کد خبر: ۳۳۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 28
بالاخره پس از 40سال، ایران از فرانسه به‌دلیل اهدای خون‌های آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت شکایت می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>نزدیک به 40سال پیش بود که خون‌های اهدایی از سوی دولت فرانسه به بیماران هموفیلی ایران تزریق شد؛ خون‌هایی که هیچ‌کسی نمی‌دانست قرار است چه بلایی سر این بیماران بیاورد. صحبت از خون‌های اهدایی (فاکتورهای انعقادی خون) دولت فرانسه است که تقریبا 4دهه پیش به برخی کشورها ازجمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتغال، عربستان، فرانسه، کانادا، ایرلند، بریتانیا، عراق ویونان اهدا شد ، ایران هم در این فهرست قرار داشت.
به گزارش شفا آنلاین:فرانسوی‌ها 3‌ماه بعد از ورود خون‌ها و تزریق آن به بیماران اعلام کردند این محموله آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت است. همان زمان برخی از کشورها خون‌ها را مرجوع کردند و برخی دور ریختند، اما در ایران، خون‌ها را تزریق کرده بودند و ۱۹۳نفر از بیماران پس از مدتی شناسایی شدند، در کانادا ۳۳هزار نفر به هپاتیتC و ایدز مبتلا شدند و آمار مبتلایان به ایدز در آمریکا هم حدود 10هزار نفر اعلام شد؛ هر چند که طی این 4دهه با وجود اینکه برخی کشورها ازجمله عراق ادعا کردند با پیگیری این پرونده، غرامت‌هایی را برای بیمارانشان از دولت فرانسه دریافت کرده‌اند، اما در ایران، بیماران از دریافت این غرامت‌ها محروم ماندند.
حالا اما گفته می‌شود که بعد از 40سال قرار است دولت ایران پرونده بین‌المللی شکایت از دولت فرانسه را تنظیم کند و پرونده دادخواهی بین‌المللی در این‌باره تشکیل دهد و دادخواه بیمارانی شود که سال‌ها عمر و جوانی‌شان به‌دلیل اشتباه دولت فرانسه تباه شد.

فرانسوی‌ها را ملزم به عذرخواهی می‌کنیم
سال66 بود که نخستین بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و وجود ایدز در ایران رسما اعلام شد ، گفته می‌شود بیماری این شخص ناشی از تزریق همین خون‌های آلوده بوده است. 10سال بعد اما با شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال76 در این خصوص در محاکم قضایی ایران باز شد که این پرونده نزدیک به 1900شاکی داشت.
در سال83 هم دادگاه، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران را درخصوص این پرونده محکوم کرد؛ این در حالی بود که دولت ایران طی این مدت هرگز ادعایی بابت غرامت مادی و معنوی از فرانسه نکرده بود، اما قرار است بعد از 40سال فرایند دادخواهی در محاکم بین‌المللی نسبت به مسئولیت کیفری و حقوقی دولت فرانسه در این جنایت از سوی کشورمان آغاز شود؛ چون براساس اعلام کانون هموفیلی ایران، مدارک مستندی موجود است که نشان می‌دهد دولت فرانسه سلامت این خون‌ها را تأیید کرده و با توجه به شرایط اضطرار و اعتماد به تأییدیه دولت، خون‌ها به بیماران ایرانی پیش از انجام غربالگری‌های لازم تزریق شده است.
نازنین فرزدای‌فر، رئیس انجمن هموفیلی ایران در این‌باره می‌گوید: «ایران هرگز ادعایی بابت غرامت مادی و معنوی از فرانسه نکرده است. قانون مدنی فرانسه خودش را محکوم کرده و ما هم خیلی راحت می‌توانستیم به آن استناد کنیم، مثل عراق که خسارت‌هایش را دلاری و یورویی گرفت و حتی تعدادی از بیماران‌شان هم براساس خسارت معنوی از دولت فرانسه از کارافتادگی گرفتند. ما می‌خواهیم دولت فرانسه را ملزم به عذرخواهی کنیم. حتی اگر خسارت مادی را هم با استناد به اینکه مثلا خود ایران خسارت را داده، نتوانیم دریافت کنیم، مسئولیت کل جامعه‌ مبتلا به ایدز برعهده‌ دولت فرانسه است.»‌/همشهری



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: