کد خبر: ۳۳۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
اکثر افرادی که اقدام به جراحی‌های لاغری مثل بای‌پس و اسلیو معده می‌کنند، مدتی طعم لاغری و زیبایی را می‌چشند اما بعد دچار عوارض متعددی می‌شوند. عوارضی مثل اسهال، لاغری مفرط، بی‌اشتهایی و ناراحتی اعصاب که تا پایان عمر با فرد خواهد ماند.
شفا آنلاین>سلامت>تب جراحی لاغری در ایران طوری بالا گرفته که شبکه‌های اجتماعی پر از تبلیغات گسترده آن است. این تبلیغات تا حدی فریبنده و پر زرق و برق است که افراد دچار چاقی مفرط یا اضافه ‌وزن یا کسانی که مشکل پرخوری دارند، خیلی راحت وسوسه و به انجام این کار ترغیب می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین:اگر عبارت «جراحی لاغری» را در گوگل سرچ کنید، با سایت‌هایی آشنا خواهید شد که تلاش دارند پای شما را به هر قیمتی به انجام انواع جراحی لاغری باز کنند. از جراحی اسلیو گرفته تا بای‌پس معده و لاغری با لیزر و.... از تبلیغ متد لاغری کلینیک‌ به‌عنوان جدیدترین متدها گرفته تا معرفی و تبلیغ پزشک لاغری کلینیک در ردیف 10پزشک برتر! تبلیغاتی که این توانایی را دارند که خیلی از افراد را دچار وسواس زیبایی کند و آنها را به فکر باربی شدن بیندازد.
خیلی از سایت‌ها، پیج‌ها و کانال‌ها نوید قسط‌بندی این جراحی‌ها را هم می‌دهد و همین، خیلی‌ها را دچار وسوسه می‌کند. غافل از اینکه جراحی‌های لاغری، عوارض بسیار زیادی دارند و حتی در مواردی مرگبار هستند؛ اواخر ‌ماه گذشته بود که خبر مرگ 3 زن جوان در تهران که برای عمل زیبایی و لاغری اقدام کرده بودند، رسانه‌ای شد. این 3 زن در یک روز و در 3 کلینیک جداگانه و زیر عمل لاغری و زیبایی جان باختند.

دکتر ایرج خسرونیا، متخصص بیماری‌های گوارش و کبد و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره عوارض جراحی زیبایی لاغری می‌گوید: اکثر افرادی که اقدام به جراحی‌های لاغری مثل بای‌پس و اسلیو معده می‌کنند، مدتی طعم لاغری و زیبایی را می‌چشند اما بعد دچار عوارض متعددی می‌شوند. عوارضی مثل اسهال، لاغری مفرط، بی‌اشتهایی و ناراحتی اعصاب که تا پایان عمر با فرد خواهد ماند.
رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی می‌گوید: در عمل بای‌پس، بخش زیادی از معده را برمی‌دارند که دیگر برگشت‌پذیر نیست. در جراحی اسلیو معده هم قسمتی از معده را برمی‌دارند که آن هم قابل برگشت نیست و عوارض زیادی هم دارد. این عوارض صددرصد دائمی است و تا آخر عمر با فرد می‌ماند. چون همانطور که گفتم بخشی از معده که بریده شده، دیگر غیرقابل برگشت است.
دکتر خسرونیا در پاسخ به این سؤال که آیا هرگز نباید به سمت جراحی زیبایی لاغری رفت، می‌گوید: فقط کسانی باید این جراحی‌ها را انجام بدهند که واقعا برای‌شان ضروری است. اما متأسفانه الان افراد زیادی به‌خصوص خانم‌ها را می‌بینیم که به‌خاطر وسواس زیبایی، اقدام به انجام این عمل جراحی می‌کنند که اصلا برای‌شان ضرورتی ندارد.
این متخصص بیماری‌های گوارش و کبد می‌گوید: متأسفانه خیلی از افراد بدون مشورت و تجویز پزشک برای عمل جراحی لاغری اقدام می‌کنند و اصلا نمی‌دانند که این جراحی‌ها می‌تواند مرگ‌آفرین باشد. گاهی اوقات عوارض خود جراحی و عوارض بیهوشی باعث مرگ فرد حین عمل می‌شود. گاهی هم عفونت‌ها و عوارض پس از عمل باعث مرگ فرد می‌شود.
این استاد دانشگاه به افرادی که قصد جراحی زیبایی لاغری دارند، تأکید می‌کند که قبل از اقدام به جراحی، حتما به یک روان‌پزشک مراجعه کنند و اگر مشکلی روانی در میان نبود، این کار را انجام دهند، چون چاق به نظر رسیدن در بسیاری از موارد علت روانی دارد.

دکتر مریم مظاهریون، دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی، عضو انجمن علمی تغذیه ایران و عضو انجمن بین‌المللی چاقی به همشهری می‌گوید: بهترین متد برای لاغر شدن، اصلاح رژیم غذایی روزانه، داشتن فعالیت بدنی روتین، خواب کافی و مناسب و مدیریت استرس است. اگر این ۴ اصل اولیه و الفبای تناسب اندام را رعایت کنیم، قطعا به وزن ایده‌آل و تناسب اندام می‌رسیم اما اگر آن را رعایت نکنیم از هیچ راهی نمی‌توانیم به تناسب اندام برسیم. حتی با جراحی‌های لاغری. چون افراد بعد از جراحی اسلیو و بای‌پس معده هم دوباره چاق می‌شوند.
دکتر مظاهریون می‌گوید: در کنار تغذیه، رژیم‌درمانی و ورزش اگر شخصی فکر می‌کند دچار پرخوری عصبی یا مشکلاتی است که از نظر روانی او را به سمت بیشتر خوردن یا کمتر خوردن سوق می‌دهد، بهتر است با یک روان‌پزشک که تخصصش در زمینه اختلالات خوردن است، مشورت کند. چون چاقی، یک بیماری مولتی‌فاکتریال است؛ یعنی عوامل متعددی در آن دخیل هستند و اگر ما به‌صورت مولتی‌فاکتریال یا چندعاملی برای درمان آن اقدام کنیم، قطعا نتایج خوبی به‌دست خواهیم آورد.

در عمل بای‌پس، بخش زیادی از معده را برمی‌دارند که دیگر برگشت‌پذیر نیست. در جراحی اسلیو معده هم قسمتی از معده را برمی‌دارند که آن هم قابل برگشت نیست و عوارض زیادی هم دارد. این عوارض صددرصد دائمی است و تا آخر عمر با فرد می‌ماند. چون بخشی از معده که بریده شده، دیگر غیرقابل برگشت است/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: