کد خبر: ۳۳۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 28
پزشکان معتقد هستند که سه ماهه دوم بهترین و امن‌ترین دوران برای کشیدن دندان در بارداری است. زیرا در این بازه زمانی جنین رشد قابل توجهی داشته و دندانپزشک می‌تواند اقدامات درمانی لازم را انجام دهد بدون آنکه مادر با مشکلی مواجه شود.

شفا آنلاین>سلامت>اکثر بانوان در طول دوران بارداری دندان درد و پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنند. این اتفاق معمولا به دلیل کاهش کلسیم و تغییرات هورمونی در بدن مادران در این دوران رخ می‌دهد. ازاین‌رو بهتر است که پیش از بارداری برای درمان مشکلات دندان‌های خود و رفع پوسیدگی آن‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند تا کمتر در این دوران با دندان درد و مشکلات ناشی از آن مواجه شوند. یکی از دغدغه‌های بیشتر مادران این است که آیا می‌توانند برای کشیدن و ترمیم دندان‌های خود اقدام کنند یا خیر؟


چه زمانی می‌توان برای کشیدن دندان در دوران بارداری اقدام نمود؟

به گزارش شفا آنلاین:بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک و کشیدن دندان در بارداری در سه ماهه دوم است.

·        سه ماه اول

 معمولا انجام خدمات دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود، مگر اینکه فرد در شرایط اورژانسی و خاصی باشد. هفته سوم تا هشتم بارداری اندام‌های مهم جنین در حال رشد هستند و باید از هر گونه استرس ناشی از کشیدن دندان به دور باشد. زیرا می‌تواند موجب بروز ناهنجاری در اندام‌های آسیب پذیر جنین شود. بنابراین مادرانی که سه ماهه اول پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنند بهتر است که درمان آن را به ماه‌های بعد موکول نمایند.

·        سه ماهه دوم

پزشکان معتقد هستند که سه ماهه دوم بهترین و امن‌ترین دوران برای کشیدن دندان در بارداری است. زیرا در این بازه زمانی جنین رشد قابل توجهی داشته و دندانپزشک می‌تواند اقدامات درمانی لازم را انجام دهد بدون آنکه مادر با مشکلی مواجه شود. لازم به ذکر است هنگامی که مادر در حالت طاق باز و خوابیده قرار می‌گیرد به علت فشاری که جنین به کاوا و نای تحتانی وارد می‌کند دچار سندرم افت فشار خون می‌شود. ازاین‌رو بهتر است که برای انجام اقدامات لازم برای مادر را بر روی صندلی که ارتفاعی بین 10 الی 12 سانتی‌متر دارد انجام دهد.

·        سه ماه سوم

کشیدن دندان در سه ماه سوم خیلی دشوار خواهد بود. زیرا مادر خیلی اذیت می‌شود و در این دوره احتمال خونریزی لثه حین کشیدن دندان بیشتر است. به عبارتی می‌توان گفت کشیدن دندان در سه ماهه سوم دوران بارداری تاثیرات نامطلوبی بر روی جنین دارد و باید به بعد از به دنیا آمدن نوزاد موکول شود.

اما در شرایط خاص که مادر دچار دندان درد شدید شده و ناچار به کشیدن دندان است، ماه اول از سه ماهه آخر بارداری می‌تواند فرصت مناسب‌تری باشد. کشیدن دندان در دوران بارداری هر چند در برخی موارد اضطراری امکان پذیر است، اما نباید سایر درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی تا پایان این دوران انجام شود، زیرا مضرات بسیاری برای نوزاد دارد.

654

چگونه متوجه شویم که به کشیدن دندان در دوران بارداری نیاز داریم؟

در صورتی که در دوران بارداری با هر یک از علائم زیر مواجه شدید، توصیه می‌شود که با پزشک متخصص زنان و دندانپزشک مشورت نمایید تا به صورت قطعی تشخیص دهند به کشیدن دندان نیاز دارید و یا اینکه باید آن را به زمان دیگری موکول کنید.

·        درد خیلی شدید و مکرر در دندان‌ها و لثه

اگر دندانتان درد خیلی شدید و مکرری داشته باشد احتمال اینکه دچار پوسیدگی شده باشد خیلی زیاد است. پوسیدگی دندان معمولا به مرور زمان و در تماس با اسید داخل دهان ایجاد می‌شود و در صورتی که گسترش یابد به بافت پالپ درون دندان آسیب می‌زند و منجر به عفونت و پوسیدگی آن می‌شود.

·        حساس و ملتهب شدن لثه ها

یکی دیگر از نشانه‌های کشیدن دندان در دوران بارداری حساس و متورم شدن لثه‌ها است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. گاهی اوقات این التهاب لثه نشان دهنده عفونت و پوسیدگی دندان است.

·        خونریزی لثه

خونریزی لثه نیز از دیگر نشانه‌های مشکلات لثه و عفونت دندان‌ها است.

·        بیماری لثه

بیماری‌های لثه مهم‌ترین عامل خونریزی لثه هستند.

655

آیا روش‌های دندانپزشکی که در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند ایمن هستند؟

تفاوتی ندارد که دندانپزشک بخواهد اقدامات لازم و اولیه برای گذاشتن دندان مصنوعی برای جوانان انجام دهد یا کشیدن دندان در زنان باردار در هر صورت نیاز دارد که پیش از هر اقدامی تصویری برداری از دندان و بی حسی آن را انجام دهد و بیمار را برای درمان آماده کند. بنابراین روش‌های دندانپزشکی که در زمان بارداری نیز استفاده می‌شود به کمک اشعه ایکس و انجام بی حسی اجرایی می‌شوند که در ادامه ایمن بودن آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

·        اشعه ایکس

پیش از کشیدن دندان در دوران بارداری، دندانپزشک باید با استفاده از اشعه ایکس از دندان‌های عکس برداری انجام دهد تا دندان آسیب دیده و شدت آن را تشخیص دهد. در این مدت مادر باید از پیش بند سربی جهت پوشاندن قسمت بالای بدن خود استفاده کند تا مانع از قرار گرفتن جنین در معرض اشعه و عوارض آن شود.

·        بی هوشی

دندانپزشک پیش از کشیدن دندان بی هوشی موضعی مانند لیدوکائین یا نووکائین تزریق می‌کند که جز داروهای بی‌خطر برای دوران بارداری هستند. در دوران بارداری ممکن است دندانپزشک برای به حداقل رساندن عوارض دوز کمتری از حد نرمال را تزریق کند و به این ترتیب مادر می‌تواند بدون استرس پروسه درمان خود را طی کند. اگر چه بیهوشی موضعی در بارداری کاملا بی‌خطر است اما خیلی از بانوان به دلیل ترس از این موضوع به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. این در حالی است که در صورت تحمل درد شدید دندان می‌توانند با مراجعه به متخصصان زنان و دندانپزشک اقدامات درمانی لازم را انجام دهد و سلامت خود و جنین را حفظ کنند.

ایمنی داروهای دندانپزشکی در دوران بارداری

دندانپزشک در این دوران با توجه به مشکل دهان و دندان مادر داروهای مختلفی را تجویز کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن و بی خطری مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین، کلیندامایسین. علاوه بر این ازیترومایسین در صورتی که معده بیمار بتواند آن را تحمل کند بی‌خطر است.
  • داروهای مسکنی که پس از کشیدن دندان تجویز شده و امن هستند نیز می‌توان به اپیوئید، پاراستامول مسکن دندان درد، ایبوپروفن و ... اشاره کرد. لازم به ذکر است که ایبوپروفن تا پایان هفته 32 بارداری هیچگونه خطری برای مادر و جنین نخواهد داشت.
  • دقت داشته باشید که در این دوران باید از مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین، سیپروفلوکساسین، مینوسیکلین و مکسیفلوکساین و داروهای تراتوژنیک و بعضی از رتینوئیدها جدا خودداری کنید که عوارض بسیاری برای جنین خواهند داشت.

666

آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟

بنابر توصیه پزشکان بهتر است که کشیدن دندان در دوران بارداری انجام نشود و مادران آن را به بعد از بارداری موکول کنند. اما در شرایطی که پوسیدگی دندان شدید است و درد غیر قابل تحمل باشد برای جلوگیری از عفونت دندان و کنترل درد باید ترمیم یا کشیدن دندان باید انجام شود. البته هرگز نباید در سه ماهه اول و سوم برای کشیدن دندان اقدام شود. زیرا عوارض ناشی از بی حسی می‌تواند ضررهای بسیاری برای جنین داشته باشد. توجه داشته باشید که حتما به یک دندانپزشک متخصص ترمیم دندان در دوران بارداری است مراجعه نمایید تا بتوانید بدون کوچکترین خطری برای خودتان و جنین اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: