کد خبر: ۳۳۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 21
شاخص های معاون وزیر نشان می دهد، شاخص های مصرف کالری، پروتئین و مواد غذایی لازم طی یک دهه به طور جدی با کاهش همراه شده است. ما وضعیت شیر و گوشت را با توجه به آمار بررسی کردیم. خوب است بدانیم که در مصرف نان رکورد داریم در حالی که نان های موجود مضر و بی خاصیت است
شفا آنلاین>جامعه>شیب رو به پایین امنیت غذایی با کاهش مصرف مواد غذایی لازم در میان ایرانیان، شاید چندان هم نیاز به مراجعه به آمارهای رسمی نداشته باشد. طبیعی و منطقی به نظر می رسد که وقتی افزایش قیمت ها و تورم، سفره مردم را کوچک و قدرت خرید را کم می کند برخی مواد و نیازمندی های غذایی هم پر می کشد.
 
یک آمار رسمی
به گزارش شفا آنلاین:در همین زمینه علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «از سال 1390 تا ۱۴۰۰ میزان کالری مصرفی از ۲ هزار و ۶۵۰ کالری به ازای هر نفر به ۲ هزار و ۱۰۰ کالری با یک شیب رو به پایین کاهش یافته است. ضمن این که مصرف شیر هم از ۲۵۰ سی‌سی به ازای هر نفر به ۱۹۵ سی‌سی کاهش پیدا کرده است.» ما در گزارش پیش رو، با مراجعه به آمارها و اخبار وضعیت بخشی از مواد غذایی لازم را که نقش موثری در امنیت غذایی دارد، بررسی می کنیم.
 
 شیر؛ بسیار کمتر از سرانه جهانی
نقش شیر در تغذیه غیر قابل انکار است به گونه ای که همواره به عنوان یکی از شاخص های امنیت غذایی به شمار می آید، اما وضعیت ما در میزان مصرف آن نسبت به سرانه جهانی چندان مناسب نیست. این موضوع در آمار جدید اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به صراحت اشاره شده است: «اگر بر اساس آمارهای جهانی نگاه کنید در کشورهای غربی مصرف لبنیات بسیار بالاست و همین موضوع هم گاهی باعث دردسر شده است که به افزایش دریافت کالری دامن می‌زند، اما، مشکل در کشور ما این است که مصرف لبنیات کم است.» اسماعیل‌زاده با اشاره به این که نیاز به لبنیات در گروه‌های سنی مختلف از ۲ تا ۴ واحد متفاوت است، بیان کرد: «لبنیات منبع غنی تامین کلسیم، پروتئین و ویتامین B2 است که اگر از طریق لبنیات تامین نشود یا مجبور هستیم مکمل‌های غذایی دریافت کنیم یا باید دیگر مواد غذایی را در حد زیادی مصرف کنیم که بتوانیم نیاز خود به این مواد را تامین کنیم.» وی با تاکید بر این که مصرف لبنیات در کشور ما متاسفانه به اندازه یک واحد در روز است، ادامه داد: این در حالی است که نیاز ما در کشور مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات است.  درباره کاهش مصرف شیر، انجمن صنایع لبنی هم تیرماه گذشته آماری منتشر کرد که نگران کننده بود: «کاهش میانگین سرانه مصرف به کمتر از ۷۰ کیلوگرم و بسیار کمتر از آن مورد مصرف در ۵ دهک کم برخوردار جامعه نه تنها ایران را در این خصوص به پایین ترین رتبه جهانی از منظر سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) رسانده،بلکه پایداری و بقای فعالان کل زنجیره از تامین ، تولید و توزیع فراورده ها را دچار مخاطره جدی کرده است.»
 
رقم واقعی مصرف گوشت چند است؟
برای این که به پاسخ این پرسش دست یابیم که رقم واقعی مصرف گوشت در کشور چقدر است و نسبت به سرانه جهانی در چه شرایطی قرار دارد، از آن جا که آمارهای رسمی در این باره کمتر وجود دارد یا ندارد، بی شک نمی توان به عدد مشخص و دقیقی رسید، اما همین که نهادهای رسمی کمتر به موضوع ارائه آمار در این باره وارد می شوند، نشان می دهد احتمالا اعداد مورد اشاره چندان آبرومند نیست. ضمن این که افزایش هولناک و قیمت های عجیب و غریب گوشت به ویژه گوشت قرمز در سال های اخیر، خود نشانی بر کاهش مصرف است. در عین حال روند کاهشی در یک دهه اخیر قابل کتمان نیست. مرکز آمار در یکی از این آمارها گفته است: « بررسی سری زمانی سرانه مصرف گوشت نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز کاهشی بوده به نحوی که از ٨ کیلو و ٧٠٠ گرم در سال ١٣٩٠ به حدود6 کیلوگرم در سال 1396 رسیده است.» همان طور که ذکر شد، روایت ها درباره میزان مصرف گوشت متفاوت و با اشکال مختلف ارائه شده است. اکو ایران پیش از این در گزارشی نوشته است: «فائو(سازمان جهانی غذا) در گزارشی در 2021-2020 سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانی‌ها را زیر 12 کیلوگرم اعلام کرده بود. براساس اعلام این نهاد بین‌المللی به نقل از روزنامه فرهیختگان در سال 1399، سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان 41 کیلوگرم بوده که براساس آن در میان 196 کشور جهان، رتبه ایران 98 است. رتبه‌ای که به باور کارشناسان در سال 1401 مجدد افت کرد و رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران به نقل از اتاق اصناف، رقم مصرف گوشت قرمز در سال1401 برای هر ایرانی را حدود ۶ کیلوگرم اعلام کرد.»البته اکوایران این را هم گزارش کرده که طبق بررسی داده‌های سال 2022 فائو، میزان مصرف گوشت قرمز ایران 6 کیلوگرم بوده است.
 
در مصرف نان رکورددار هستیم!
اما در مقابل این آمار، ایرانی ها در مصرف «نان»، همین نانی که من و شما روزانه مصرف می کنیم که جزو مضرترین مواد غذایی است، رکورددار هستیم. اردیبهشت، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اشاره کرد: نانی که ما از نانوایی ها تهیه می کنیم، به دلیل این که «نان کامل» نیست، نه تنها ارزش غذایی ندارد، بلکه «  مصرف نکردن غلات کامل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیردار از قبیل مشکلات قلبی عروقی، اختلالات متابولیک، چاقی، کم خونی، دیابت نوع2،  سوء هاضمه و انواع سرطان شود. چنان‌که اغلب پزشکان نیز مصرف نان سفید را برای بیماران دیابتی محدود می کنند» این را هم بدانیم که ما ایرانی ها با دارا بودن رتبه هفتم جهانی و مصرف سرانه 194کیلوگرم، سه برابر متوسط جهانی نان مصرف می کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: