کد خبر: ۳۳۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 01
از ابتدای شناسایی بیماری ایدز در کشور تاکنون (از سال ۱۳۶۵ تا زمان آخرین بررسی انجام شده در پایان شهریور ۱۴۰۲) کل موارد ثبت شده ابتلا به اچ‌آی‌وی، بالغ بر ۴۶ هزار نفر بوده که مرگ ۲۲هزار و ۴۱۵ نفر از آن‌ها ثبت شده است.

شفا آنلاین>سلامت> اول دسامبر هر سال مقارن با دهم آذرماه سال جاری، به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

بیماری ایدز چیست؟

به گزارش شفا آنلاین:ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری ویروسی است که در اثر آلودگی بدن با ویروس HIV پدیدار می‌شود. این ویروس با از بین بردن سلول‌های مهم بدن به نام لنفوسیت‌های T(تحت عنوان CD۴مثبت) که با بیماری و عفونت مبارزه می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. هنگامی که تعداد  لنفوسیت‌های Tدر فرد آلوده به این ویروس تا حد معینی کاهش پیدا کند؛ شخص مستعد ابتلا به مجموعه‌ای از بیماری‌ها می‌شود که در حالت معمول، بدن می‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

شناسایی حدود ۲۴۰۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در کشور

بر اساس آخرین گزارش مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، طبق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که ۴۶ هزار و ۱۴۵ نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک  اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده ۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر زنده هستند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۶۳۹ نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی را دریافت کرده‌اند.

مرگ ۲۲۴۱۵ بیمار از ابتدا تاکنون

از ابتدای شناسایی بیماری در کشور تاکنون (از سال ۱۳۶۵ تا زمان آخرین بررسی انجام شده در پایان شهریور ۱۴۰۲)، کل موارد ثبت شده (موارد زنده و مرگ) بالغ بر ۴۶ هزار نفر بوده که مرگ ۲۲هزار و ۴۱۵ نفر از آن‌ها ثبت شده است؛ همچنین ۵۲۶۶ نفر برای دریافت خدمات، به مراکز ارائه دهنده‌ خدمت مراجعه نکرده‌اند.

۷۲ درصد مبتلایان HIV‌ مرد هستند

وزارت بهداشت اعلام کرده است که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲، میزان ۲۸ درصد موارد ثبت را زنان و ۷۲ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

نیمی از مبتلایان در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال هستند

۵۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ بوده‌اند و ۷۳ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۴۴ بوده‌اند که الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

رابطه جنسی عمده‌ترین راه ابتلا به اچ‌آی‌وی در ایران

در بین مواردی که در ۶ ماهه  اول سال ۱۴۰۲ تشخیص داده شده‌اند راه احتمالی انتقال در ۱۱.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۵۸.۷ درصد روابط جنسی، ۰.۶ درصد مادر به کودک بوده و در ۲۹.۶ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده و هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: