کد خبر: ۳۳۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 20
یک شرکت دانش‌بنیان، دارویی ضد‌سرطان بر پایه فناوری نانو ساخته‌ است که هم باعث صرفه جویی ارزی و هم صادر می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>روند تولید دارو در کشور به نقطه‌ای رسیده است که علاوه بر غلبه بر معضل کمبود به‌دلیل تحریم‌ها، میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد. متخصصان کشور در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید داروهای اساسی به‌ویژه در زمینه سرطان‌ها شده‌اند که نیاز به واردات را کم کرده است. در همین زمینه یک شرکت دانش بنیان در حوزه نانو، موفق به تولید یک داروی ضد‌سرطان لیپوزومال بدون عوارض جانبی شده است.

بیش از یک دهه فعالیت نانودارویی
به گزارش شفا آنلاین:شرکت دانش‌بنیان سازنده داروی ضد‌سرطان دوکسوروبیسین نانو لیپوزومال با نام تجاری سینادوکسوزوم از سال1388 در حوزه نانو فعالیت می‌کند. احمد پوراحدی، مدیرعامل این شرکت درباره ساخت این دارو که تحول عظیمی در حوزه بیماری‌های خاص ایجاد کرده است، گفت: «زمینه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، تولید داروهای نانویی و تولید داروی نانو میسلی و نانولیپوزومی است.»

صرفه‌جویی ارزی
به‌گفته پوراحدی، ورود دوکسوروبیسین نانو لیپوزومال ایرانی به بازار دارویی کشور، سالانه 25میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور در پی دارد. یکی از داروهای ضدسرطان خارجی در بازار ایران، دوکسوروبیسین لیپوزومال است که برای انواع مختلفی از سرطان‌ها و به‌طور عمده برای سرطان‌های پستان و خون استفاده می‌شود. اما استفاده از آن همراه باعوارض جانبی بسیار زیادی است. چند سال گذشته یک شرکت آمریکایی، دارویی عرضه کرده که عوارض جانبی دوکسوروبیسین را کاهش داده، اما این دارو قیمت بسیار بالایی دارد. در این شرایط متخصصان شرکت دانش‌بنیان، نانویی مشابه این دارو را با کیفیتی مانند نمونه خارجی اما بدون عوارض جانبی، بومی‌سازی
 کرده اند. نکته مهم این است که قیمت تمام‌شده دارو برای بیماران تا یک سوم نمونه وارداتی است؛ دارویی که تا پیش از تولید بومی، نمونه آمریکایی آن در هر ویال از حدود 600 تا 900دلار به فروش می‌رسید اما تولید داخلی آن باعث کاهش خروج ارز از کشور می‌شود. پوراحدی با اشاره به سهم تولیدات دانش‌بنیان از بازار داروهای ضد‌سرطان گفت: «در ایران حدود 20 تا 25هزار ویال از همین دارو استفاده می‌شود.»

عملکرد دوکسوروبیسین وطنی
فناوری لپپوزوم به‌کار رفته در این دارو، همان نقطه عطفی است که باعث شده این دارو هیچ عارضه جانبی نداشته باشد. مدیرعامل شرکت سازنده دوکسوروبیسین در این‌باره گفت: «با تکیه بر این فناوری، ماده دارویی فقط به سلول‌های سرطانی وارد می‌شود و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد؛ به همین دلیل عوارض جانبی آن بسیار کاهش پیدا کرده است». پوراحدی با تأکید بر اینکه مطالعات فناورانه برای ساخت این دارو، از یک دهه قبل توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی این شرکت دانش‌بنیان آغاز شده، گفت: «با وجود سختگیری‌های وزارت بهداشت، توانسته ایم تمامی مجوزها را بگیریم و این محصول دانش‌بنیان اکنون نیاز بیماران سرطانی را تامین می‌کند.»

صادرات داروی ایرانی
دوکسوروبیسین نانو لیپوزومال نه‌تنها پاسخگوی بازار داخلی است، بلکه قرار است به‌زودی به کشورهای دیگر صادر شود. پوراحدی گفت: «با وجود سختی‌های دریافت مجوز و تأییدیه صادرات، این محصول در عراق و فیلیپین در حال ثبت است و به کشور سوریه نیز صادرات مستمر دارد. او با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، افزود: «معاونت علمی، همواره به شیوه‌های مختلف حمایت خود را از صادرات محصولات دانش‌بنیان نشان داده است، اما صادرات و ثبت محصول نیاز به مدارکی دارد که هزینه‌های زیادی به شرکت تحمیل می‌کند. حمایت در تامین مالی ثبت، می‌تواند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار جهانی را تسهیل کند.»

داروی لیپوزومال چیست؟
لیپوزوم‌ها وزیکول‌های مصنوعی کوچکی به شکل کروی هستند که می‌توانند از کلسترول و فسفولیپیدهای طبیعی غیرسمی ایجاد شوند. لیپوزوم‌ها به‌دلیل اندازه و ویژگی آبگریز و  آب دوست، علاوه بر زیست سازگاری، سیستم‌های امیدوارکننده‌ای برای دارورسانی هستند. از آنجا که کپسولاسیون میکرونیزه در برابر محیط خشن از دستگاه گوارش محافظت می‌کند، جذب از طریق مخاط دهان رانیز افزایش می‌دهد.‌/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: