کد خبر: ۳۳۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 21
این بیماری معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و در بازه ۳ تا ۶ ماه درمان می‌شود. این ویروس از طریق آب یا غذای آلوده، تماس نزدیک یا فرد آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>آمار ابتلا به هپاتیت در شهرستان دنا رو به افزایش است و این مهم نگران کننده و زنگ خطری برای سلامت مردم این شهرستان است.

به گزارش شفا آنلاین:یزدانپناه رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا با ابراز نگرانی از بالا رفتن آمار بیماران مبتلا به هپاتیت در شهرستان دنا گفت: هپاتیت نوعی التهاب کبد است که مصرف الکل، عوارض داروها، بیماریهای خود ایمن و برخی سموم آن را به وجود می آورند، هپاتیت A نوعی عفونت ویروسی و بسیار مسری است که باعث التهاب کبد می‌شود.

این بیماری معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و در بازه ۳ تا ۶ ماه درمان می‌شود. این ویروس از طریق آب یا غذای آلوده، تماس نزدیک یا فرد آلوده و تماس جنسی منتقل می‌شود.

هپاتیت چگونه انتقال پیدا می کند؟

یزدانپناه در مورد چگونگی انتقال این بیماری اظهار داشت: در حال حاضر انواع مختلفی از هپاتیت وجود دارد، از جمله هپاتیت ویروسی، هپاتیت خودایمنی، هپاتیت الکلی و هپاتیت ناشی از سموم، تنها شکلی از هپاتیت که می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند، هپاتیت ویروسی است و بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی علائمی ندارند و نمی‌دانند که آلوده هستند، در هپاتیت حاد، ممکن است علائم طی ۲ هفته تا ۶ ماه ظاهر شوند، این علائم عبارتند از تب، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره، مدفوع روشن، درد مفاصل و زرد شدن پوست و چشم‌ها و بروز علائم هپاتیت ویروسی مزمن ممکن است چند دهه طول بکشد.

چگونه از سرایت هپاتیت به دیگران جلوگیری کنیم؟

یزدانپناه در مورد چگونگی جلوگیری از سرایت هپاتیت به دیگران گفت: برای اینکه احتمال ابتلا به هپاتیت را کاهش دهید باید:

۱_از مصرف گوشت و ماهی خام یا نیم‌پز خودداری کنید

۲_از آبی که به تمیز بودن آن شک دارید برای مسواک زدن یا شستن میوه و سبزی استفاده نکنید.

۳_دست‌های خود را به طور مرتب بشویید، به خصوص بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و تعویض پوشک و قبل از تهیه غذا یا خوردن آن.

۴_رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشد، مگر اینکه مطمئن باشید همسر شما به هیچ ویروس یا عفونتی آلوده نیست.

۵_اگر قصد دارید خالکوبی یا پیرسینگ انجام دهید، از تمیز و استریل بودن وسایل اطمینان حاصل کنید.

۶_اگر از مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنید، برای ترک آن کمک بگیریدو چنانچه این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، از به اشتراک گذاشتن سرنگ خود با دیگران بپرهیزید.

۷_واکسن بزنید در حال حاضر، واکسیناسیون علیه هپاتیت A و هپاتیت B انجام می‌شود. معمولا واکسن هپاتیت A در دوز (به فاصله ۶ ماه) و واکسن هپاتیت B بسته به نوع آن در دو، سه یا چهار دوز تزریق می‌شود. به خاطر داشته باشید که واکسیناسیون علیه ویروس هپاتیت B می‌تواند از ابتلا به هپاتیت D هم جلوگیری ‌کند.

آمار بیماران هپاتیتی در شهرستان دنا

رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا عنوان کرد: در شهرستان دنا ۸۰ بیمار هپاتیتی وجود دارد که هر شش ماه توسط پزشک مراقبت و آزمایشات لازم جهت بررسی آنزیم های کبدی برایشان انجام می گیرد و اعضای خانواده های آنها به صورت رایگان  جهت بررسی بیشتر ارجاع داده شده اند و در صورت منفی بودن آزمایشات آنها واکسن هپاتیت در سه نوبت در صورت عدم تزریق برایشان انجام می شود.

یزدانپناه دندانپزشک های سیار را عامل اصلی بالارفتن آمار هپاتیت در دنا دانست و گفت: با توجه به بررسی های به عمل آمده دندانپزشکی های سیاری که در روستاها کار می کنند عامل بالا رفتن آمار هپاتیت هستند چرا که این دندانپزشکان از وسایل غیر استریل  استفاده می کنند که این افراد شناسایی شده اند و به مقامات قضایی معرفی شده اند.

وی عنوان کرد: روستاهایی که آمار بالای هپاتیت در آنها بالا رفته است طی چند نوبت توسط واحد مبارزه با بیماریها و آزمایشگاه غربالگری گردید و تقریبا تمامی موارد هپاتیت ب به صورت کامل در این روستاها انجام گرفته و همگی تحت مراقبت هستند.

یزدانپناه اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۸ مورد بیمار مبتلا به هپاتیت ب در شهرستان شناسایی شده است،آمار بروز هپاتیت ب در شهرستان دنا ۱۳ در صد هزار نفر می باشد و همین آمار در استان ۹/۶ در صد هزار نفر می باشد و در کشور ۵/۹ در صد هزار نفر جمعیت می باشد که این آمار نشان دهنده بروز بالای هپاتیت در شهرستان دناست.

وی افزود: نمونه گیری از کمپ های اعتیاد شهرستان هر سه ماه یکبار انجام می گیرد و آموزش های لازم به آنها داده می شود. / برترینها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: