کد خبر: ۳۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 22
قاضی پیشین دادسرای ویژه جرائم پزشکی در حالی معتقد است جراحی‌های غیرضروری نیاز به جرم‌انگاری دارد که رئیس سازمان نظام پزشکی خلأ قانونی را رد می‌کند و می‌گوید از اهرم بیمه‌ها استفاده شود
شفا آنلاین>سلامت>«خودناباوری»؛ شاید این علت غالب جراحی‌های زیبایی است که فرد برای تغییر ظاهر خویش، حاضر می‌شود جان شیرینش را به تیغ تیز جراحی بسپارد؛ فارغ از اینکه آیا زنده بیرون خواهد آمد یا خیر! و کم نیستند کسانی که روی بهای «جان» قمار می‌کنند و شوربختانه می‌بازند. حتماً اگر ما به توانایی‌های خودمان آگاهی و باور داشته باشیم، به چنین مسیری نمی‌رویم، اما این همه ماجرا نیست.
به گزارش شفا آنلاین:شاید روزی قانونگذار فکر نمی‌کرد میل به زیبایی تا حدی گسترش پیدا کند که مشروعیت اعمال جراحی زیر سؤال برود؛ جراحی‌هایی که در همین چند هفته اخیر منتج به مرگ سه زن جوان شد. هر چند آمار دقیقی از میزان فوتی‌های ناشی از جراحی‌های زیبایی به خصوص با هدف لاغری وجود ندارد، اما شنیده‌ها حکایت از این دارد که نه تنها ریسک چنین جراحی‌هایی بالاست بلکه به گفته کارشناسان بعضاً برگشت‌پذیر هم خواهد بود و در برخی موارد سال‌ها بعد منتج به مرگ افراد می‌شود.
رضا ناصری، بازیکن فوتبال و فوتسال، مربی فوتسال و کارشناس و مربی ورزش در گفتگو با «جوان» می‌گوید: موارد متعددی وجود دارد که افرادی به رغم انجام عمل زیبایی لاغری بازهم بازگشت به وزن اولیه داشته‌اند.
وی می‌گوید: پزشکان از بازگشت وزن پس از جراحی‌های زیبایی حرفی با بیماران خود نمی‌زنند، اما انتهای مسیر جراحی باز هم ورزش منظم است.
به اعتقاد وی، ورزش کردن تنها راه اصولی کاهش وزن است که نه تنها آسیبی به جسم و روح نمی‌زند بلکه برعکس موجب ارتقای کیفی زندگی از هر دو جهت خواهد شد.
وی ضمن رد عمل‌های جراحی و مصرف قرص‌هایی که تشویق به لاغری می‌کنند، معتقد است: جراحی‌های زیبایی هم در انتها به ورزش ختم می‌شوند و حتی کسانی که جراحی می‌کنند، امکان اضافه وزن خواهند داشت.
ناصری از موارد متعددی توضیح می‌دهد که به رغم عمل جراحی‌های زیبایی، به دلیل نقاهت بعد از جراحی زمینگیر شده و بعد از چند ماه وزن به میزان اولیه برگشته است.
این مربی ورزش بیان می‌کند: در عمل اسلیو یک ماه باید فرد مایعات مصرف کند، در حالی که همین شیوه را اگر با ورزش پیش ببرد، به وزن دلخواه خواهد رسید.
وی ضمن انتقاد از جراحی و سادگی ترویج آن میان مردم معتقد است: پزشکان موظف هستند درباره عوارض این جراحی‌ها با مردم حرف بزنند، اما عمدتاً مردم دنبال کوتاه‌ترین مسیر هستند.
طبق گفته این کارشناس ورزشی، موارد متعددی وجود دارد که افراد با وزن بسیار بالا از طریق ورزش منظم و زیر نظر مربی توانسته‌اند کاهش وزن دلخواه را به دست آورند.
به گفته این کارشناس ورزش، احسان روشن از جمله افرادی است که به رغم آسیبی که به پای او وارد شده، توانسته است طی مدت شش ماه ۷۷ کیلو و صرفاً با ورزش کم کند؛ فردی که برادرش را نیز بر اثر جراحی زیبایی اسلیو از دست داده چراکه بعد از گذشت دو سال به دلیل عدم‌جذب ویتامین بدن افت کرده و در نهایت منتج به فوت او شده است.
احسان روشن در گفتگو با «جوان» می‌گوید: پنج سال پیش با وزن ۲۳۰ کیلو عمل اسلیوی معده انجام دادم و به ۱۵۰ کیلو رسیدم، اما به دلیل سختی بیش از حد عمل جراحی زمینگیر شدم و بعد از آن وزن من مجدداً به همان وزن اولیه و حتی ۱۰ کیلو اضافه‌تر برگشت.
وی می‌گوید: در حال حاضر در مدت این چند ماه ۷۷ کیلو وزن کم کرده‌ام و تنها توصیه‌ام این است برای لاغری سراغ عمل‌های زیبایی نروید.

رفع بدشکلی یا زیباترشدن شکل ظاهری بدن کلیت موضوعی است که میان حقوقدانان و مقننی که مبادرت به قانونگذاری کرده، این شبهه را ایجاد کرده که باید با چارچوب جدید جرم‌انگاری مدیریت شود یا خیر! از یک سو متقاضیانی وجود دارند که مشخص نیست تمایل آن‌ها به انجام چنین عملی مذموم است یا خیر و در سوی دیگر جامعه‌ای که برای حفظ جان مردم و حقوق آن‌ها سوگند یاد کرده است. قانونگذار در باب مسئولیت کیفری پزشک در شاخه‌های جدید پزشکی همچون جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی و جراحی‌های نوظهور نشئت گرفته از آن ورود پیدا نکرده و در آخرین قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تنها در یک بند و سه ماده از این قانون به صورت کلی به مسئولیت پزشک پرداخته است که با هیچ یک از نیاز‌های روز جامعه تناسب ندارد. «جوان» در پرونده حقوقی این هفته خود «جراحی‌های زیبایی غیرضروری» و «ضرورت قانونگذاری» برای آن را مورد بررسی قرار داده است./جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: