کد خبر: ۳۳۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 22
برخورد با تعداد معدودی از رانندگان تاکسی که با بارش باران ،کرایه‌ها‌‌ را افزایش می‌دهند
شفا آنلاین>جامعه>اولین قطره باران که از آسمان به پایین می‌آید، صف‌های طولانی شهروندان تشکیل می‌شود چرا‌که در انتظار تاکسی ایستاده‌اند، اما ارتباط بعضی از تاکسی‌ها و باران همانند جن و بسم‌الله است. باران که می‌بارد رانندگان تاکسی‌ها هم غیب می‌شوند. برخی از تاکسی‌ها هم به جای آنکه خدمت‌رسانی‌شان را چندبرابر کنند، درب‌هایشان را قفل کرده و تنها دربستی قبول می‌کنند، برخی دیگر کرایه را چندبرابر می‌کنند. درواقع سوءاستفاده‌گری این دسته از رانندگان تاکسی نارضایتی شدیدی را در شهر ایجاد کرده و فریاد شهروندانی را که زیر باران هاج‌و‌واج مانده‌اند، درآورده است.
به گزارش شفا آنلاین:خدمت‌رسانی ضعیف برخی تاکسی‌ها در وضعیت بارانی موضوعی است که هرساله با آغاز فصل سرما و شروع بارش‌ها بحران‌آفرین می‌شود. در واقع دیگر این بی‌معرفتی برخی رانندگان خودروهای زرد و سبز برای شهروندان مشخص شده، اما باید یک جا مقابل این نحوه عملکردشان، ایستاد و مقابله کرد. برهمین اساس روز گذشته مهدی چمران در این باره گفت: با بارش باران هیچ‌یک از تاکسی‌ها اعم از تاکسی‌های اینترنتی و معمولی حق افزایش کرایه‌های خود را به‌دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی ندارند.
رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: شورای شهر برای تاکسی‌های معمولی، نرخ مصوبی را به تصویب رسانده و تاکسی‌های معمولی ملزم به رعایت و دریافت کرایه‌ها براساس نرخ مصوب هستند.
او هرگونه افزایش کرایه از سوی تاکسی‌های اینترنتی و معمولی را در زمان بارش باران خلاف قانون و مقررات دانست و بیان کرد: به قول معروف بی‌معرفتی است که در زمان بارش باران وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی معمولی و اینترنتی کرایه بیشتری دریافت کنند.
اما از بی‌معرفتی تاکسی‌های زرد و سبز گفتیم، درحالی‌که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز کم از تاکسی‌های معمولی ندارند. قیمت کرایه‌شان در ساعات بارانی چندین برابر شده و متأسفانه نظارتی هم بر نحوه نرخ‌گذاری کرایه‌های آنها وجود ندارد.
در این رابطه نیز چمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورا مسئولیت تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی را برعهده دارد یا خیر؟ گفت: نرخ تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی باید توسط شوراها تعیین شود و به تصویب برسد و اینکه اعلام شود تاکسی‌های اینترنتی از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند و اتحادیه آنها نرخ‌ها را مشخص می‌کند، درست نیست و اگر اینچنین تاکسی‌هایی کرایه‌های خود را براساس قانون دریافت کنند ما به آنها کاری نداریم. درصورتی که در حق مردم اجحاف کنند این اجازه را به آنها نخواهیم داد. وی با انتقاد از خدمت‌رسانی تاکسی‌های اینترنتی در زمان بارش باران گفت: شورا بنا دارد به‌زودی با مطالعاتی که در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی انجام خواهد داد نرخ‌گذاری تاکسی‌ها را در صحن شورا انجام بدهد.
لزوم نرخ‌گذاری کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی توسط شورای شهر موضوعی است که به تازگی توسط پارلمان شهر دنبال می‌شود. درواقع اگر این اتفاق بیفتد افزایش نرخ افسارگسیخته و تغییرات روزانه کرایه‌ها برحسب شرایط شهر، دیگر رخ نخواهد داد و اگر هم اتفاق بیفتد مرجع مشخصی وجود دارد که با آنان برخورد لازم را داشته باشد.
علی‌اصغر قائمی هم معتقد است نقش شوراها در کسب‌وکار تاکسی‌های اینترنتی که عملکردشان ملی است هنوز مشخص و روشن نیست. عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی توسط شهرداری صادر نمی‌شود، گفت: مجوز این کسب‌وکارها توسط نهادهای حاکمیتی صادر می‌شود و از این‌رو شورا نمی‌تواند مداخله‌ای داشته باشد، اما در حال بررسی موضوع هستیم و به‌نظر می‌رسد باید به تجمیع نظرات و پیشنهادها برسیم. از این‌رو ضرورت دارد شورای ‌عالی استان‌ها یا وزارت کشور ورود کند یا کارگروهی توسط شوراهای مراکز استان‌های کشور تشکیل تا هرچه سریع‌تر وضعیت تاکسی‌های اینترنتی تعیین تکلیف شود./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: