کد خبر: ۳۳۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 22
دکتر محمدحسین نجفی
مصرف مکمل بدنسازی بسیار برای افراد ورزشکار حائز اهمیت است . معمولا یکی از عوارض مکمل بدنسازی عوارضی نظیر قلبی و عروقی و یا ایست قلبی است، بر این اساس باید حتما به عوارض مکمل های بدنسازی توجه داشته باشیم.

شفا آنلاین>سلامت>افراد باید به پیام ها و هشدارهایی که در رابطه با مصرف مکمل های ورزشی، داروهای چاقی و لاغری، مواد نیروزا، داروهای ترک اعتیاد غیرمجاز وجود دارد، توجه کنند.یکی از این هشدارها در رابطه با مصرف مکمل های بدنسازی غیرمجاز است که عوارضی همچون بزرگ شدن سینه ها در مردان و طاسی در زنان را به دنبال دارد.مصرف مکمل های بدنسازی برای افراد زیر هجده سال ممنوع است و ورزشکاران حرفه ای بالای هجده سال نیز تنها می توانند زیر نظر پزشک متخصص طب ورزشی یا متخصص تغذیه، از مکمل‌های مجاز و قانونی استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاین:نگرانی‌هایی در مورد استفاده از کراتین وجود دارد و برخی معتقدند که ارتباطی با افزایش ضربان قلب و فشار خون وجود دارد. این ارتباط به دلیل این است که مکمل کراتین انرژی‌زا بوده و بعد از مصرف، فرد با تصور افزایش قدرت دست به انجام کارها و تمرینات سخت می‌زند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم به سیستم قلب و عروق خودش فشار می‌آورد و درصورت داشتن بیماری‌های قلبی و عروقی ناآشکار، قلب این فرد در درازمدت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بدنش باشد و دچار بیماری و نارسایی می‌شود.

بهتر است زمانی که از مکمل کراتین استفاده می‌کنید همزمان و همراه با آن دارویی استفاده نکنید. زیرا تداخل آنها سبب آسیب به سیستم گوارشی می شود. کراتین در بدن ما از طریق کلیه‌ها فیلتر می‌شود و سطوح بالای آن در کلیه‌ها می‌تواند نشان دهنده نارسایی بالقوه کلیه باشد. به همین دلیل است که استفاده از مکمل کراتین حتما باید اصولی بوده و مقدار مصرف از میزان توصیه شده بالاتر نرود.
شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض مکمل‌های ورزشی، عوارض قلبی عروقی است و شیوع ایست قلبی در ورزشکاران نیز می‌تواند به همین دلیل باشد. بعضی از مکمل‌های ورزشی، مکمل‌هایی بی اثر هستند و به دلیل وجود پودرهای چاق کننده حاوی کورتون، بسیار مضر نیز هستند.

*متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: