کد خبر: ۳۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
16 روز نارنجی آغاز شده است. 16روزی که جهان برای محو خشونت علیه زنان در نظر گرفته و قرار است فعالیت‌هایی در سراسر جهان علیه خشونت مبتنی بر جنسیت انجام شود.

شفا آنلاین>سلامت>نشریه فوربس در مقاله‌ای که درباره وضعیت خشونت علیه زنان و دختران در حال حاضر منتشر کرده است، به این نکته اشاره کرده که هر 11 دقیقه یک نفر کشته می‌شود. کمپین سال 2023 برای روزهای نارنجی با عنوان «سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران» است و از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهد تا در نحوه سرمایه‌گذاری‌هایی که موجب پیشگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت می‌شود، تجدید نظر کنند. پیشگیری در واقع کلید این مسیر است، اگرچه اغلب نادیده گرفته می‌شود. پاسخ‌ها به خشونت مبتنی بر جنسیت عمدتاً واکنشی هستند، نه پیشگیرانه. این در حالی است که خشونت علیه زنان و دختران یکی از شایع‌ترین و فراگیرترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است. علاوه بر این، طبق یک گزارش جدید، هیچ کشوری نتوانسته است خشونت شریک جنسی را ریشه‌کن کند.

736 میلیون زن آسیب‌دیده

به گزارش شفا آنلاین:در سراسر جهان، حدود 736 میلیون زن، یعنی از هر سه زن، یک زن، حداقل یک بار در زندگی خود مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته‌اند. این شامل خشونت شریک جنسی (کتک‌زدن، آزار روانی، زن‌کشی)، خشونت و آزار جنسی (تجاوز، سوء‌استفاده جنسی از کودکان، ازدواج اجباری، آزار و اذیت خیابانی، آزار و اذیت سایبری)، قاچاق و ازدواج کودکان می‌شود. در حالی که خشونت مبتنی بر جنسیت ممکن است برای هر کسی و در هر مکانی اتفاق بیفتد، برخی از زنان و دختران به ویژه آسیب‌پذیر هستند. این آسیب‌پذیری توسط عوامل متعددی از جمله سن، وضعیت مهاجرت، هویت قومی و مذهبی، ناتوانی جسمی یا روحی و بسیاری موارد دیگر افزایش می‌یابد. طبق گزارش فوربس و بر اساس آخرین برآوردهای جهانی از سوی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل مشخص شده است که به طور متوسط بیش از پنج زن یا دختر در هر ساعت (یا هر 11 دقیقه یک نفر) توسط یکی از اعضای خانواده خود کشته می‌شوند. در سال 2020، تقریبا 47 هزار زن و دختر در سراسر جهان توسط شریک جنسی خود یا سایر اعضای خانواده کشته شدند. آسیا با 18هزار و 600 قربانی، بیشترین تعداد قربانیان را دارد. آفریقا منطقه‌ای است که بالاترین سطح خشونت علیه زنان در آن مشاهده می‌شود. البته این آمار پیش از همه‌گیری است و میزان آن پس از همه‌گیری، جنگ‌هایی که طی دو سال گذشته شکل گرفته و تغییرات آب و هوایی تشدید شده است. همچنین تأثیر اقدامات قرنطینه ناشی از کووید19 بر قتل‌های جنسی زنان و دختران هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

خشونت آنلاین

خشونت و سوءاستفاده جنسیتی نیز برای فضاهای آنلاین بیگانه نیست. بخش تحقیق و تحلیل اکونومیست، دریافته است که 38 درصد از زنان خشونت آنلاین را تجربه کرده‌اند و 85 درصد از زنانی که در فضای آنلاین حضور دارند، خشونت دیجیتال علیه زنان دیگر را مشاهده کرده‌اند. بر اساس این تحقیق، همه‌گیری کووید19 این وضعیت را بدتر کرد زیرا زنان زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می‌کردند و این سبب می‌شد تا در معرض تهدیدات آنلاین بیشتری قرار بگیرند.

مسیری برای آینده

در همین راستا کمپینی زیر نظر دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش آغاز شده است. در این کمپین قرار است تا سال 2030 اقدامات جهانی برای افزایش آگاهی، افزایش تلاش‌های حمایتی و به اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری برای کمک به پایان‌دادن انواع خشونت علیه زنان و دختران انجام شود. همچنین در کشورهای مختلف و فرهنگ‌های متنوع اقداماتی انجام شود که زنان با همه تنوع‌ نژادی و فرهنگی، زندگی عاری از خشونت و اجبار را تجربه کنند. اثرات خشونت بر سلامتی می‌تواند مادام‌العمر باشد و خشونت می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی، جنسی و باروری تأثیر بگذارد. خشونت مبتنی بر جنسیت یک اولویت بهداشت عمومی در جهان برای برقراری برابری جنسیتی و حقوق بشر است. این یک بحران سیستمیک است و از هر سه زن در سراسر جهان بک نفر این خشونت را تجربه می‌کنند. در سراسر جهان، زنان با محدودیت‌های بیشتری در دست‌یافتن به حقوق اساسی خود، مانند دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی یا آزادی رفت‌وآمد مواجه هستند. زنان و دختران در گروه‌های خاصی - مانند آنهایی که با معلولیت زندگی می‌کنند، دختران نوجوان و زنان مسن - اغلب برای شنیده‌شدن صدای خود و دسترسی به حمایت با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. از سوی دیگر اغلب مردم با سرزنش یا شرمساری با یک قربانی خشونت مواجه می‌شوند مثلا اگر زنانی به خاطر لباسی که پوشیده یا شغلش یا ارتباط با گروهی خاص مورد خشونت قرار گیرد، مردم در حمایت از آنان تردید می‌کنند یا پرهیز می‌کنند که در ملأعام حمایت کنند. سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل بر این موضوع تأکید دارد که جهان باید شیوه مواجهه با خشونت علیه زنان را تغییر دهد، زن‌ستیزی و خشونت را به چالش بکشد و همه تلاش کنند تا صدای زنان شنیده شود و زنان و دختران در همه جا باید بتوانند در مواقعی که نیاز هست به کمک دسترسی داشته باشند. سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی امیدوارند تلاش‌ها به حدی گسترش یابد که برای همیشه خشونت علیه زنان پایان داده شود./avr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: