کد خبر: ۳۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 07
شفاآنلاین-مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از نهایی‌شدن طرح «اعتلای خانواده پایدار» برای مقابله با «ازدواج سپید» خبر داد و گفت: «جوانان ایرانی باید بدانند که این نوع ازدواج آرامش و سلامت را برای خانواده‌های ایرانی همراه ندارد.»
به گزارش شفا آنلاین،وی در رابطه با موضوع «ازدواج سپید» در جامعه ایران گفت: «ایران، جامعه‌ای «در حال گذر» است و به‌سمت «مدرنیته» می‌رود. طبیعی است که چنین آسیب‌هایی وجود داشته باشد، اما در این خصوص بزرگ‌نمایی‌هایی شده و ما آمار دقیقی از میزان گستردگی آن نداریم.»
وی با بیان اینکه ««ازدواج سپید»، به‌صورت محدود و معدود وجود دارد» افزود: «به این نحوه آشکار و تندی که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، نیست اما همین میزان محدود هم باید با کار فرهنگی و رویکرد اجتماعی مقابله شود.»«ازدواج سپید» یا «هم‌باشی» به زندگی زوجین بدون عقد ازدواج رسمی به‌مدت نامعلوم زیر یک سقف گفته می‌شود. اخیرا رسانه‌ها در گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی به این موضوع پرداخته‌اند اما آمار رسمی درباره میزان شیوع این پدیده میان جوانان اعلام نشده است. سیاوش شهریور  ‌با بیان اینکه «طرح «تعالی خانواده» با هدف مداخله مثبت و سریع برای کاهش طلاق در حال پیگیری است»، گفت: «من در مورد «ازدواج سپید»حرفی نزدم.
اهداف ما بسیار فراتر است. در طرح «تعالی خانواده»، «کمیته خانواده» متشکل از نخبگان، روانشناسان و جامعه‌شناسان حوزه خانواده تشکیل شده و خروجی این کمیته پروتکل «تعالی خانواده» با هدف افزایش تعداد ازدواج‌ها و کاهش طلاق است. ضمنا در نظر داریم پس از طلاق، زوجین را حمایت کرده و برای ورود به زندگی کمک کنیم.»
وی ادامه داد: «این پروتکل براساس برنامه عملیاتی‌ای که در برخی استان‌ها نظیر چهارمحال‌وبختیاری، یزد و بخشی از فارس اجرا شده و به نتیجه رسیده تدوین شده و در همین زمینه مشارکت بخش‌هایی نظیر امور مساجد هم برای پیشبرد این طرح دیده شده است. طرح‌های دستگاه‌های ذیل این طرح هم با یکدیگر ادغام و آسیب‌شناسی می‌شوند. این پروتکل در بخش‌های مختلف دخیل در ماجرای جوانان و ازدواج، اعم از دولتی و قضایی اجرا می‌شود.»
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری تهران در ادامه تاکید کرد: «از راهکار‌های عملیاتی این پروتکل، اجباری‌کردن مشاوره‌های روانشناختی برای دختران و پسران قبل از ازدواج است چراکه درصد بسیار بالای طلاق‌ها به‌دلیل انتخاب نادرست اتفاق می‌افتد و به این ترتیب، می‌توان جلو ازدواج‌هایی را که بدون تفاهم فرهنگی، خانوادگی و... انجام می‌شود، گرفت. روانشناس به این زوجین پیشنهاد می‌دهد که اگر ازدواج نکنید به صلاح است.»
شهریور افزود: «در این پروتکل، ورودی به مساله ازدواج نداریم. مشکلات اقتصادی ازدواج از طریق وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است و کمیته‌ای نیز در رابطه با ازدواج در معاونت زنان تشکیل شده و در پروتکل استانداری مداخلات کاهش طلاق مدنظر است. استانداری به‌عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده و حاکمیتی ورود پیدا می‌کند.»
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به تبلیغ ازدواج رسمی و قانونی گفت: «فراهم کردن ازدواج آسان و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای محکم‌شدن بنیان خانواده می‌تواند در این زمینه نمونه‌ای از رفتاری فرهنگی در مقابله با این آسیب باشد.»
وی افزود: «طرح «اعتلای خانواده پایدار» در استان تهران نهایی شده است و به شورای برنامه‌ریزی استان می‌رود. براین اساس تحکیم خانواده پایدار در بخش‌های سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام‌معظم‌رهبری، افزایش نرخ زاد و ولد، افزایش نرخ ازدواج و بسترسازی برای ازدواج آسان است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: