کد خبر: ۳۳۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 26
پهپادها در موقعیت‌هایی که زمان‌ اهمیت زیادی دارد، سریع‌تر از آمبولانس‌ها عمل می‌کنند و اکنون محققان موسسه کارولینسکا در حال بررسی ایده ارسال پهپادهای مجهز به دستگاه‌های شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) برای نجات جان بیمارانی هستند که دچار ایست قلبی شده‌اند.

شفا آنلاین>سلامت>محققان دریافته‌اند که در بیش از نیمی از موارد، پهپادها سه دقیقه جلوتر از وسایل نقلیه به محل می‌رسند. علاوه بر این، در اکثر مواردی که بیمار دچار ایست قلبی شده بود، از دستگاه الکتروشوک ارسال شده توسط پهپاد برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و مرگ استفاده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: آندریاس کلاسون (Andreas Claesson) دانشیار مرکز تحقیقات ایست قلبی در بخش تحقیقات و آموزش بالینی موسسه کارولینسکا و محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: استفاده از دستگاه شوک خارجی مهم‌ترین عامل در نجات جان افراد است.

ما از تابستان سال ۲۰۲۰ پهپادهای مجهز به دستگاه شوک را مستقر کرده‌ایم و در این مطالعه نشان دادیم که پهپادها می‌توانند تا چند دقیقه قبل از آمبولانس به محل حادثه برسند. این زمان به این معناست که دستگاه شوک می‌تواند توسط افراد حاضر در صحنه در چندین مورد استفاده شود.

ایست قلبی یک عارضه پزشکی بالقوه کُشنده است که زمانی اتفاق می‌افتد که قلب ناگهان از کار بیفتد. این عارضه می‌تواند در نتیجه حمله قلبی، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب و سایر اختلالات قلبی رخ دهد. برای حفظ جان یک فرد، مداخله پزشکی سریع نیاز است.

استفاده از دستگاه الکتروشوک یکی از مهمترین مداخلات برای درمان ایست قلبی است. الکتروشوک یک روش پزشکی است که در آن دوز درمانی از انرژی الکتریکی با هدف بازگرداندن ضربان طبیعی به قلب روی این عضو اعمال می‌شود.

دستگاه‌های شوک خارجی به طور معمول برای این منظور در مکان‌های عمومی، خانه‌ها و محیط‌های بیمارستانی استفاده می‌شوند. به این ترتیب، رساندن آن‌ها به مکان‌هایی که ایست قلبی در آن اتفاق می‌افتد، بسیار حائز اهمیت است.

آزمایشی که در تابستان سال ۲۰۲۲ انجام شد

موسسه کارولینسکا از سال ۲۰۲۰ ایده ارسال یک پهپاد مجهز به دستگاه شوک الکتریکی را همزمان با آمبولانس برای کاهش زمان الکتروشوک آزمایش کرده است. این مطالعه حدود ۲۰۰ هزار نفر در غرب سوئد را شامل شد و اولین نتایج ارائه شده در تابستان سال ۲۰۲۰ نشان داد که این ایده قابل اجرا و ایمن است.

در این مطالعه از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل دستگاه شوک الکتریکی خارجی در ۵۵ مورد مشکوک به ایست قلبی استفاده شد. پهپادها ۳۷ مورد قبل از آمبولانس رسیدند که ۶۷ درصد موارد را شامل می‌شد و میانگین فاصله رسیدن پهپاد پیش از آمبولانس سه دقیقه و ۱۴ ثانیه بود.

کلاسون می‌گوید: مطالعه ما اکنون یک بار برای همیشه نشان می‌دهد که می‌توان دستگاه شوک الکتریکی خارجی را با هواپیماهای بدون سرنشین تحویل داد و این کار را می‌توان چند دقیقه قبل از رسیدن آمبولانس به انجام رساند و افراد حاضر در محل می‌توانند با کمک کارشناسان، پیش از رسیدن نیروهای امدادی استفاده از دستگاه را آغاز کنند./عصر ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: