کد خبر: ۳۳۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
«مرگ سه زن زیر تیغ جراحی زیبایی»؛ این تیتر از پربازدیدترین اخبار حوادث کشور در روزهای اخیر بود؛ سه زن که می‌خواستند به اندام یا چهره زیباتری برسند، عمرشان کفاف نفس بعد از عمل را هم نداد و در کوره راه جراحی زیبایی جان خود را از دست دادند.
شفا آنلاین>سلامت>بازپرس جنایی اواسط آبان امسال گزارش سه مرگ زیر تیغ جراحی را دریافت کرد؛ سه مرگ پیاپی در سه مرکز جراحی متفاوت. یکی از پرونده‌های هولناک مرگ در راه زیبایی نیز مربوط به مرگ زنی در یکی از مراکز زیبایی بود که به بهانه بوتاکس راهی آنجا شد اما جنازه سوخته‌اش سر از بیابان‌های کرج درآورد.
به گزارش شفا آنلاین:واقعیت این است که روزانه صدها مورد جراحی و تزریق برای زیباتر شدن افراد انجام می‌گیرد و در این میان خطر در کمین همه افرادی است که خود را به دست کسانی بسپارند که صلاحیت کافی ندارند یا آنطور که نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفته «در فضای مجازی به تبلیغ فعالیت خود می‌پردازند، بدون آنکه صلاحیت روشن و کافی داشته باشند».
«سید نجات حسینی» در همین زمینه اعلام کرده است که حدود ۶ هزار صفحه (پیج) شامل پزشکان با صلاحیت و فاقد صلاحیت کافی و یا افراد غیرپزشک (مداخله‌گران) وجود دارد که به تبلیغات برای انجام جراحی‌های زیبایی می‌پردازند و پلیس فتا باید به این موارد نظارت و رسیدگی کند.
نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران این مساله را نیز یادآور می‌شود که واحد کنترل نظارت نظام پزشکی به یک هزار و ۲۰۰ مورد از سایت‌های پزشکان تذکرهای آیین‌نامه‌ای داده است اما مشکل‌ آنجاست که به گفته او، بیشتر سایت‌های مجازی غیرپزشک هستند (مداخله گران) که دلالی اعمال زیبایی را انجام می‌دهند.
لیپوساکشن صدرنشین آمار مرگ و میر در جراحی‌های زیبایی
نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران لیپوساکشن را صدرنشین آمار مربوط به مرگ و میر در جراحی‌های زیبایی می‌داند و معتقد است که باید به عموم مردم آگاهی بدهیم که جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی تنها کسانی هستند که به صورت قانونی می‌توانند انواع جراحی لیپوساکشن و لیپوماتیک را انجام دهند.
حسینی صحبت‌هایش را اینگونه تکمیل کرد که اخیرا مشاهده شد که برخی افراد غیر فوق تخصص و برخی تکنسین‌ها با تبلیغات فریبنده و پیشنهاد قیمت پایین، انواع عمل لیپوساکشن را با همکاری مراکز جراحی انجام می‌دهند که چون در این حوزه آموزش و دوره لازم را ندیده‌اند، بیمار دچار عوارض مختلف شدید شده که حتی منجر به مرگ فرد می‌شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در ایران در حوزه پزشکی وجود دارد، راه افتادن موجی به نام موج زیبایی است که اغلب افراد تمایل به انجام عمل‌های زیبایی پیدا کرده‌اند که در اغلب مواقع شاید نیازی به انجام نباشد و خیلی از این افراد فریب همین تبلیغات دلال‌ها را خورده‌اند.
وی ادامه داد: با وجود تمایل به انجام عمل‌های زیبایی یکی دیگر از مشکلات، ورود افراد غیرمتخصص به انجام عمل‌های زیبایی مانند لیفت ابرو و لیپوساکشن است که حتی در برخی موارد می‌تواند جان بیمار را به خطر بیندازد، متاسفانه برخی از افراد غیرمتخصص و دلال‌ها برای انجام عمل‌های زیبایی حتی در فضای مجازی نیز شروع به تبلیغ می‌کنند.
اختلال بدریخت انگاری
یا کمبود اعتماد به نفس
«حسین ابراهیمی مقدم» متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همین زمینه گفت: جراحی زیبایی برای فردی که در اثر یک تصادف رانندگی یا یک سانحه بزرگ در هنگام کار با دستگاه یا موارد این‌چنینی دچار مشکل یا آسیب جدی شده، قابل توجیه است زیرا عیوبِ ظاهریِ نمایان می‌تواند در کارایی، زیبایی و حتی آینده فرد نیز تاثیر بگذارد؛ بنابراین به این افراد توصیه می‌کنیم عمل زیبایی انجام دهند اما اغلب کسانی که عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند، کسانی هستند که یا دچار کمبود اعتمادبه‌نفس‌ بوده و یا به دنبال تایید گرفتن از دیگران هستند.
این روانشناس در رابطه با تاثیر عمل‌های زیبایی بر سلامت روان اظهار داشت: در بسیاری از مواقع چنانچه فرد پس از عمل زیبایی مورد تایید دیگران قرار نگیرد، ساختار فکری و روانی‌ او به‌شدت به هم می‌ریزد و افکار و ذهنش دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین گاهی عمل جراحی زیبایی به‌جای اینکه حال فرد را بهتر کند، بر سلامت روان او تاثیر منفی می‌گذارد و منجر به بدتر شدن حال فرد می‌شود.
نازنین آهنگری متخصص روان شناسی بالینی نیز در این زمینه گفت: فردی که دچار اختلال بدریخت انگاری باشد، حتی پس از جراحی زیبایی نیز راضی نیست و امکان دارد همان جراحی نیز تبدیل به دغدغه تازه‌ای برای فرد شده و به مرور عامل تازه‌ای برای افسردگی باشد.
وی افزود: افرادی که دچار این اختلال هستند، مدام فکر می‌کنند که دیگران به نقص آنها توجه کرده و در نتیجه خود را منزوی می‌کنند. درصدی از این افراد امکان دارد که به سمت خودکشی بروند و در نتیجه بهتر است به روان شناس مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرند.
آهنگری تاکید کرد: این افراد در واقع تصویر تحریف شده‌ای از بدن خودشان دارند و ممکن است سایر اعضای خانواده یا دوستان آنها قبول نداشته باشند که بینی آن فرد بزرگ است، اما خود آن فرد این طور فکر می‌کند و در نتیجه مدام به دنبال اطمینان گرفتن از دوستان و اطرافیان خود هستند.
پای غیرمتخصصان در میان است
ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی سر و گردن و عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی در همین زمینه گفت: دخالت در امور درمانی حتی در برخی پزشکان هم مشاهده می‌شود. به طور مثال یک پزشک عمومی مجوز این را ندارد که جراحی پلاستیک روی صورت انجام دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، تخلف است و اگر مشکلی ایجاد شود آن پزشک مجرم است.
وی یادآور شد: در زمینه جراحی‌های زیبایی چند عامل مهم است؛ نخستین مجوز که باید نوشته شده باشد پزشک متخصص صلاحیت انجام یک کار را دارد؛ دوم، دوره خاصی که پزشکان طی می‌کنند و سومین عامل، تجربه است. رزم پا ادامه داد: به طور مثال در تخصص گوش و حلق و بینی، رشته‌های مختلفی وجود دارد. برخی فلوشیپ گوش و برخی جراح سر و گردن و برخی جراح بینی هستند. هر کدام از این افراد به جز این‌که تخصص گوش و حلق و بینی دارند، فلوشیپ یک کار خاص را هم گذرانده‌اند. بنابراین یک متخصص گوش و حلق و بینی هم نمی‌تواند همه اقدامات را انجام دهد و فقط کاری را می‌تواند انجام دهد که دوره آن را گذرانده باشد. متاسفانه این تفکر نادرست وجود دارد که هر پزشک می‌تواند هر اقدام درمانی را انجام دهد. باید این را بدانیم که هر پزشک می‌تواند کاری را انجام دهد که صلاحیت و مجوز و تخصص آن را دارد.
۱۲۵ صفحه با ۱۱ میلیون دنبال کننده برای پیکر تراشی
چندی پیش نیز سردار حسین امیرلی جانشین رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا از برخورد پلیس با صفحاتی که به نام پیکرتراشی و جراحی زیبایی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شهروندان می‌کردند، خبر داد و گفت: طبق بررسی‌ها فقط ۱۲۵ صفحه اینستاگرامی بیش از ۱۱ میلیون نفر دنبال‌کننده داشتند.
وی افزود: رصد و پایش فضای مجازی و شناسایی صفحات غیراخلاقی، مستهجن و مجرمانه بنا بر وظیفه ذاتی در دستور کار پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا قرار دارد؛ در همین راستا و پیرو شکایت تعداد زیادی از شهروندان در مورد انتشار تصاویر خصوصی آنها در فضای مجازی اقدامات عملیاتی ویژه در دستور کار قرار گرفت. امیرلی گفت: در اقدامات فنی کارشناسان پلیس فتا، ۱۲۵ صفحه اینستاگرامی با بیش از ۱۱ میلیون دنبال‌کننده که در این زمینه فعالیت داشتند و اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شهروندان می‌کردند، شناسایی و در فرایند رسیدگی قرار گرفتند.
سردار امیرلی ادامه داد: صفحات مزبور تصاویر خصوصی افراد را بدون رضایت آنها و گاهی با تهدید و اجبار منتشر می‌کردند؛ در این راستا افسران سایبری پلیس فتا اقدامات خود را به صورت گسترده در سراسر کشور توسعه دادند و با بررسی همه جوانب پرونده و بهره‌گیری از روش‌های علمی و فنی موفق شدند، بیشتر گردانندگان این صفحات را مورد شناسایی قرار دهند و بیش از ۸۴ نفر از این افراد را پس از تشریفات قضایی در چندین عملیات همزمان دستگیر کنند. جانشین رئیس پلیس فتا فراجا با اشاره به اینکه همه صفحاتی که اقدام به نقض حریم خصوصی شهروندان کرده بودند، مسدود شدند، تصریح کرد: حفظ آبرو و حریم خصوصی هموطنان در فضای مجازی از خطوط قرمز پلیس فتا بوده و افرادی که آبروی مردم را بازیچه اهداف شوم خود قرار دهند قطعا با برخورد قاطع و قانونی پلیس مواجه خواهند شد. سردار امیرلی با تاکید بر عدم اعتماد به هویت اینگونه افراد در فضای مجازی به شهروندان توصیه کرد: از ارسال تصاویر و اطلاعات خصوصی خود برای دیگران و افراد ناشناس که با تبلیغات دروغین با عنوان صفحات پیکرتراشی، جراحی‌های زیبایی و مواردی از این دست قصد درآمدزایی و دیده شدن دارند، خودداری کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: