کد خبر: ۳۳۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو، به اطلاعات پزشکی شهروندان دسترسی دارند و این می‌تواند باعث رانت‌ها و فسادهای بزرگی شود
شفا آنلاین>سلامت>قرار بود نسخ الکترونیکی، بستری باشند برای دسترسی بهتر به اطلاعات بیماران برای پزشکان و وزارت بهداشت که با در اختیار داشتن داده‌های لازم، تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری برای مدیریت بازار دارویی کشور و تجویز مناسب دارو اتخاد کنند‌ اما مسئله مهم این است که دسترسی پلتفرم‌های فروش دارو به این نسخ الکترونیکی اکنون به‌عنوان یک چالش جدی مطرح می‌شود. آنها به راحتی اطلاعات داروهای مصرفی از سوی بیماران، تجویزهای آزمایشگاهی و نسخی را که پزشکان برای بیماران‌ تجویز می‌کنند در اختیار دارند. اما این امر چه زیان‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش شفا آنلاین: محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی: «با عرضه دارو در بستر فضای مجازی دسترسی به اطلاعات شخصی بیماران و داده‌های تجویز پزشکان با راحتی میسر می‌شود. نرم‌افزارهای موجود، امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه بیمار با استفاده از نسخ آنان را دارند و این امکان برای اشخاص و شرکت‌ها ایجاد شده تا با بهره‌گیری از این نرم‌افزارها تشخیص دهند که کدام پزشک چه دارو یا آزمایشی را برای بیمار تجویز کرده است.»
 عبده‌زاده: «نرم‌افزارهای نسخ الکترونیک از سوی شرکت‌های خصوصی در اختیار پزشکان قرار می‌گیرند. این شیوه تبعات منفی دارد و در آینده‌ای نزدیک بستر رانت و فساد را ایجاد خواهد کرد. در این‌باره ضرورت دارد که تولیت این نرم‌افزارها و خدماتی که ارائه می‌کنند، همچنین میزان دسترسی به اطلاعات از سوی شورای‌عالی بیمه و وزارت بهداشت مشخص شود. مثال این وضعیت آن است که اگر این افراد از تجویز یک آزمایش برای بیمار آگاه باشند، می‌توانند مسیر بیمار را به سمت خودشان هدایت کنند یا شرکتی که در حال نوشتن یک نرم‌افزار است این اختیار را دارد که در رتبه‌بندی داروها دخالتی داشته باشد یا اطلاعات یک آزمایشگاه را بالاتر قرار دهد تا نظر بیماران جلب شود.»
 عباس کبریایی‌زاده، رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت،:«در تمام کشورهایی که نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا کرده‌اند، نرم‌افزار نسخه‌نویسی، ملی است و این جای تعجب دارد که در کشور ما بخش خصوصی عهده‌دار برنامه‌نویسی این نرم‌افزارهاست. این خطای بزرگی است و با بحث صیانت از داده بیماران و اطلاعات ملی همچنین پرهیز از فساد مغایرت دارد.»‌
 کبریایی‌زاده: «زمانی که بخش خصوصی پشت راه‌اندازی یک نرم‌افزار با این میزان اهمیت قرار می‌گیرد، می‌تواند از هر راهی برای مارکتینگ و افزایش فروش خودش استفاده کند.»
کبریایی‌زاده:‌ سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده: ما هرگز توصیه نمی‌کنیم که رابطه داروساز با بیمار قطع شود.دلیلش هم این است که یک خطا باعث می‌شود که مرگ یک بیمار را داشته باشیم. ممکن است روزانه 200دارو بر بستر آنلاین توزیع شود، اما یک مورد منجر به مرگ یا عارضه خطرناک هم مهم است و نمی‌توانیم حتی یک ریسک را در این‌باره بپذیریم.


راه‌حل؟
سازمان غذا و دارو، تدوین دستورالعمل فروش آنلاین دارو را در دست اقدام دارد و در این‌باره قرار است یک سامانه ملی راه‌اندازی شود که هم مانع از سوءاستفاده از داده‌های بیماران باشد و هم همه فعالان این حوزه بتوانند بر بستر این سامانه خدمات مناسب را ارائه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: