کد خبر: ۳۳۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 28
رئیس گروه تغذیه دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت تا حد امکان باید مقدار مشخص و ثابتی از مواد غذایی را در ساعات معینی از روز مصرف کنند.

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه، چاقی به ویژه چاقی شکمی را یکی از دلایل مقاومت به انسولین برشمرد که کنترل قندخون در افراد دیابتی را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:فرشته فزونی، رعایت یک برنامه غذایی صحیح، فعالیت بدنی مناسب و اصلاح شاخص توده بدنی (BMI) را از جمله عوامل مؤثر در کنترل قند خون در بیماران دیابتی عنوان کرد که علاوه بر بهبود و کنترل قند خون بیمار در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت نظیر افزایش چربی و پرفشاری خون نیز مؤثر است.

وی، رعایت زمان‌بندی مناسب برای صرف غذا در بیماران دیابتی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: فاصله زمانی زیاد بین وعده‌های غذایی باعث افت قند خون در بیمار دیابتی می‌شود. بنابراین نظم و ترتیب در زمان خوردن غذا نقش مهمی در کنترل قند خون این بیماران دارد.

رئیس گروه تغذیه دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت تا حد امکان باید مقدار مشخص و ثابتی از مواد غذایی را در ساعات معینی از روز مصرف کنند.

به گفته فزونی، بهترین الگوی غذا خوردن در افراد دیابتی صرف غذا در ۵ تا ۶ وعده (سه وعده اصلی غذا و ۲ تا ۳ میان وعده) است.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی فرد دیابتی شامل مقدار ثابت و مشخصی کربوهیدرات می‌شود، گفت: بهتر است رژیم فرد حاوی غلات کامل مانند آرد کامل، نان‌های سبوس‌دار و برنج مخلوط با حبوبات و سبزی باشد.

فزونی تاکید کرد: کربوهیدرات‌ها باید با توجه به شرایط هر فرد و میزان انسولین مصرفی یا داروهای پایین آورنده قند خون بین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌ها توزیع و مصرف شوند.

به گفته وی، بیماران دیابتی به عنوان میان وعده مناسب می‌توانند از نان و پنیر و گردو (به همراه خیار، گوجه فرنگی یا سبزی خوردن)، مغزهای بی‌نمک (بادام، فندق، پسته، بادام زمینی)، ماست میوه‌ای خانگی، شیر کم چرب و انواع میوه مثل سیب در حجم و اندازه مشخص و تعیین شده استفاده کنند.

فزونی به اجرای پویش ملی سلامت اشاره کرد و به تمامی افراد بالای ۱۸ سال که دارای اضافه وزن هستند به ویژه مبتلایان به فشارخون و دیابت توصیه کرد ضمن شرکت در این پویش و اندازه گیری قند و فشارخون حتماً برای تنظیم یک برنامه غذایی و اصلاح شیوه زندگی به کارشناسان تغذیه مراجعه کنند. / مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: