کد خبر: ۳۳۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با اشاره به پیک ویروس آنفلوآنزا گفت: این ویروس به ندرت در بزرگسالان دیده می‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسیار خفیفی دارد اهمیت این ویروس در کودکان به ویژه کودکان زیر ۵ سال است هر چقدر سن کودک کمتر باشد شدت بیماری بیشتر است
شفا آنلاین>سلامت>«آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا باتوجه به بیماری‌های فصلی درباره شیوع بیماری‌های تنفسی فصلی در بین کودکان گفت: در مورد بیماری تنفسی چه در افراد بالغ و چه در کودکان موضوعی که وجود دارد این است که ما سه سال کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، در زمان پاندمی کرونا به دلیل قرنطینه‌ها و ایزوله‌سازی که صورت می‌گرفت همچنین استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها و… شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باعث شده بود که گردش ویروس‌های تنفسی در جامعه کمتر شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی ادامه داد: رعایت این شیوه‌نامه‌ها صرفا باعث کنترل بیماری کرونا نمی‌شد بلکه گردش همه ویروس‌های تنفسی کاهش پیدا می‌کرد چراکه راه انتقال همه ویروس‌های تنفسی یکسان است و یا از طریق تنفسی است و یا از طریق تماس دست با سطوح آلوده و… است. بنابراین طی سه سال کرونا شیوع ویروس‌های تنفسی کاهش پیدا کرد. همچنین بدن ما ایمنی دارد که به آن ایمنی جمعی یا گله‌ای گفته می‌شود. در سال‌های پیش از کرونا به طور مکرر وقتی در فصل‌های پاییز و زمستان در معرض این ویروس قرار می‌گرفتیم ایمنی نسبی در افراد ایجاد می‌شد و آنتی‌بادی در بدن افراد افزایش پیدا می‌کرد و این تماس مکرر با افراد باعث می‌شد که به یک ایمنی جمعی برسیم. در طول سه سال کرونا به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌ها تماس ما با ویروس‌های تنفسی به طور کامل قطع شد و در نتیجه ایمنی جمعی بدن در همه کشورها و در دنیا کاهش پیدا کرد.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران تصریح کرد: بعد از اینکه کرونا از وضعیت اضطرار خارج شده و تقریبا به یک ویروس مانند سرماخوردگی به نام امیکرون تبدیل شد که هنوز هم وجود دارد، همچنین شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها کنار گذاشته شد، حالا پس از وضعیت اضطرار کرونا به یک بازگشت ویروس‌های تنفسی رسیدیم و مقاومتی که از طریق اجرای شیوه‌نامه‌ها در مقابل ویروس‌های تنفسی داشتیم از بین رفته و یک بازگشتی از انواع و اقسام ویروس‌های تنفسی با میزان بیشتر را شاهد هستیم چراکه ایمنی جمعی بدن ما نیز کاهش پیدا کرده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: از سال گذشته موارد زیاد آنفلوآنزا را شاهد هستیم یعنی اگر در سال‌های پیش از کرونا از شهریور و اواخر مهر به صورتی موردی افزایش آنفلوآنزا را داشتیم از سال گذشته تاکنون موارد آنفلوآنزا در پاییز و زمستان بیشتر از سال‌های قبل از کرونا است. در واقع هم پیک زودتر ایجاد می‌شود هم تعداد افراد مبتلا افزایش پیدا کرده و همچنین شدت بیماری زیاد است چراکه ما دوره‌ای را گذراندیم که بدن اصلا با هیچ ویروسی در تماس نبوده است و این موارد باعث شده است که همانطور که امسال هم مشاهده می‌کنیم موارد مبتلا به آنفلوآنزا بسیار زیاد است به ویژه در کودکان به دلیل حضور در مدرسه و در یک فضای بسته موارد ابتلا بالاست.

وی تصریح کرد: آن چیزی که وجود دارد این است که در حال حاضر با آنفلوآنزا مواجه هستیم اما کمی جلوتر که برویم یعنی در اواخر آذر و دی شیوع ویروس آراس‌وی را شاهد باشیم این ویروس کودکان را درگیر می‌کند در واقع هرچقدر سن کودک کمتر باشد و یا نوزاد نارس باشد شدت بیماری بیشتر خواهد بود. در سال گذشته نیز ویروس آراس‌وی یا ویروس سنسیشیال تنفسی در کودکان و نوزادان به شدت گزارش شده بود. امسال هم انتظار داریم که موارد مبتلا افزایش پیدا کند. در حال حاضر یک ترکیبی از انواع و اقسام ویروس‌های تنفسی را داریم که اگر بخواهیم این ویروس‌ها را با هم مقایسه کنیم آنفلوآنزا نسبت به حتی امیکرون در جایگاه بالاتری قرار دارد البته ویروس امیکرون و کرونا برخلاف سایر ویروس‌های تنفسی اینگونه نیست که مختص پاییز وزمستان باشد بلکه همیشه وجود دارد، قبل از این کرونایی که ایجاد شد ما یک کرونای فصلی داشتیم که در زمستان شایع می‌شد و بسیار خفیف بود، مانند یک سرماخوردگی ساده بود و اذیت نمی‌کرد آن کرونای فصلی همچنان سرجای خودش هست امیکرون هم که وجود دارد اما آنفلوآنزا برای ما بسیار مهم‌تر است.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با بیان اینکه آنفلوآنزا بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: چراکه شدت علائمی که آنفلوآنزا ایجاد می‌کند خیلی بیشتر از امیکرون است در حال حاضر امیکرون بیشتر شبیه سرماخوردگی و با آبریزش بینی همراه است. اما آنفلوآنزا علائم بالینی شدیدی دارد و باعث بروز تب بالا، بدحالی در بیمار به ویژه کودکان می‌شود و به اصطلاح کودک را از پا در آورده و بدحال می‌کند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوآنزا باعث مرگ و میر می‌شود، گفت: آنفلوآنزا به طور کل بیماری است که نسبت به سایر ویروس‌های تنفسی شدت بیشتری دارد و معمولا در گروه‌های خاص یعنی افرادی که مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستند وکودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال شدت بیماری بیشتر است. این افراد مستعد نوع شدید و پرعارضه آنفلوآنزا هستند که می‌تواند منجر به مرگ هم در این افراد شود اما افراد نرمال و سالم و همچنین در بازه زمانی ۶ ماه تا ۲ سال هم نباشد در شدیدترین حالت ابتلاء به آنفلوآنزا هم منجر به مرگ این افراد نمی‌شود صرفا مدت بیماری بیشتر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ویروس آراس‌وی یا ویروس سنسیشیال تنفسی گفت: این ویروس به ندرت در بزرگسالان دیده می‌شود و در صورت مشاهده هم علائم بسیار خفیفی دارد اهمیت این ویروس در کودکان به ویژه کودکان زیر ۵ سال است هر چقدر سن کودک کمتر باشد شدت بیماری بیشتر است همچنین در صورتی که نوزاد نارس به دنیا آمده باشد و یا از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشد و یا سن کمی داشته باشد شکل شدید بیماری مبتلا می‌شود.

دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با اشاره به علائم این بیماری خاطرنشان کرد: وقتی پدر یا مادر متوجه می‌شوند که کودک مبتلا به یک عفونت تنفسی شده، بیقرار است، نمی‌تواند شیر مادر را به راحتی مصرف کند و از عضلات گردن برای تنفس استفاده می‌کند و یا کبود می‌شود یا سینه‌اش دچار خس خس می‌شود و از عضلات شکم برای تنفس استفاده می‌کند، این‌ها از علائم هشدار هستند و پدر و مادر باید به سرعت کودک را به بیمارستان یا مرکز درمانی منتقل کنند. این بیماری خوشبختانه با اقداماتی که در مرکز درمانی انجام می‌شود رفع شده و کودک بهبود پیدا می‌کند مگر اینکه سهل‌انگاری صورت بگیرد و مشکلات تنفسی کودک بیش از حد شده و پدر و مادر به آن بی‌توجه باشند که در این صورت به نارسایی تنفسی منجر و ممکن است به مرگ کودک نیز منجر شود. اما در حالت عادی با توجه به این علائم به موقع مراجعه کنند به مرکز درمانی با اقدامات درمانی مناسب کودک بهبود پیدا خواهد کرد.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر با شیوع نگران کننده آنفلوآنزا مواجه هستیم، گفت: ما در حال حاضر با ویروس آنفلوآنزا مواجه هستیم که درمان دارد. وقتی ما با یک بیماری مواجه باشیم که درمان مشخصی داشته باشد به مراتب مشکلات کمتری خواهیم داشت. با بروز علائم و مراجعه به موقع پزشک و شروع درمان ضد ویروسی آنفلوآنزا دوران نقاهت به شدت کوتاه شده و درگیری ریوی کمتر شده و بنابراین مراجعه به موقع به پزشک به ویژه برای کودکان بسیار اهمیت دارد وباعث می‌شود سیر بیماری کوتاه شده و درمان زودتر اتفاق بیفتد./ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: