه تنها دادستانی وارد عمل شد که معاون وزیر بهداشت نیز به چهارمحال و بختیاری سفر کرد که در نهایت مشخص شد قصور و تقصیری در این زمینه صورت نگرفته بود بلکه 2 نوزاد به علت عفونت و چهار نوزاد به دلیل نارسایی ریه و بیماری های زمینه ای دیگر مانند نارس بودن جان خود را از دست داده اند.

بر اساس آخرین آمارها، پزشکی قانونی کشور پارسال ۱۲ هزار و ۴۴۵ فقره پرونده قصور پزشکی را مورد بررسی قرار داد که در ۴۶ درصد از این پرونده‌ها کادر درمان محکوم شدند؛ قصور پزشکی به چهار شکل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی ممکن است اتفاق بیفتد، بی‌مبالاتی یعنی کارهایی که یک پزشک یا درمانگر باید در روند درمان برای بیمار انجام دهد اما انجام نداده که شدیدترین نوع قصور است. بی‌احتیاطی یعنی کارهایی که نباید برای مریض انجام دهد اما انجام داده است.

عدم مهارت یعنی اتفاقی که به دلیل عدم مهارت درمانگر در هنگام انجام جراحی یا اقدام درمانی و تشخیصی، رخ می‌دهد و معمولا هم توسط پزشکان جوانتر انجام می‌شود و عدم رعایت نظامات دولتی نیز عدم رعایت بخشنامه، پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به دلیل عدم رعایت، منجر به قصور و خسارت و عارضه به بیمار می‌شود. / ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: