کد خبر: ۳۳۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 30
هر بار تزريق سرم نزديك به ۴۰۰ هزار تومان هزينه دارد و اين براي يك كارگر واقعا سخت است. به كساني فكر مي‌كنم كه فرزند دارند و مجبورند اين هزينه‌ها را براي سلامتي فرزندشان پرداخت كنند.
شفا آنلاین>سلامت>وزير بهداشت مي‌گويد ويروس تنفسي كه در چين و برخي كشورهاي ديگر روند افزايشي داشته به ايران وارد نشده است. اما مساله اينجاست كه اين روزها تعداد افرادي كه به دليل ابتلا به كرونا يا آنفلوآنزا به بيمارستان‌ها مراجعه مي‌كنند روند افزايشي محسوسي دارد. اينكه افراد مراجعه كنند به كرونا مبتلا شده‌اند يا آنفلوآنزا آمار دقيقي در اين رابطه منتشر نشده است اما به گفته متخصصان اين روند افزايشي تا اواخر آذر ماه هم ادامه خواهد داشت. بماند كه براي تعداد قابل توجهي از بيماران هزينه‌هاي درماني همين بيماري‌هاي ساده هم بسيار سخت است اما مساله اينجاست كه اگر اين روند به همين شكل ادامه پيدا كند آيا باز هم بايد شاهد ازدحام در مراكز درماني باشيم و جان‌هايي كه از دست مي‌روند يا با توجه به وجود واكسن‌ها و داروها مي‌توان اميد داشت تجربه تلخ دوران همه‌گيري كرونا دوباره تكرار نشود.

۲۱ درصد سرماخوردگي‌هاي سرپايي

مربوط به آنفلوآنزا است

به گزارش شفا آنلاین: سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن هشدار خطرآفريني آنفلوآنزا براي بيماران قلبي، ريوي و افرادي كه نقص سيستم ايمني دارند 21 درصد سرماخوردگي‌ها را مربوط به آنفلوآنزا دانست.

شهنام عرشي سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص شيوع بيماري آنفلوآنزا در كشور هم‌زمان با آغاز فصل سرما و ميزان شيوع آن و راه‌كارهاي گسترش اين بيماري به تعادل مي‌گويد: در حال حاضر شاهد سرماخوردگي‌هاي متعدد در بين مردم هستيم كه شيوع بالايي دارد و حدود 21 درصد از آنها مربوط به بيماري آنفلوآنزا است و بر اين اساس از هر پنج نفر افرادي كه سرماخوردگي دارند يك نفر مبتلا به آنفلوآنزاست.

سرپرست مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با يادآوري اينكه هميشه در فصل آبان منتظر شيوع آنفلوآنزا در نيمكره شمالي از جمله ايران هستيم كه درصد بالايي از سرماخوردگي‌ها را شامل مي‌شود، توضيح مي‌دهد: آنفلوآنزاي نوع A در اين فصل غالب است و در ماه آذر به اوج خود مي‌رسد و بعد از چند ماه كاهش مي‌يابد. هم‌اينك تعدادي از موارد سرماخوردگي و نه همه آنها موارد آنفلوآنزااست. عرشي مي‌افزايد: اين بيماري در افراد جوان و افرادي كه وضعيت ايمني مناسبي دارند به راحتي كنترل مي‌شود و شدت زيادي ندارد. ولي در افرادي كه سن بالاي 50 و بيماري‌هاي مزمن قلبي و ريوي دارند يا دچار بيماري‌هاي نقصان سيستم ايمني هستند مي‌تواند منجر به مرگ و مير شود.

به گفته او، زمان واكسيناسيون آنفلوآنزا شهريورماه است. اما افرادي كه دچار سرماخوردگي نشده‌اند نيز مي‌توانند هم‌اكنون نسبت به واكسيناسيون اقدام كنند.

عرشي راه‌هاي پيشگيري از آنفلوآنزا را استفاده از ماسك، شستشوي مرتب دست‌ها و رعايت فاصله اجتماعي عنوان و توصيه مي‌كند: افراد بيمار با استفاده از ماسك و قرنطينه خود در منزل از شيوع بيشتر اين بيماري كه براي افراد مسن و داراي بيمار‌هاي زمينه‌اي خطرآفرين است جلوگيري كنند.

 

دوباره بايد ماسك بزنيم؟

از سوي ديگر معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت آخرين وضعيت شيوع بيماري‌هاي ويروسي فصلي را تشريح و تاكيد كرد: حتي كساني كه بيمار نيستند، در صورت حضور در اماكن شلوغ و پرازدحام لازم است ماسك بزنند. دكتر بابك عشرتي گفت: امسال هم مانند همه سال‌هاي پيش از بروز كرونا، از مهرماه شاهد افزايش موارد بيماري‌هاي تنفسي كه بيشتر هم با تشخيص آنفلوآنزا است، بوديم. اين روند ادامه دارد و انتظار داريم كه تا بهمن ماه يا اسفند ماه ادامه داشته باشد. او افزود: در حال حاضر نيز با توجه به آزمايش‌ها و نظام ديده‌وري كه وجود دارد حدود ۲۸ درصد نمونه‌هايي كه آزمايش مي‌شوند آنفلوآنزا، ۱۲ درصد كرونا و مابقي موارد هم ساير ويروس‌ها هستند.

عشرتي با تاكيد بر اينكه اين روند كاملا قابل انتظار بوده است، بيان كرد: اتفاق عجيبي رخ نداده است ولي با سردتر شدن هوا امكان دارد كه بيماري‌هاي تنفسي هم افزايش پيدا كند. معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، ادامه داد: مانند هر ساله رعايت بهداشت فردي، عدم حضور مبتلايان به بيماري در جوامع، استفاده از ماسك در اماكن پرتجمع و... توصيه مي‌شود. او با تاكيد بر اهميت پوشش ماسك در مبتلايان به بيماري‌هاي تنفسي جهت جلوگيري از انتقال بيماري به سايرين، در عين حال گفت: حتي كساني كه بيمار نيستند نيز در صورت حضور در اماكن شلوغ و پرازدحام بايد ماسك بزنند.

معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اشاره به اينكه زمان طلايي تزريق واكسن آنفلوآنزا گذشته است، اظهار كرد: با اين حال هنوز هم امكان تزريق واكسن تا بهمن‌ماه وجود دارد و ما توصيه مي‌كنيم افراد پرخطري كه تاكنون واكسن نزده‌اند مانند زنان باردار، سالمندان، مبتلايان به بيماري‌هاي زمينه‌اي و ... حتما نسبت به تزريق واكسن اقدام كنند.

 

انتقال ويروس توسط افراد مبتلا بدون علائم

عشرتي با بيان اينكه برخي از مبتلايان ممكن است بدون علائم باشند اما بتوانند ويروس را انتقال دهند، تصريح كرد: در مورد مبتلايان علامت‌دار توصيه اول ما ماندگاري در منزل تا زمان بهبودي علائم است.

او افزود: علائمي كه از آن صحبت مي‌كنيم يعني سوزش گلو، آبريزش بيني، تب و بدن درد كه در بيماري‌هاي حاد تنفسي به ويژه آنفلوآنزا بروز مي‌يابد و تا زماني كه فرد مبتلا اين علائم را داشته باشد بايد در خانه استراحت كند تا بيماري را به سايرين انتقال ندهد. از طرفي ماندن در خانه به كاهش طول دوره بيماري و كاهش عوارض بيماري كمك مي‌كند. معاون فني مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت تاكيد كرد: معمولا مواردي كه كارشان به بستري در بيمارستان مي‌رسد، بيشتر كساني هستند كه بيماري زمينه‌اي دارند يا سيستم ايمني بدن‌شان ضعيف است. در واقع مبتلايان به ديابت و فشارخون، افراد مسن و زنان باردار بايد بسيار مراقبت كنند؛ چون ممكن است در صورت ابتلا شرايط شديدي از بيماري را تجربه كنند. او به زنان باردار توصيه كرد: اگر احساس بدن درد يا حتي تنگي نفس جزیي كردند بايد موضوع را جدي گرفته و حتما به پزشك مراجعه كنند. به گفته او، عفونت‌هاي شايع تنفسي اين فصل عموما ويروسي هستند و آنتي بيوتيك بر درمان آنها تاثيري ندارد و تجويز بي‌رويه آنها يا اصرار بيمار به پزشك براي تجويز اين دارو تنها ممكن است سبب بروز مقاومت ميكروبي شود.

 

گزارش ميداني از اورژانس يك بيمارستان

حداقل نزديك به ۲۰ نفر در صف انتظار براي مراجعه به پزشك اورژانس هستند. ساعت از ۱۰ شب گذشته و صداي سرفه و عطسه افراد منتظر قطع نمي‌شود. مينا مادر دو فرزند خردسالي كه هر دو به سرماخوردگي مبتلا شده‌اند به «تعادل» مي‌گويد: اين‌بار سومي است كه فرزندانم را به پزشك مي‌آورم. طي 10 روز گذشته شدت بيماري آنها كاهش پيدا نكرده و شب‌ها تب مي‌كنند. فرزندان او كه ۵ و ۷ ساله هستند بيحال در آغوش مادر خوابيده‌اند. مينا مي‌افزايد: با اينكه بيمه داريم اما تاكنون نزديك به يك ميليون تومان هزينه درمان پرداخت كرده‌ايم. مساله اينجاست كه دكترها همه‌اش مي‌گويند بايد دوره درمان را طي كنند اما نمي‌گويند اين دوره چند روز است. داروها جواب نمي‌دهند.

او مي‌افزايد: يكي از دكترها مي‌گفت به دليل پايين آمدن كيفيت داروها اين اتفاق رخ مي‌دهد و طول درمان بيشتر مي‌شود. چه كسي بايد پاسخگوي اين شرايط باشد؟ از يك طرف آلودگي هوا و از يك طرف هم ويروس‌ها سلامت بچه هايمان را به خطر مي‌اندازد و داروها هم كه ديگر اثر نمي‌كنند.

 

بهتر است به درمان‌هاي خانگي روي بياوريم

كوروش پسر ۲۵ ساله‌اي است كه به گفته خودش بيش از ۱۵ روز است كه درگير بيماري شده است. تشخيص اوليه دكتر آنفلوآنزا بوده اما وقتي بعد از يك هفته دوباره به دكتر مراجعه كرده گفته‌اند كه به اميكرون مبتلا شده است. او نيز  مي‌گويد: نه تشخيص دكترها دقيق است و نه داروهايي كه مي‌دهند اثري دارد. درمان‌هاي خانگي بيشتر اثر مي‌كند. او مي‌افزايد: من اينجا كارگر هستم اگر در خانه مادرم بودم تا به حال حتما حالم خوب شده بود. با اين وضعيت اقتصادي هر بار نزديك به ۵۰۰ هزار تومان هزينه دكتر و دارو مي‌دهم در حالي كه حقوق من تنها روزي ۲۵۰ هزار تومان است. كوروش مي‌گويد: هر بار تزريق سرم نزديك به ۴۰۰ هزار تومان هزينه دارد و اين براي يك كارگر مثل من واقعا سخت است. به كساني فكر مي‌كنم كه فرزند دارند و مجبورند اين هزينه‌ها را براي سلامتي فرزندشان پرداخت كنند.

 

آلودگي هوا مزيد برعلت شده است

پزشك عمومي حاضر در اورژانس بيمارستان نيز در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: يكي از مسائلي كه باعث شده شما بيماران افزايش پيدا كند آلودگي هواست. اغلب كساني كه به ما مراجعه مي‌كنند مشكلات تنفسي دارند. در حال حاضر نمي‌توان تمام اين مشكلات را به سويه اميكرون يا آنفلوآنزا ربط داد. او كه خودش را بابك معرفي كرد مي‌افزايد: مساله اينجاست كه بيماران از ما توقع معجزه دارند. اين بيماري دوره درمان دارد و برخي ممكن است تا ۲۰ روز هم گرفتار باشند.

او مي‌افزايد: مشكل اگر ويروسي باشد امكان دارد به دستگاه گوارش بزند و باعث تهوع و استفراغ شود. اما اگر بر اثر آلودگي هوا باشد بيشتر سيستم تنفسي را درگير مي‌كند. به هر حال بايد دوره درمان طي شود. البته نمي‌توان انتظار داشت كه در اين شرايط سخت معيشتي افراد استراحت مطلق داشته باشند. خيلي‌ها حتي با گرفتن استعلاجي هم نمي‌توانند سر كارشان حاضر نشوند. اين موضوع هم مي‌تواند روند درمان را كند و زمان بر كند./تعادل


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: