کد خبر: ۳۳۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 27
یک فوق تخصص جراحی ترمیمی و زیبایی گفت: نکته دردناک درباره جراحی‌های زیبایی در ایران این‌جاست که توسط افراد متخصص انجام نمی‌شوند، به همین جهت عوارض پس از عمل برای بیماران به وجود می‌آید.
شفا آنلاین>سلامت>خبر کوتاه اما دردناک بود. طی یک روز، سه زن که به امید زیباتر شدن تن به جراحی زیبایی داده بودند جانشان را از دست دادند. این تنها بخشی از اتفاقاتی است که تبدیل به خبر می‌شوند و بخشی از زیباجویانی که تبدیل به عکسی در قاب. مداخلات زیبایی اگر در شرایط اصولی انجام نشوند شاید در همه موارد جانتان را نگیرند اما عوارض گوناگونشان ممکن است تا آخر عمر همراهتان باشد، پس به این موضوع ساده ننگرید و در میان تبلیغات اینستاگرامی دنبال زیباتر شدن نباشید. 

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سیدمهدی موسوی‌‌زاده، فوق تخصص جراحی ترمیمی و زیبایی از فرانسه و آمریکا می‌گوید: در ایران آمار دقیقی از متقاضیان عمل‌های زیبایی در دسترس نیست. دو عمل جراحی در صدر عمل‌هاست، نوع اول عمل‌هایی که به برداشتن چربی از بدن مربوط است و نوع دوم عمل‌های مربوط به جراحی زیبایی بینی. خانم‌ها بیشتر به عمل‌های جراحی‌ زیبایی گرایش دارند اما اقبال آقایان هم به این امر در حال افزایش است. 

جراحان قلابی

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: نکته دردناک درباره جراحی‌های زیبایی در ایران این‌جاست که توسط افراد متخصص انجام نمی‌شوند، به همین جهت عوارض پس از عمل برای بیماران به وجود می‌آید. اگر عمل‌های جراحی توسط افراد ورزیده، متخصص و فوق‌تخصص در مراکز مجهز و با تیم مجرب بی‌هوشی و در اتاق عمل مناسب انجام شود عوارض آن کاهش خواهد یافت، همچنین اگر فردی که مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد به درستی انتخاب شود میزان عوارض بسیار کاهش می‌یابد.

افسوس که این روزها شاهد تبلیغات کاذب در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام هستیم که بدون هیچ نظارتی، اطلاعات نادرست را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و گاهی کسانی که حتی جراح نیستند و سواد این کار را ندارند از طریق سایت‌ها یا تبلیغات اینستاگرامی جذاب و عجیب، افراد را به دام می‌اندازند.

افرادی که اطلاعات کمی در زمینه پزشکی دارند با دیدن تبلیغات وسوسه می‌شوند و خودشان را در اختیار افراد جاعل قرار می‌دهند و در کلینیک‌های زیرزمینی و مطب‌هایی که هیچ نوع امکاناتی ندارند توسط تکنیسین‌ها یا افراد غیرپزشک مورد عمل قرار می‌گیرند. افراد سودجو مهر یک پزشک را جعل می‌کنند یا پزشک مهرش را در ازای مبلغی در اختیار این افراد قرار می‌دهد و بیشترین عوارض، ناشی از همین اتفاقات است.

من به عنوان کسی که با مدرک فوق‌تخصص جراحی زیبایی فعالیت می‌کنم در هنگام انتخاب بیمارانم برای عمل لیپوساکشن دو شرط را حتما مدنظر دارم. اول این که وزن مراجعه‎کننده در محدوده وزن ایده‌آل باشد و دوم این که فرد توانایی حفظ وزنش را پس از عمل جراحی داشته باشد. اگر افراد فاقد این شرایط باشند و جراحی توسط افراد غیرمتخصص انجام شود متأسفانه شاهد مرگ‌ومیرهای ناشی از ورود نوک کانولا (لوله‌ای با طول و قطر متفاوت) به داخل احشای افراد، قفسه سینه، شکم یا حتی داخل قلب خواهیم بود یا به دلیل این که افراد، چربی زیادی از بدنشان تخلیه می‌شود دچار آمبولی می‌شوند و عموما به علت وزن بالا در معرض مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.

ثبات روانی زیبایی‌جویان

هر عمل جراحی زیبایی، شرایط خاص خودش را دارد ولی در مجموع برای هر عمل جراحی غیراورژانسی، فرد باید دارای شرایط کامل سلامتی از نظر قلبی، تنفسی، فشار خون، دیابت و حتی ترمیم بافت باشد. برای هر عمل زیبایی باید سن مناسب افراد را در نظر گرفت و نکته مهم‌تر این که افراد از نظر روحی و روانی ثبات حداکثری داشته باشند و دچار ناهنجاری‌های روحی و روانی نباشند؛ زیرا گاهی فرد به دلیل همین مشکلات دچار وسواس فکری نسبت به بدنش می‌شود یا اضطراب و افسردگی ممکن است او را به سمت عمل‌های جراحی زیبایی سوق دهد.

چنین افرادی با انجام این عمل‌ها فکر می‌کنند حالشان بهبود می‌یابد اما در حقیقت اشتباه می‌کنند و در ابتدا باید بیماری‌های روانشان درمان شود. اگر این اتفاق رخ ندهد برای انجام جراحی ممنوعیت دارند و پس از عمل، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد. زیرا شرایط روانیشان سبب می‌شود توقعات کاذبی نسبت به خود داشته باشند یا استرس و اضطراب ناشی از عمل جراحی می‌تواند مشکل روحی و روانی ‌آن‌ها را تشدید کند. 

شایع‌ترین عارضه‌ای که در جراحی زیبایی به‌خصوص در عمل بینی به وجود می‌آید عدم رضایت بیمار از حصول نتیجه‌ای است که قبلا در ذهنش بوده، بنابراین باید در هنگام آنالیز فرد، تحلیل درستی از ظاهر او داشته باشند و از نظر روحی و روانی توقعات او را ارزیابی کرده و بیمار را توجیه کنند که بعد از عمل سطح توقعش باید چقدر باشد و درصورتی که این توقعات بالاتر است او را از لیست عمل حذف کنند.

مشکلات تنفسی، مشکل ظاهری از لحاظ چسبندگی‌هایی که ممکن است در قسمت‌های مختلف بینی رخ دهد و فرو رفتگی‌ها و از بین رفتن بافت‌ قسمت‌های مختلف بینی به‌خصوص نوک بینی از دیگر عوارضی است که به دلیل دستکاری‌های غیراصولی در فرد رخ می‌دهد و عوارض ماندگاری در او ایجاد می‌کند. 

دکتر موسوی‌زاده درباره شرایط سنی عمل‌های زیبایی می‌گوید: عمل‌های جراحی زیبایی مانند جوان‌سازی محدودیت سنی ندارند اما محدودیت شرایط جسمی دارند، مثلا اگر فردی 70 ساله و از نظر قلبی و تنفسی سالم باشد ممنوعیتی برای انجام جراحی ندارد اما اگر فردی 50 ساله باشد و مشکلات جدی داشته باشد انجام عمل جراحی برای او ممنوع است. 

برخی عمل‌های جراحی زیبایی مانند جراحی بینی، صورت و لاله گوش در سنین مختلف انجام می‌شوند، مثلا حداقل سن جراحی بینی در نژاد ایرانی در پسرها 18 سال کامل و در دخترها 17 سال کامل است، اما اگر ناهنجاری‌های مادرزادی شدید وجود داشته باشد براساس معایناتمان زمان جراحی را برای فرد معین می‌کنیم.

عمل‌های ناهنجاری‌های فک که منشاء مادرزادی دارند باید در سنین پایین انجام شوند ولی عمل‌های مربوط به عدم انطباق دندانی که متقاضیان بسیاری دارد ترجیحا باید پس از بلوغ کامل انجام گیرد. در زمینه عمل جراحی بینی ترجیحمان این است که در سنین جوان‌تر یعنی حداکثر قبل از 50 سالگی انجام شود، زیرا در این سنین، پوست خاصیت کشسانی بهتری دارد و راحت‌تر می‌تواند خودش را با تغییرات وفق دهد.  

دلایل گرایش به جراحی‌های زیبایی

 دکتر موسوی‌زاده می‌گوید: دلایل بسیار زیادی برای گرایش به عمل‌های زیبایی وجود دارد، حتی اقلیم و ادیان در این زمینه مؤثرند. مثلا زنان کشورهایی که محدودیت پوشش دارند بیشترین متقاضیان عمل‌های جراحی روی صورت مانند پلک، بینی،گونه، چانه و... هستند و در جاهایی که این محدودیت‌ها وجود ندارند ممکن است جراحی‌ها در سایر نقاط بدن اتفاق بیفتد. 

نکته دیگر به پویایی اقتصادی کشورها باز می‌گردد، هرچه اقتصاد پویاتر باشد جراحی‌های زیبایی اصولی‌تری انجام می‌شود؛ در حقیقت آن‌ها توان پرداخت نرخ واقعی را دارند و در این زمینه ریسک مراکز پرخطر را به جان نمی‌خرند. افسردگی جوامع نکته مهم دیگری است که آن‌ها را به سمت جراحی‌های زیبایی سوق می‌دهد. افراد آسیب‌دیده با جراحی‌های زیبایی تلاش می‌کنند برای خود انگیزه و شادابی به وجود آورده و خود را تسکین دهند. 

در برخی کشورهای جهان، آمار جراحی‌های زیبایی از ایران بیشتر است، مثلا در کره جنوبی، عمل‌های جراحی روی پلک بسیار شایع بوده و عمل‌های ناحیه ابرو، بینی و چانه نیز اخیرا به فهرست علاقه‌مندی‌های آن‌ها اضافه شده است. در کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی، میزان علاقه‌مندی به انجام جراحی‌های زیبایی به دلیل مسائل اقلیمی و اقتصادی بالاست. 

در ایران به دلیل عدم نظارت و قیمت‌های پایین، افرادی که حداقل توانمندی مالی را دارند نیز در دام پزشکان قلابی می‌افتند و آمار را بالا می‌برند. اگر بخواهیم آمار واقعی‌تری ارائه دهیم لازم است اول افرادی را که عمل جراحی برای آن‌ها ضروری است و در مرحله بعد، افراد متخصصی را که این امور را انجام می‌دهند معین کنیم و در این صورت آمارها بسیار متفاوت خواهد بود. 

تیغ دولبه مداخلات زیبایی

دکتر موسوی‌زاده می‌افزاید: نظارت بر مراکزی که در زمینه زیبایی فعالیت می‌کنند باید محدوده وسیعی داشته باشد، از وزارت بهداشت که متولی اصلی این امر است تا دایره‌های درمان دانشگاه‌ها، پزشکی قانونی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی، همه این‌ها باید کارگروه‌های مشترکی تشکیل دهند و این مراکز را رصد و با متخلفان برخورد کنند. همچنین پلیس فتا باید نظارت دقیقی بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشته باشد و مجازات بازدارنده‌ای برای متخلفان تعیین کند.

هر نوع فعالیتی که در زمینه پزشکی انجام می‌شود یک تیغ دولبه است. تزریق چربی در فردی که به آن نیاز ندارد فقط باعث پف‌آلودگی صورت می‌شود و اگر بیش از حد باشد روند افتادگی پوست را تشدید می‌کند و اگر در زمانی که چربی تزریق می‌شود به شیوه درست خالص‌سازی نشود می‌تواند عوارضی مانند عفونت، از بین رفتن بافت چربی و آبسه در پی داشته باشد. در برخی مواقع ممکن است نوک سوزنی که با آن ژل را تزریق می‌کنند نادانسته یا ناخواسته وارد عروقی شود که متصل به عروق بینایی هستند و این اتفاق می‌تواند سبب کوری فرد شود. پاسخ بدن به ژل‌ها به‌خصوص ژل‌های غیراستاندارد می‌تواند باعث ایجاد بدفرمی و توده‌هایی در قسمت‌های مختلف لب شوند که در برخی مواقع قابل درمان هستند. 

بنابراین هرگونه دستکاری در ناحیه سر و صورت باید دقیق باشد و در صورت لزوم توسط فرد متبحر در شرایط استریل، صحیح و با امکانات کافی انجام شود. استفاده از وسایلی مانند نوع ژل، نخ و داروهای بی‌حسی و بی‌هوشی باید استانداردهای لازم را داشته باشد. 
دکتر موسوی‌زاده در پایان تأکید می‌کند: مردم باید برای سلامتی خودشان اهمیت قائل شوند. زیبایی و سلامتی، امانتی است که خداوند در اختیارمان گذاشته است، آن را رایگان در اختیار افراد قرار ندهیم. 

برای انجام هر کار درمانی، پزشکی و جراحی باید تحقیقات دامنه‌داری صورت گیرد و باید بررسی کرد آیا افرادی که تبلیغ می‌کنند، تخصصی را که در زمینه آن مدعی اند دارند یا نه. با مراجعه افراد به سایت نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران و انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به راحتی می‌توان مدارک افراد را ارزیابی کرد که بسیار کارگشاست. ما برای خریدهای کوچک، تحقیقات دامنه داری انجام می‌دهیم و لازم است این حساسیت را در امور درمانی و پزشکی نیز داشته باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: