کد خبر: ۳۳۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 26
در صورتی که مدرک تحصیل دانشگاهی خود را گم کرده‌اید، فوراً باید برای گرفتن مدرک المثنی اقدام کنید. در این مقاله به صورت گام به گام تمام اقداماتی را که باید برای اخذ مدرک دانشگاهی المثنی انجام دهید، توضیح داده‌ایم

شفا آنلاین>سلامت>گم شدن مدرک لیسانس پیام نور فرق چندانی با گم شدن و دریافت المثنی مدرک کارشناسی دانشگاه آزاد ندارد. اعلام مفقودی مدارک دانشگاه و چاپ آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی در روزنامه کثیرالانتشار یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است. البته پیش از انجام هر کاری بهتر است شرایط صدور مدرک المثنی را از دانشگاه محل تحصیل خود استعلام کنید.

اگر مدرک تحصیلی گم شود چه باید کرد؟

به گزارش شفا آنلاین:اگر افرادی که مدرکی را پیدا می‌کنند آن را در صندوق پست بیندازند یا به اداره پست تحویل بدهند، این مدارک بلافاصله در سامانۀ مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌گیرند. نام این سامانه «پُست‌یافته» است و تمام مدارک شناسایی تحویل داده شده را ثبت می‌کند. به همین دلیل، پیش از چاپ آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی در روزنامه باید به سایت پُست‌یافته مراجعه کنید. در گام نخست برای پیگیری مدرک دانشگاهی گم شده خود وارد این سامانه شوید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن مدرک دانشگاهی خود مطلع شوید. در صورتی که مدرک شما پیدا شده باشد، باید با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، مدرک دانشگاهی شما به نشانی پستی‌تان ارسال می‌شود. اگر مدرک دانشجویی مفقودی در همان شعبه باشد، مستقیماً به شما تحویل داده می‌شود.

آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی

دانشگاه‌های مختلف کشور، برای دریافت مدرک دانشگاهی المثنی قوانین متفاوتی دارند. با وجود این، تقریباً همۀ دانشگاه‌های سراسری برای صدور مدرک دانشگاهی المثنی از شما می‌خواهند که ابتدا برای درج آگهی مبنی بر مفقودی مدرک دانشگاهی در روزنامه‏‌های کثیرالانتشار اقدام کنید. این موضوع برای تمام انواع مدارک دانشگاهی اعم از مفقود شدن مدرک لیسانس، مفقودی مدرک فوق‌لیسانس، گم شدن مدرک دکترا یا مفقود شدن مدرک کاردانی و دریافت المثنی مدرک کارشناسی دانشگاه آزاد صادق است. سپس شما باید یک نسخه از آگهی مفقودی مدرک دانشگاه را به اداره امور دانشجویی محل تحصیل خود ببرید.

قانون انتشار آگهی مفقودی به این دلیل است که در صورت سوء استفاده احتمالی از مدرک دانشگاهی گم شده، تقصیر قانونی آن متوجه شما نباشد. چنانچه مدرک دانشگاهی گم شده شما از طریق درج آگهی مفقودی در روزنامه‌ها پیدا نشد، دانشگاه مراحل بعدی را برای صدور مدرک المثنی طی می‌کند. نمونه متن آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی در روزنامه به این صورت است:

مدرک فارغ‌التحصیلی اینجانب … فرزند … به شماره شناسنامه … و کد ملی … صادره از … در مقطع … رشته … صادره از دانشگاه … با شماره … مفقود گردیده و فاقد اعتبار قانونی است. از یابنده تقاضا می‌شود اصل مدرک را به دانشگاه … به نشانی … ارسال نماید.

نمونه‌های متن آگهی مفقودی مدارک تحصیلی:

  • متن آگهی مفقودی مدرک فازغ التحصیلی

مدرک فارغ التحصیلی اینجانب———

به کدملی——فرزند——به تاریخ تولد—–ورودی سال——دانشگاه——–رشته———

مفقود گردیده و فاقد اعتبار می‌باشد.

  • متن آگهی مفقودی کارت دانشجویی

کارت دانشجویی اینجانب———

به کدملی——فرزند——به تاریخ تولد—–ورودی سال——دانشگاه——–رشته———

مفقود گردیده و فاقد اعتبار می‌باشد.

  • متن آگهی مفقودی دانشنامه

دانشنامه اینجانب———

به کدملی——فرزند——به تاریخ تولد—–ورودی سال——دانشگاه——–رشته———

مفقود گردیده و فاقد اعتبار می‌باشد.

اعلام و تهیه فرم مفقودی مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد

دانشگاه‌های مختلف از شما می‌خواهند مفقودی مدرک تحصیلی خود را در روزنامه‌های معتبر چند بار منتشر کنید. به عنوان نمونه، در دانشگاه غیاث‌الدین کاشانی، متن آگهی مفقودی مدرک تحصیلی را اداره کل دانش‌آموختگان تهیه کرده است و از شما می‌خواهد که در سه نوبت و هر دو ماه یک بار آگهی گم شدن مدرک تحصیلی خود را در یک روزنامه کثیرالانتشار چاپ کنید.

در دانشگاه آزاد شما باید متن آگهی فقدان مدرک تحصیلی را با نظر معاونت دانشجویی دانشگاه تهیه کنید و آن‌گاه آگهی مفقودی مدرک تحصیلی خود را هر دو هفته یک‌بار با هزینه شخصی و در سه نوبت، در یکی از روزنامه کثیرالانتشار چاپ کنید. سپس شما باید دو نسخه از روزنامه منتشر شده را که متضمن آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی شماست، به دانشگاه تحویل دهید. گاهی برای گم شدن گواهی موقت دانشگاهی، درج دو نوبت آگهی مفقودی در روزنامه مورد تایید دانشگاه، کافی است. همچنین گاهی دانشگاه از شما خواهد خواست که آگهی مفقودی منتشر شده را به ادارۀ مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی هم ارسال کنید.

چاپ آگهی مفقودی مدارک تحصیلی چقدر هزینه دارد؟

اولین هزینه برای دریافت مدرک دانشگاهی المثنی مبلغی است که شما برای درج آگهی مفقودی مدرک دانشگاهی می‌پردازید. این هزینه معمولاً بین شصت هزار تومان تا سیصد هزار تومان است. تفاوت مبلغ به دلیل قوانین متفاوت دانشگاه‌های آزاد، دولتی، پیام‌نور و علمی‌کاربردی برای تعداد دفعات ثبت آگهی مفقودی در روزنامه و همین‌طور روزنامه تعیین شده توسط دانشگاه است. به جز هزینه‌ای که متقاضی دریافت مجدد مدرک دانشگاهی، باید برای انتشار آگهی مفقودی در روزنامه‌های کثیرالانتشار بپردازد، دانشگاه بابت صدور مدرک المثنی نیز از شما هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد.

کدام روزنامه‌ها برای ثبت آگهی مورد تایید هستند؟

چاپ آگهی مفقودی در تمامی روزنامه‌هایی که در سامانه جامع وزارت ارشاد اسلامی دارای مجوز «فعالیت سراسری» هستند، مورد تایید است.

هیچ تفاوتی بین روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، کاروکارگر، همشهری، ایران و … برای چاپ آگهی مفقودی وجود ندارد. تنها نکته‌ی مهم این است که آگهی مفقودی مدارک باید در صفحات اصلی روزنامه چاپ شود و در صفحات نیازمندی‌ها و ضمیمه‌های روزنامه‌ها نباید چاپ شود.

بعد از گم شدن مدارک دانشجویی چه کنیم؟ | راهنمای جامع آگهی مفقودی مدارک دانشجویی

سامانه چاپ آگهی مفقودی در روزنامه‌های آسان ثبت را می‌توان یکی از برترین سامانه‌ها با پشتیبانی توسط تیم مجرب و با تجربه‌ای دانست که می‌تواند به شما کمک کند. به بیان دیگر تیم آسان ثبت به ضروریات رفتارها و تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفاف‌سازی می‌کند چه اقدام و وظیفه‌ای را در چه بازه‌زمانی باید انجام دهد. این کار مشتریان را به جای ورود به پیچیدگی‌های قانونی و فرآیند چند ارگان مختلف تنها با یک سازمان (آسان‌ثبت) طرف می‌کند.

آیا انتشار آگهی مفقودی برای تمام مدارک ضروری است؟

مدارک مفقودی که ثبت و چاپ آگهی مفقودی برای آنها برای صدور المثنی ضروری است عبارتند از: کارت سبز خودرو، سند مالکیت خودرو، سند کمپانی، بیمه خودرو، جواز اسلحه، مدارک تحصیلی و دانشگاهی، جواز کسب، گذرنامه (پاسپورت)، کارت شناسایی، پروانه پزشکی، پروانه وکالت، کارت دانشجویی، کارت پایان خدمت، مدارک مالکیتی و مدارکی مانند فاکتور بدنه خودرو و …که دارای ارزش ذاتی هستند.

علاوه بر مدارک فوق، مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت شناسایی و … در صورت گم شدن ممکن است منجر به ایجاد موارد مجرمانه شوند لذا چنانچه بعد از گم شدن آنها، آگهی مفقودی مربوطه در روزنامه‌های کثیرالانتشار ثبت و چاپ شود، سند محکمی برای تبرئه صاحبان آنها در مقابل بزهکاری‌ها و تخلفات به حساب می‌آید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: