کد خبر: ۳۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 23
طبق اعلام سازمان غذا و دارو، مصرف آنتی بیوتیک در ایران 3 برابر میانگین کشورهای(OECD) است. رئیس این سازمان گفته، رفته رفته بسیاری از میکروب‌ها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شده که نتیجه ای جز بروز فاجعه ندارد. Whoمی گوید تا سال 2050 سالانه 10 میلیون نفر از این آسیب می میرند.
شفا آنلاین>سلامت>سال هاست که درباره مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک ها هشدار داده می شود، اما حالارئیس سازمان غذا و دارو خبر نگران کننده ای داده است: «تجویز غیرمنطقی و مصرف بی‌رویه داروهای ضد میکروبی در جمعیت انسانی و مزارع پرورش دام و طیور، رفته رفته بسیاری از میکروب‌ها را در برابر این داروها مقاوم کرده است و گسترش بیش از حد این پدیده، نتیجه‌ای جز بروز فاجعه در پی نخواهد داشت.»
 
بدمصرفی به اندازه 3 برابر بیشتر
 به گزارش شفا آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته آگاه‌سازی درباره آنتی بیوتیک‎‌ها، به نکات قابل تاملی اشاره کرده است:
-آمار مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران، نسبت به برخی کشورهای دنیا بالاتر است؛ به طوری که میزان مصرف سالیانه آنتی بیوتیک‌های سیستمیک که عمده‌ترین آن آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی در این گروه قرار دارد، در کشور ما ۳ برابر بیشتر از میانگین مصرف سالانه آن در کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) است. ‌-این نوع مصرف رفته رفته بسیاری از میکروب‌ها را در برابر این داروها مقاوم کرده است و گسترش بیش از حد این پدیده، نتیجه‌ای جز بروز فاجعه در پی نخواهد داشت.
-افزایش مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند باعث افزایش عوارض ناخواسته جدی و حتی تهدیدکننده حیات نیز شود.  
-بر اساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین نسخ حاوی آنتی بیوتیک در ایران از ۵۵ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده ثمربخش بودن آموزش‌ها و نظارت‌های به عمل آمده توسط وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.
 
آنتی بیوتیک درکشورهای OECD  
آن طور که در یکی از گزارش های مرکز تحقیقات بین المللی بیماری های عفونی (CIDRAP)  آمده است: میانگین در 12 ترکیب آنتی‌بیوتیک-باکتری در کشورهای OECD معادل 20 درصد است. این رقم در اتحادیه اروپا 22 درصد است. با این وصف، آن طور که رئیس سازمان غذا و دارو گزارش داده است، میزان مصرف آنتی بیوتیک اگر سه برابر کشورهای عضو سازمان OECD یعنی 20 درصد باشد، احتمالا و چنانچه بر اساس آرای پزشکی صحیح باشد، میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در ایران حدود 60 درصد است که این رقم، فاجعه بار به نظر می رسد.
 
 آمارهای جهانی چه می گوید؟
ما برای این که دقیق تر از میزان مصرف آنتی بیوتیک در سایر کشورها آگاه شویم، به آمار موسسات بین المللی فعال در زمینه ارائه آمار مراجعه کردیم. پلتفرم «استاتیستا» statista به عنوان یک سامانه جهانی داده با مجموعه گسترده ای از آمار و گزارش‌ها با حدود 1100 متخصص در 13 نقطه جهان به مرکزیت آلمان در نوامبر2023(آبان1402) درباره مصرف آنتی بیوتیک در اروپا آماری ارائه و در پایگاه اطلاع رسانی خود آن را منتشر کرده است.در این گزارش آمده است که «طبق آخرین گزارش مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، با وجود کاهش مشاهده شده طی 20 سال گذشته، مصرف آنتی بیوتیک ها همچنان در چند کشور در اروپا بسیار بالاست.» ما این آمار را در جدول ضمیمنه گزارش می بینیم.
 
 مقاومت آنتی بیوتیکی و مرگ33 هزار اروپایی
مرور آمار مرگ و میر ناشی از مقاومت های آنتی بیوتیکی در اروپا می گوید که مرگ و میرهای بسیاری هر ساله در سراسر جهان در پی عفونت مستقیم ناشی از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها رخ می‌دهد که تعداد این مرگ و میرها تنها در اروپا هر سال ۳۳ هزار نفر برآورد شده است.
 
فاجعه مقاومت آنتی بیوتیکی  در آینده
درباره مقاومت آنتی بیوتیکی، پژوهش های حوزه پزشکی در جهان هشدارهایی جدی صادر کرده اند. سایت سازمان بهداشت جهانی در یکی از این گزارش ها به نکات مهمی اشاره کرده است:
«بیماری های مقاوم به دارو می تواند تا سال 2050 هر سال باعث مرگ 10 میلیون نفر شود و به اقتصاد آسیب فاجعه باری برساند. تا سال 2030، مقاومت ضد میکروبی می‌تواند تا 24 میلیون نفر را به فقر شدید وادار کند.» 
 
سبقت مرگ ومیر مقاومت های آنتی بیوتیکی از قربانیان سرطان
همچنین ایسنا پیش تر در گزارشی نوشته است: «طبق گزارشی که توسط دولت انگلیس تهیه شده است، انتظار می‌رود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آینده یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان باشد و حتی در عرض ۳۰ سال آینده از قربانیان سرطان نیز پیشی بگیرد.  ضمن این که ۱۰۰ تریلیون دلار هزینه روی دست دولت‌ها خواهد گذاشت. مدل‌ها نشان می‌دهد که آسیا و آفریقا آسیب‌پذیرترین مناطق جهان هستند که به ترتیب 7/4 میلیون و 1/4 میلیون مورد مرگ در آن ها به ثبت خواهد رسید.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: