کد خبر: ۳۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
«هنوز برای ما کاملا مشخص نیست که عوارض عمل کاهش وزن برای بیماران تا چه حد است. چند سال پس از جراحی لاغری وزن بیشتر افراد بازمی‌گردد و مشکل دیابتشان که بر اثر چاقی بوده نیز در پی اضافه شدن وزن خود را دوباره نشان می‌دهد؛ این نتیجه تحقیقی است که البته تنها دو شاخص بازگشت وزن و دیابت را مدنظر قرار داده است.»
شفا آنلاین>سلامت>«۶۰ درصد از افراد بالای ۲۰ سال جامعه مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و این عدد در تهران به ۷۰ درصد می‌رسد.»؛ این را دکتر فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید. با این حساب می‌توان ایران را جزو کشورهای چاق دنیا به‌حساب آورد، یعنی چاقی دغدغه خیلی‌ها در زمانه ما محسوب می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین: با نگاهی به دور و اطرافمان هم شاهدیم که خیلی از افراد به‌دنبال کسب نتیجه در کمترین زمان، البته بعد از انتخاب راحت‌ترین روش هستند؛ نکته‌ای که در اغلب تبلیغات روش‌های لاغری هم دیده می‌شود. غافل از اینکه هر شیوه لاغری غیر از ورزش و رژیم غذایی اصولی، خالی از عارضه نیست و حتی گاهی عوارض ناشی از کاهش وزن شدید در کوتاه‌مدت می‌تواند سلامت شخص را به‌طور جدی به خطر بیندازد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که چاقی مفرط ندارند و فقط وسوسه شده‌اند و برای کاهش وزن بین عمل لاغری یا رژیم غذایی سردرگم مانده‌اند، این مطلب را تا انتها بخوانید و بعد تصمیم بگیرید.

احتمال بازگشت وزن
دکتر آنیتا کرکولاس، رئیس بخش‌های چاقی و جراحی عمومی در دانشگاه پزشکی پیتسبورگ (یک مؤسسه تحقیقاتی دولتی معتبر در ایالت پنسیلوانیای آمریکا) می‌گوید: «هنوز برای ما کاملا مشخص نیست که عوارض عمل کاهش وزن برای بیماران تا چه حد است. چند سال پس از جراحی لاغری وزن بیشتر افراد بازمی‌گردد و مشکل دیابتشان که بر اثر چاقی بوده نیز در پی اضافه شدن وزن خود را دوباره نشان می‌دهد؛ این نتیجه تحقیقی است که البته تنها دو شاخص بازگشت وزن و دیابت را مدنظر قرار داده و به دیگر مواردی که این بیماران در پی این جراحی تجربه کرده‌اند توجه نداشته و این یعنی مشکلات و عوارض پس از جراحی می‌تواند تنوع و شدت‌های مختلفی داشته باشد.»
به‌گفته دکتر کرکولاس، نخستین سالی که فرد عمل گاسترکتومی آستینی (اسلیو معده) را انجام می‌دهد حدود ۷۰ درصد از اضافه وزن بدن کم می‌شود، اما در طول ۵ سال، وزن کاهش یافته بازمی‌گردد. جراحی برای کاهش وزن در طولانی مدت نمی‌تواند علاج این بیماری باشد. بعد از عمل، فرد دچار اضافه‌وزن می‌شود و دلیل اصلی آن بزرگ‌شدن معده است که به‌معنای خوردن بیشتر است. اشتها بازمی‌گردد و بیمار می‌تواند بیشتر بخورد و بیشتر هم می‌خورد. جراحی کاهش وزن نمی‌تواند رفتار فرد را نیز تغییر دهد، یعنی اگر فرد عادات خود را عوض نکند مطمئنا وزن از دست داده را دوباره بازخواهد گرداند. برای این تحقیق، محققان اطلاعات ۴۵۰ عمل جراحی را که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند. چند سال پس از جراحی بیشتر این افراد وزنی را که در طول جراحی از آنها برداشته شده بود دوباره اضافه کرده بودند.


جراحی لاغری؛  تنها قدم اول
«شاید برای شما هم این تصور پیش ‌آمده باشد که بلافاصله بعد از عمل جراحی هیکلتان به شکل یک ورزشکار حرفه‌ای درمی‌آید یا می‌توانید به‌ سرعت به زندگی معمول خود بازگردید، درحالی‌که اینگونه نیست و جراحی لاغری تنها قدم اول است.»؛ این را دکتر محمود حیدری، فوق‌تخصص جراحی چاقی، در مطلبی که در وب‌سایت خود منتشر کرده، متذکر می‌شود و می‌گوید: «بعد از انجام جراحی شما موظفید در مدتی مشخص از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید و برخی مراقبت‌ها و استفاده از داروها را مادام‌العمر ادامه دهید.» پس می‌توان گفت در اینجا هم آنچه اهمیت دارد نوع تغذیه و رژیم غذایی است.


سلطان لاغری با رژیم غذایی
اگر هنوز قانع نشده‌اید بگذارید ماجرایی را تعریف کنیم: «آگوستینو آنگوس جوزپه باربیری (۱۹۳۹ تا ۱۹۹۰) مردی اسکاتلندی بود که از ژوئن ۱۹۶۵ تا ژوییه ۱۹۶۶ به‌مدت ۳۸۲ روز رژیم غذایی لاغری گرفت و به‌طور مرتب برای ارزیابی پزشکی به بیمارستان مراجعه می‌کرد. باربیری موفق شد ۱۲۵ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهد و رکورد طول مدت رژیم غذایی را به نام خود ثبت کند.
پزشکان برای کاهش وزن وی یک دوره کوتاه‌مدت را برنامه‌ریزی کرده بودند، اما او اعتقادی به این برنامه نداشت و برای رسیدن به وزن دلخواهش بر دوره طولانی مدت پافشاری کرد. باربیری در مدت رژیم غذایی‌اش فقط ویتامین‌ها، الکترولیت‌ها، تمام اسیدهای آمینه ضروری و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای، قهوه و آب معدنی مصرف کرد. وی گاهی اوقات مقدار کمی شیر یا شکر همراه با نوشیدنی‌های خود مصرف می‌کرد. در آغاز دوره رژیم، وزن او ۲۰۷ کیلوگرم بود و زمانی که به هدف ۸۲کیلوگرم خود رسید، آن را متوقف کرد. وی به‌طور میانگین کاهش ۳۲۷ گرم از وزن خود در روز یا ۱۰ کیلوگرم در‌ماه را تجربه و آن را حفظ کرد.» با این حساب حتی اگر واجد شرایط هم باشید، ظاهرا تنها راه اراده است نه اینکه به جای ورزش و رژیم‌های غذایی یا انتخاب سبک زندگی سالم به سراغ سریع‌ترین روش‌ها یعنی عمل لاغری بروید و خود را به تیغ جراحی بسپارید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: