کد خبر: ۳۳۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 24
مدیرکل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: سن امید به زندگی اکنون در کشور ۷۵ سال است که این رقم قبل از انقلاب ۵۶ سال بود.
شفا آنلاین>سلامت>همایش بهره‌وری در نظام سلامت کلان منطقه سه آمایش کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری در سرسرای اجتماعات برق کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:احمد جوانمرد مدیرکل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش اظهار داشت: بهره‌وری به زبان ساده یعنی انجام درست کار درست و عملکرد نظام سلامت در کشور مترادف با بهره‌وری است چرا که این وزارتخانه در راستای تأمین سلامت مردم تلاش می‌کند و این تلاش‌ها منجر به ارتقای بسیاری از شاخص‌ها از جمله امید به زندگی شده است.

وی عنوان کرد: افزایش سن امید به زندگی در کشور یکی از نتایج ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت است؛ سن امید به زندگی اکنون در کشور 75 سال است که این رقم قبل از انقلاب 56 سال بود.

جوانمرد گفت: 75 سال رقم خوبی در میان شاخص‌های حوزه سلامت است و این رقم نشان می‌دهد که بهره وری در نظام سلامت کشور رو به رشد و بهبود است.

علی کرم‌پور معاون راهبری بخش امور عمومی و اجتماعی سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت خوبی در حوزه بهره‌وری در کشور نداریم و باید تلاش کنیم رشد کشور از طریق ارتقای بهره‌وری انجام شود چرا که رشدی پایدارتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: برنامه‌های مختلفی در سازمان ملی بهره‌وری ایران برای ارتقای بهره‌وری در بخش‌های مختلف در دست اجرا است و یکی از این طرح‌ها، ارتقای بهره‌وری کارکنان دولت است که این طرح به عنوان پایلوت در وزارت بهداشت آغاز شده است.

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بهره‌وری در ارتقای کیفیت ارائه خدمات در نظام سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در نظام جمهوری اسلامی دو طرح مهم شامل ایجاد شبکه‌های بهداشت و درمان و ادغام مقوله آموزش پزشکی با حوزه بهداشت و درمان انجام شده که این طرح‌ها به ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت کمک زیادی کرده است.

وی عنوان کرد: افزایش سن امید به زندگی در میان مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب بسیار قابل توجه است، اوایل انقلاب سن امید به زندگی حدود 56 سال بود اما اکنون به 75 سال افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که بهره‌وری در نظام سلامت بالا بوده است.

محمدی گفت: همچنین کاهش نرخ مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و ارائه خدمات به مردم در زمان اپیدمی کرونا از دیگر شاخص‌های ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت کشور پس از انقلاب است.

وی افزود: ارتقای سطح کیفی آموزش حوزه علوم پزشکی در کشور بعد از انقلاب نیز بسیار چشمگیر و قابل توجه است و هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیروهای ماهری تربیت می‌شود و خدمات علمی و آموزشی به منطقه اقلیم کردستان عراق نیز ارائه می‌دهیم.

محمدی گفت: با وجود تمام نقاط قوتی که در حوزه سلامت وجود دارد، برخی نقاط ضعف در حوزه سلامت دیده می‌شود که به ارائه خدمات با کیفیت آسیب می‌زند، چیدمان نامناسب نیروی انسانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از این نقاط ضعف است بطوریکه بیش از 60 درصد کارکنان در محل پست سازمانی خود نیستند.

وی افزود: عدم توجه جدی به چارت سازمانی، کم‌توجهی به تجویز دارو و پایین بودن کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی از دیگر نقاط ضعف حوزه سلامت است که برای ارتقای بهره‌وری در این بخش باید اقدام به اصلاح تعرفه‌ها و همچنین اعطای امتیازات به کارکنان کاری و فعال کرد و افراد کم کار را از یکسری مزایا محروم کرد.

در پایان این همایش یک روزه تعداد 50 نشان بهره وری به شرکت کنندگان از ایلام، همدان، کردستان، کرمانشاه و اسدآباد اعطا شد.

صادق کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش گفتمان‌سازی ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت و هم افزایی گروه‌های علمی و اجرایی در حوزه‌های ارتقا بهره‌وری در نظام سلامت است.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به بهره‌وری در هر سازمانی و برطرف کردن مشکلات و چالش‌های موجود در هر سازمان بیش از هر چیز باید نگاه درون سازمانی وجود داشته باشد.

کریمی گفت: در این راستا بی‌شک با داشتن نگاه درون سازمانی در جهت برطرف ساختن مشکلاتی که در مسیر ارتقای حوزه‌های مختلف وجود دارد، با بهره‌گیری از منابع موجود و با به کار بستن تمام توان به خوبی می‌توان بر مشکلات در حوزه‌های مختلف در هر سازمانی غلبه کرد.

وی افزود: در نظام سلامت، منابع مختلفی وجود دارد و هیچ منبعی اعم از پایدار و غیر پایدار به اندازه سرمایه انسانی ارزشمند نیست و نظام سلامتشان خود را از نیروی انسانی می‌گیرد و بر این اساس می‌توان با کمک و همراهی این نیروی توانمند و پر تلاش، در مسیر ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت به بهترین نحو عمل کرد.

کریمی بیان کرد: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این نگاه درون سازمانی وجود دارد و با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در راستای حل مشکلات و چالش‌ها، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: ذخیره کردن منابع اقتصادی دانشگاه در برخی حوزه‌ها یکی از اقدامات مهمی است که در دانشگاه انجام شده است و در بحث چارت سازمانی و منابع انسانی نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و با مهندسی مجددی که همکاران تحول اداری داشتند خیلی از مشکلات حوزه منابع انسانی برطرف شد و بر این اساس تعدیل نزدیک به 1300 نفر از نیروهای مازاد دانشگاه صورت گرفت.

کریمی بیان کرد: باید تلاش کنیم با یک نگاه بهره‌ورانه، ادبیات بهره‌وری را در دانشگاه و در تمام اجزای آن و در تمام گروه‌ها و تیم‌های دانشگاهی نهادینه سازیم.

وی گفت: امیدوارم با برگزاری این همایش و با انتقال تجربیات دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه سه آمایشی کشور در زمینه بهره‌وری در نظام سلامت بتوانیم در راستای ارتقا بهره‌وری در حوزه سلامت گامی مثبت و مؤثر برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: