کد خبر: ۳۳۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 28
لاغری و تناسب اندام، همیشه هدف بسیاری از آدم‌های دنیا بوده، آن‌قدر که دست به هر راه و روشی برای رسیدن به آن زده و البته همچنان هم می‌زنند.
شفا آنلاین>سلامت>در تازه‌ترین روش که البته سابقه‌ای طولانی در دنیا ولی روشی جدید در کشور ماست، تزریق سم بوتولینوم ـــ که با نام تجاری بوتاکس در بین عموم جامعه معروف است ـــ‌ به معده انجام می‌شود تا نتیجه‌ای مانند کم‌خوری، کم اشتهایی، احساس سیری و نهایتا لاغری به دنبال داشته باشد اما این همه آن چیزی نیست که درباره بوتاکس معده به نظر می‌رسد، چراکه اما و اگرهای بسیاری دارد که لازم است بیشتر درباره آن بدانیم. حالا سؤال مهم این است که این روش تازه و نوین، چقدر توصیه می‌شود و چقدر مورد تایید متخصصان گوارش است؟

به گزارش شفا آنلاین:این یک واقعیت است. این‌که همه روش‌های لاغری که غیر از حالت طبیعی، یعنی رژیم غذایی و ورزش و فعالیت انجام می‌شود، علاوه بر نتیجه‌ دلخواه لاغری، عوارضی به همراه دارد که بهتر است نسبت به آنها آگاه باشیم. آن‌وقت است که آگاهانه تصمیم به لاغری اما به هر قیمتی می‌گیریم. موضوعی که روش تزریق بوتاکس معده هم از آن مستثنا نیست.



یک معده بوتاکسی


این روزها روش جدید تزریق بوتاکس معده، طرفداران متعددی پیدا کرده ومتفاوت از همه روش‌های قدیمی مانند اسلیو معده و... است؛ روشی که از طریق آندوسکوپی به ۱۰تا ۱۴نقطه از معده، سم بوتولینوم یا همان ماده بوتاکس تزریق می‌شود که بر اساس مطالعات انجام شده و تجربه در بهترین حالت، حداکثر ۱۰درصد وزن فرد را کم می‌کند: «درواقع انتظارمان ازبوتاکس نباید چیزی بیشتر از هفت تا هشت کیلو، آن هم در سه ماه متوالی باشد.»


این را دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش و کبد می‌گوید که معتقد است بوتاکس باید به‌درستی و در شرایط درست تزریق شود تا جواب بدهد، مثلا برای افرادی که اضافه‌وزنی بیشتر از ۳۰ کیلو دارند یا وزن‌شان بالای ۱۰۰کیلوست، اصلا روش درمانی درست و بجایی محسوب نمی‌شود. علاوه بر آن، کسانی باید این روش را انتخاب کنند که شغلی آرام و فکری دارند و بعد از تزریق، مجبور به انجام فعالیت‌های سنگین، یدی نباشند که اگر این‌طور باشد، عوارض خطرناکی به همراه خواهد داشت: «فراموش نکنید که این کار باید در مراکز خاص توسط افراد فوق تخصص گوارش، کبد و با تخصص ویژه انجام شود که هر تصمیمی به جز این، فرد را به نتیجه دلخواهش نمی‌رساند.» یا حتی ممکن است مشکلات دیگری را برایش ایجاد کند.



رژیم را ادامه بده


آنچه قریب به اتفاق متخصصان گوارش بر آن اتفاق نظر دارند، رعایت اصول و مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس برای به نتیجه رسیدن است. در واقع این‌طور نیست که فکر کنیم بوتاکس انجام دادیم و حالا همه‌چیز آن‌طور می‌شود که می‌خواهیم؛ موضوعی که دکتر خدمت هم آن را تایید می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: «بعد از تزریق بوتاکس معده، فرد باید خیلی از باید و نبایدها را رعایت کند و نمی‌تواند هرچیزی بخورد، باید رژیم غذایی را به‌درستی رعایت کند، از خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا بپرهیزد، ورزش‌های سنگین انجام ندهد و ورزش‌های سبک را به صورت منظم ادامه دهد.»


حسین خدمت معتقد است با وجود همه این مسائل چنین روشی، برای افرادی کارایی دارد که بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو اضافه وزن داشته باشند و بین هفت تا هشت کیلو کاهش وزن برایش رخ می‌دهد و نباید انتظاری غیر از این از بوتاکس معده داشت. علاوه بر آن، تجربه نشان داده کارایی این روش، دوره‌ای سه ماهه دارد، یعنی تزریق این دارو، ماهیچه‌های دیواره معده را برای حدود سه ماه بی‌حرکت می‌کند؛ اتفاقی که باعث کندی سرعت هضم غذا و احساس سیری در فرد می‌شود؛ احساسی که موقتی است و نتیجه‌بخش بودن آن به اراده فرد برای ادامه مسیر برمی‌گردد.



عوارض بوتاکس


نگاه متخصصان این حوزه به روش بوتاکس معده، با این‌که آن را رد نمی‌کنند اما چندان نگاه مثبتی نیست. چناچه دکتر کامران باقری لنکرانی از آمارهای ناخوشایند این روش در دنیا می‌گوید: «براساس گزارشی که اخیرا در اروپا منتشر شده، بیش از ۶۰ نفر از افرادی که برای درمان چاقی به این اقدام تن داده بودند به بیماری مسمومیت بوتولیسم مبتلا شده‌اند. بیشتر این موارد به علت تزریق بوتاکس به میزان بیش از حد یا در عمق نامناسب بافت رخ داده بود.» و دکترحسین خدمت هم از دیگر عوارض احتمالی آن می‌گوید: «این تزریق باعث ضعیف شدن عضلات معده و هم باعث کاهش اشتها می‌شود.» اما این‌طور که او توضیح می‌دهد، این ضعف به دیگر عضلات بدن هم ممکن است سرایت کند و ضعفی همگانی بدن را فرا گیرد./روزنامه جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: