کد خبر: ۳۳۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 21
عراق، ترکیه، بلاروس، مالزی، برزیل و... میزبان تولید مشترک با تجهیزات تولید کشور ما هستند
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از تجهیزات پزشکی مانند دستگاه ونتیلاتور، دستگاه های تصویربرداری، دستگاه کمک‌تنفسی، دستگاه دیالیز، دستگاه بیهوشی و سایر کالا‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و این ظرفیت باعث شده که در سال‌جاری 43بیمارستان کشور 90درصد به تجهیزات ایرانی مجهز شده یا در حال تجهیز باشند. این البته همه ماجرا‌ نیست و پای تجهیزات پزشکی ایران به کشورهای دیگر هم باز شده است. ۳۴۰۰تخت بیمارستانی در شهر آنکارای ترکیه هم با دستگاه‌های‌ مانیتور اعلام علائم حیاتی قلب بیماران به‌عنوان یکی از تجهیزات فوق‌تخصصی مجهز شده‌اند. با استفاده از این دستگاه می‌توان فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن خون و دمای بدن را اندازه‌گیری کرد. خطوط مشترک تولید هم در برخی کشورها راه‌اندازی شده و تامین قطعات از سوی تولیدکنندگان ایرانی است و تولید نهایی محصول با شرکت خارجی.

خطوط مشترک تولید در چند کشور خارجی
به گزارش شفا آنلاین:«یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره تجهیزات پزشکی ایران مطرح است، خطوط مشترک تولید با همکاری تکنولوژی ایرانی است که در کشورهای مختلف ازجمله عراق، ترکیه، بلاروس، مالزی، برزیل و... در حال انجام است.» این نکته‌ای است که محمدرضا کمپانی، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی بیان می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «در حال حاضر کالا‌هایی داریم که از ایران انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد و در کشور مقصد تولید و برندگذاری می‌شود، به این معنا که قطعات اولیه تولید تجهیزات پزشکی از سمت ما تامین اما با برند محلی همان کشورها تولید می‌شود. این محصولات به‌عنوان تولید داخل در داخل همان کشورها به فروش می‌رسد. علاوه بر کشورهایی که با آنها این همکاری را داریم، روسیه هم یکی از کشور‌هایی است که روی آن کار می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک همین روش را پیاده کنیم و بتوانیم صادرات خوبی داشته باشیم.»  کمپانی درباره محصولات نهایی تولید‌شده در کشور که ظرفیت صادراتی دارد، عنوان می‌کند: «با توجه به بحث تحریم‌ها، صادرات این تجهیزات که به‌طور کامل در کشور خودمان تولید شده باشد، کمتر است.»‌

تخت‌های بیمارستانی ترکیه مجهز به مانیتورهای ایرانی
علاوه بر خطوط مشترک، تعدادی از کالاهای تجهیزات پزشکی ساخت ایران هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود. نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در این‌باره به صادرات این محصولات به کشوری مثل ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳۴۰۰تخت بیمارستان در بیمارستان آنکارای ترکیه به تجهیزات پزشکی ایرانی مجهز شده‌اند. ازجمله آنها دستگاه‌ مانیتور اعلام علائم حیاتی قلب بیماران به‌عنوان یکی از تجهیزات فوق‌تخصصی است. کمپانی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه می‌توان فشار خون، ضربان قلب، اکسیژن خون و دمای بدن را اندازه‌گیری کرد، ادامه می‌دهد: «این دستگاه در آی‌سی‌یو و بخش‌های اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما حدود ۸۵۰‌دستگاه به این کشور صادر و برای اجرای این طرح با برندهای خارجی رقابت کردیم. قیمت دستگاه‌های ما هم یک‌سوم آنها بود اما کیفیتی هم‌تراز نمونه‌های خارجی دارد. این دستگاه‌ها دارای استاندارد اروپاست.» او درباره ظرفیت تولید این دستگاه‌ها در کشور عنوان می‌کند: «در دوران کرونا تولیدکنندگان ایرانی ۷هزار دستگاه ونتیلاتور را در مدت ۴‌ماه تحویل دادند و حتی در انگلستان، اسپانیا یا ایتالیا هم این ظرفیت وجود نداشت.»‌

دستگاه‌های با تکنولوژی بالا هم تولید می‌کنیم
کمپانی درباره تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور با تولیدات بومی هم عنوان می‌کند: «در این حوزه 2بخش تجهیزات (دستگاه‌های بیمارستانی و مراکز درمانی) و ملزومات (کالاهای مصرفی) مطرح است. در مجموع این دو بخش ما به 60درصد خودکفایی رسیده‌ایم اما در بحث تجهیزات پزشکی بیش از 90درصد خودکفایی در کشور رخ داده است. تولیدکنندگان این تجهیزات مورد حمایت وزارت بهداشت و هیأت امنای ارزی هستند. بر این اساس هیأت امنای ارزی تجهیزات مورد نیاز خود را در مناقصه‌های مختلف خریداری می‌کند و در اختیار بیمارستان‌های تازه‌تاسیس یا بیمارستان‌هایی که در حال نوسازی دستگاه‌های خود هستند، قرار می‌دهد.»  این فعال حوزه تجهیزات پزشکی درباره تولید تجهیزات های‌تک در کشور هم بیان می‌کند: «بخشی از این دستگاه‌ها با تکنولوژی بالا، شتاب‌دهنده‌ها هستند که ما هم چندسالی است در داخل کشور به تکنولوژی تولید آن دسترسی پیدا کرده‌ایم. تعدادی از این دستگاه‌ها در برخی مراکز بیمارستانی نصب شده و مورد بهره‌برداری هم قرار گرفته است. در حوزه کیت‌های آزمایشگاهی هم ما به‌خودکفایی نسبی رسیده‌ایم و بخشی از آن تولید داخل و بخشی دیگر وارداتی است.»

تجهیز 90درصدی بیمارستان‌ها با برند ایرانی

مهم‌ترین دستاوردی که در حوزه تجهیزات پزشکی کشور رخ داده، تجهیز بیش از 90درصدی بیمارستان‌های کشور با تولیدات بومی است. این نکته دیگری است که نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از بیمارستان‌های جدید در کشور با همین تجهیزات تولید داخل در حال ارائه خدمات به بیماران هستند و این دستاورد قابل‌توجهی است. ما از نظر سرانه تخت بیمارستانی وضعیت بدی نداریم و امسال هم ۴۳بیمارستان با بیش از ۹۰درصد کالا و تجهیزات پزشکی ایرانی تجهیز شده یا در حال تجهیز هستند.»  البته به‌گفته این فعال حوزه تجهیزات پزشکی، در حال حاضر حدود 60درصد تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید و بقیه هم وارد می‌شود. او درباره محصولات وارداتی بیان می‌کند: «در حوزه پروتزهای زانو و لگن، استند قلب، بالن‌های قلبی، شانت‌های مغزی و نخ‌های بخیه، همچنین دستگاه‌های اکو، ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن و ماموگرافی واردات داریم. ریل‌گذاری ما این است که روی ساخت این دستگاه‌ها کار کنیم و بر این اساس با مشارکت شتاب دهنده‌ها، تیم‌ها را تشویق می‌کنیم که به این سمت حرکت کنند. به‌طور کلی در بخش عمومی و ملزومات ما به‌خودکفایی کامل رسیده‌ایم و در بخش تخصصی و فوق‌تخصصی ملزومات اعم از مصرفی و غیرمصرفی هم تا حدودی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما همچنان در نیمه راه هستیم.»  کمپانی درباره اینکه آیا این رشد 60درصدی در تامین تجهیزات پزشکی، دستاورد خوبی است، بیان می‌کند: «اگر به کشور‌های آسیای میانه‌ یا غرب و شرق و حتی روسیه نگاه کنیم، هیچ‌یک از این کشور‌ها دارای یک‌چنین رکوردی نیستند. در ترکیه به هیچ عنوان تولیدکننده تجهیزات پزشکی به شکلی که در ایران وجود دارد، نداریم. در منطقه، ما کشوری هستیم که در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار مطرح هستیم و این مسئله در زمان پاندمی کرونا به‌خوبی نشان داده شد، چون در بخش تجهیزات پزشکی ازجمله ماسک و دستگاه‌های تنفسی و مانیتورینگ‌های اعلام علائم حیاتی بیمار و پمپ‌های سرنگ و اکسیژن‌ساز و... کشور به مشکلی نخورد.»‌




مکث
واردات تجهیزات پزشکی با هزینه‌های بیشتر

«گردش مالی تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور چیزی حدود 2.5 تا 3میلیارد دلار است که از این عدد حدود یک تا 1.5میلیارد دلار در بهترین حالت در داخل کشور تولید می‌شود.» این نکته‌ای است که ابوالفتح صانعی، عضو هیأت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی به آن اشاره می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «ما کالاهایی ازجمله ونتیلاتور، مانیتور و... داریم که از سوی تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و در این زمینه موفق هم بوده‌ایم. اما این مسئله را هم باید درنظر گرفت که چنین کالاهایی سهم بزرگی در تجهیزات فوق‌تخصصی بیمارستانی ندارد و همچنان دستگاه‌های ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن وارد می‌شوند. البته همان محصولاتی هم که در کشورمان در حال تولید هستند، در فهرست کالاهای های‌تک قرار دارند.»‌
صانعی درباره فعالیت برخی تولیدکنندگان ایرانی با شرکت‌های خارجی تولیدکننده تجهیزات پزشکی هم توضیح می‌دهد: «در این‌باره چند شرکت خوب کار کرده‌اند و به‌صورت نسبی موفق هم بوده‌اند. اما نکته مهم این است که نباید میزان چنین فعالیت‌ها و تولیدات داخلی را آنقدر بزرگ گزارش کنیم که به‌طور کلی نیازهای دیگر فراموش شوند. تولید به همان میزان که وجود دارد باید دیده شود و براساس آن برنامه‌ریزی برای واردات هم وجود داشته باشد تا دچار مشکل و کمبود نشویم.»
او تأکید می‌کند: «حوزه درمان، صنعت خودروسازی نیست که اگر مشکل داشت، برای رفع آن صبر کنیم. نمی‌توان بیمار را از درمان خوب به‌دلیل تامین‌نشدن تجهیزات محروم کرد، چون مسئولیت‌ دارد.»
عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در پاسخ به این سؤال که آیا توانمندی تولید محصولاتی که در حال حاضر وارد کشور می‌شوند در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی است، بیان می‌کند: «به‌نظر من اگر توانمندی در فکر لحاظ شود، آن را در اختیار داریم، اما این مسئله به‌تنهایی کافی نیست و به برنامه‌ریزی، خروجی مناسب اقتصادی، توجیه بودن فعالیت و... هم وابسته است. با فراهم‌شدن این موارد، توانمندی فکری می‌تواند تبدیل به خروجی مناسب ‌شود.»
نایب‌رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت به هزینه‌های مضاعفی هم که در خرید تجهیزات پزشکی رخ می‌دهد اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیچ شرکت خارجی ما را تحریم‌ نکرده و به ما کالا می‌دهند، اما در مسائل بانکی مشکلاتی وجود دارد. به همین دلیل خرید از سوی شرکت‌های خارجی واسطه‌گر انجام می‌شود که همین موضوع هزینه خرید را در بهترین حالت ۵ تا ۷درصد افزایش می‌دهد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: