کد خبر: ۳۳۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 28
آپاندیس یک کیسه کوچک به شکل انگشت است که به قسمتی از روده بزرگ به نام کولون متصل شده است.
شفا آنلاین>سلامت>آپاندیس یک زائده در سیستم گوارش است که در صورت پارگی، بیمار نیازمند عمل جراحی خواهد بود؛ اما در برخی مواقع پزشک درمان را بدون جراحی انجام می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:آپاندیس یک کیسه کوچک به شکل انگشت است که به قسمتی از روده بزرگ به نام کولون متصل شده است. این زائده قسمتی از سیستم گوارش است، ولی عملکرد دقیق آن در بدن هنوز به خوبی درک نشده است. زمانی که آپاندیس به عفونت مبتلا می‌شود و در آن التهاب ایجاد می‌شود، وضعیتی به نام آپاندیس عفونی یا آپاندیسیت به وجود می‌آید.

دکتر بیتا رضاعلی درباره علائم آپاندیسیت گفت: درد شدید در قسمت پایین شکم، معمولاً از نزدیک ناف شروع شده و سپس به سمت پایین و سمت راست حرکت می‌کند؛ از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، تب، ناراحتی معده، افزایش گاز، تغییرات عادات دفع، اسهال و احساس عمومی بیماری و بی حالی از جمله علائم آپاندیسیت است.

این پزشک عمومی ادامه داد: اگر این علائم مشاهده شدند، حتماً باید بلافاصله به دکتر مراجعه کرد؛ زیرا خطر پارگی آپاندیس و عفونت شدید در شکم بعد از گذشت ۲۴ ساعت از علائم بسیار افزایش می‌یابد. 

او افزود: تشخیص آپاندیسیت شامل معاینه فیزیکی است که در آن پزشک با فشار به شکم و گفت و گو با بیمار درباره علائم می‌تواند اطلاعات زیادی درباره وضعیت شخص به دست آورد؛ آزمایشات تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن یا سونوگرافی نیز ممکن است برای تایید تشخیص استفاده شوند. 

رضاعلی بیان کرد: درمان اصلی آپاندیسیت جراحی برای برداشت ضایعه است. این جراحی می‌تواند به دو شکل انجام شود که حالت اول شامل جراحی باز (با ایجاد یک برش نزدیک به ضایعه) و حالت دوم شامل جراحی لاپاروسکوپی (با استفاده از برش‌های کوچکتر و ابزار‌های نازک با کمک دوربین) است. اگر آپاندیس پاره شده باشد، جراحی همچنان ضروری است؛ اما به‌ شکل یک جراحی پیچیده‌تر و پرعارضه‌تر انجام خواهد شد.

او ادامه داد: در برخی موارد که آپاندیس پاره نشده باشد، استفاده از آنتی‌بیوتیک به عنوان درمان بدون جراحی ممکن است مدنظر باشد؛ اما نکته مهم این است که بدون جراحی، خطر بازگشت آپاندیسیت وجود دارد. اگر آپاندیس پاره شده باشد، اما چند روز از آن گذشته و حال شخص خوب باشد، ممکن است دکتر تصمیم بگیرد که بلافاصله جراحی نکند که این تصمیم پزشک به این دلیل است که بدن گاهی اوقات یک کیسه دور ضایعه ایجاد می‌کند تا عفونت را محدود کند. در این صورت، دکتر احتمالاً آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند و شخص را به دقت نظارت می‌کند تا زمانی که حال عمومی فرد خوب شود. با این حال بیمار هنوز نیاز به جراحی برای برداشتن آپاندیس خواهد داشت. 

این پزشک گفت: اگر بیمار باردار و به علائم آپاندیسیت مشکوک شده است، باید حتماً به پزشک اطلاع دهد تا پزشک برای تشخیص آپاندیسیت در فرد باردار از سونوگرافی یا MRI استفاده کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: