کد خبر: ۳۳۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 20
بحث مهاجرت پرستاران از ایران یا در ایران به شهرهای کم هزینه‌تر دیگر به سوژه‌ای روزانه در حوزه سلامت بدل شده است

شفا آنلاین>سلامت>مشکلات کادر درمان که به نظر ریشه‌دارتر از این حرف‌ها بوده‌اند و  با شیوع ویروس کشنده کرونا مثل یک زخم قدیمی سر باز کرده‌اند. آخرین خبر از مهاجرت پرستاران، درخواست سالانه ۲۰۰۰ پرستار برای مهاجرت از کشور است که توسط معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری مطرح شد. حمیدرضا عزیزی مثل سایر مواردی که افراد از مهاجرت پرستاران خبر می‌دهند، نقبی به مشکلات آن‌ها و دستمزد و درآمد و حقوقشان زد و توضیح داد که پرستاران به ازای هر ساعت اضافه کاری، به طور متوسط مبلغی معادل ۱۵هزار تا ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنند!

اما واکنش مسئولان به این اخبار ریز و درشت و آه و افسوس کادر درمان چه بوده؟

به گزارش شفا آنلاین:روز گذشته وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح بیمارستان شهریار که بالاخره بعد از مدت زمان بسیار طولانی، افتتاح شد، خبر داد که تا یک ماه آینده ۱۴هزار پرستار مشغول به کار می‌شوند.

اما سوال اینجاست که این همه پرستار یکباره از کجا می‌آیند؟ آیا دقت لازم در جذب نیروهای کارآمد صورت گرفته است چراکه این شغل و حرفه‌ای نبودن در آن به نحوی بازی با جان مردم محسوب می‌شود.

بهرام عین‌اللهی در همان افتتاح مذکور گفته ۲۵هزار مجوز جذب داشتیم که ۱۴ هزار فرصت آن مربوط به رشته پرستاری بود که مهرماه آزمون آن برگزار و هم‌اکنون در مراحل مصاحبه است و تا یک ماه آینده در کل کشور مشغول به کار خواهند شد.

از سوی دیگر کارشناسان و اصناف ایراداتی به این آزمون‌های استخدامی وارد می‌کنند و می‌گویند که این آزمون‌های استخدامی دردی را دوا نمی‌کند و در مواردی که به آن اشاره می‌کنیم از بی‌ تدبیری وزارت بهداشت در حل این مساله سخن می‌گویند.

کمبود پرستار نداریم، مشکل استخدام داریم!

 روز گذشته بهرام عین‌اللهی در حاشیه افتتاح بیمارستان شهریار گفت: یکی از برنامه‌های ما تکمیل کمربند جنوبی تهران را از نظر درمان است که در این راستا نزدیک به ۱۷۰۰ تخت تا به امروز افتتاح و ۱۴۰۰ تخت دیگر نیز بر این ظرفیت افزوده خواهد شد. خبرگزاری تسنیم از زبان او در توصیف بیمارستان شهریار افزود که این بیمارستان دارای تمامی بخش‌های درمانی و بیمارستان جامع است که ۴۲ تخت اورژانس و ۱۰ تخت اتاق عمل دارد و تمامی درمان‌های لازم در آن پیش‌بینی‌شده و کاملاً به‌روز است. وزیر بهداشت همچنین در ادامه گفت که این بیمارستان در جهت رفاه حال مردم جنوب تهران تحت پوشش بیمه نیز قرار دارد.

عین‌اللهی پس از آن به بحث استخدام پرستار روی آورد و گفت افرادی برای آن ۱۴ هزار فرصت در مراحل مصاحبه هستند و تا ۱ ماه آینده در کل کشور مشغول به کار خواهند شد.

اما تسنیم هم در خبری با عنوان «راه‌حل وزیر بهداشت برای رفع مشکل کمبود پرستار» از زبان وزیر بهداشت در مراسم یاد شده نوشت: ما کمبود نیروی پرستاری نداریم بلکه در زمینه استخدام آن‌ها مشکلاتی وجود دارد؛ ما وابسته به تعداد مجوزهای استخدامی که سازمان امور اداری و استخدامی صادر می‌کند، قادر به جذب نیرو هستیم.

عین‌اللهی گفته وزارت بهداشت از سازمان امور اداری و استخدامی درخواست کرده بود که مجوز استخدام 75 هزار نفر را صادر کنند؛ با این وجود، 25 هزار مجوز استخدامی برای وزارت بهداشت صادر شد که 14 هزار نفر از آن‌ها پرستار هستند؛ اگر مجوز استخدام 75 هزار نفر نیروی انسانی به وزارت بهداشت داده شود، کمبودی در حوزه پرستاری نخواهیم داشت.

اجرای ناقص بهتر از عدم اجراست!

عین‌اللهی در پاسخ به نارضایتی پرستاران از نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم گفته است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال 1387 تصویب شده بود و پس از 15 سال، در سال گذشته بالاخره این قانون اجرا شد. شاید اجرای ناقص این قانون بهتر از عدم اجرای آن باشد! زیرا وضعیت اجرای آن به مرور بهبود پیدا خواهد کرد.

به گفته او پرداختی‌های قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری فعلاً به صورت علی‌الحساب بوده است و امیدواریم پرداخت تعرفه پرستاران بر اساس عملکرد خودشان به زودی انجام شود.

در چند سال گذشته با کمبود نیروی پرستاری مواجه بودیم

اما همان‌طور که به صحبت‌های وزیر بهداشت اشاره شد او کمبود پرستار در ایران را منکر شده. با هم نگاهی می‌اندازیم به آخرین واکنش‌ها در خصوص کمبود پرستار در ایران که از راه مهاجرت ایجاد می‌شود؛

خود خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی ترتیب داده با معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری که در آن با اشاره به درخواست ۲۰۰۰ پرستار برای مهاجرت از کشور در هر سال، مطرح شده که پرستاران به ازای هر ساعت اضافه کاری، به طور متوسط مبلغی معادل ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنند!

حمیدرضا عزیزی درباره آخرین وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کشور گفته: در چند سال گذشته با مشکل کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه بودیم که این معضل مزمن شده است؛ در حال حاضر برآورد می‌شود که حداقل با کمبود ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری مواجه باشیم.

آزمون استخدامی وزارت بهداشت دردی  را دوا نکرد

اما عوامل تشدیدکننده کمبود پرستار در کشور چیست؟ عزیزی به ۳ عامل اشاره کرده و توضیح داده: در عین حال از سویی در سال‌های گذشته چندهزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کشور اضافه شده است و از سوی دیگر هرساله تعداد زیادی نیروی پرستاری بازنشسته می‌شوند یا مهاجرت می‌کنند که باعث افزایش نیاز ما به نیرو‌های پرستاری می‌شود.

به گفته او: آزمون استخدامی اخیر وزارت بهداشت با تأخیر انجام شد و قرار بود حدود ۱۲ هزار نفر پرستار در آن جذب شوند که حتی این میزان استخدام نیز، پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های کشور نیست و کمبود پرستار هنوز به قوت خود باقی است.

کمتر از یک پرستار برای هر تخت بیمارستانی!

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری درباره استاندارد‌های تعداد نیرو‌های پرستاری هم گفته: تعداد پرستار به ازای جمعیت و به ازای هر تخت بیمارستانی سنجیده می‌شود؛ باید به ازای هر تخت بیمارستانی، به طور میانگین ۲.۵ نفر گروه پرستاری در کشور داشته باشیم یعنی باید به طور میانگین ۱.۸ پرستار و ۰.۷ نفر (کمتر از یک نفر) از گروه کمک‌پرستاری داشته باشیم، اما در حال حاضر به طور متوسط کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم.

عزیزی با بیان این‌که بیمارستان‌های دولتی نیز از کمبود شدید پرستار رنج می‌برند، توضیح داده: حجم بالای کار و شیفت‌های سنگین پرستاری با تعداد نیرو‌های موجود همخوانی ندارد؛ این موضوع باعث تحمیل شیفت‌های سنگین و طولانی و اضافه کاری‌های اجباری به پرستاران کشور و منجر به افزایش فشار کاری آن‌ها شده است.

هر ساعت اضافه کاری ۱۵هزار تومان!

همان‌طور که گفته شد عمده مشکلات پرستاران در مورد حقوق و دستمزد آن‌هاست. در این مورد سازمان نظام پرستاری آمار می‌دهد که به طور میانگین یک پرستار به ازای هر ساعت اضافه‌کاری، مبلغی معادل ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کند که رقم بسیار پایینی است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری معتقد است: پایین بودن پرداختی‌ها در کنار کمبود شدید نیروی پرستاری باعث افزایش تمایل برخی پرستاران به مهاجرت شده است؛ در حال حاضر ماهانه ۲۰۰ پرستار درخواست گوداستندینگ (گواهی صلاحیت انجام کار برای مهاجرت) می‌کنند که البته همه این افراد ممکن است مهاجرت نکنند، اما به طور میانگین می‌توان گفت که سالانه ۲۰۰۰ پرستار درخواست مهاجرت کردن دارند.

به گفته او: در کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس پرداختی به پرستاران بسیار زیاد است؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه جهان در حال حرکت به سوی سالمندی است بسیاری از کشور‌ها نیاز به نیرو‌های درمانی از جمله پرستار دارند که این دو موضوع باعث افزایش جذب پرستاران در کشور‌های خارجی شده است.

بازی با جان بیمار!

اما نکته دیگری هم که در بحث کمبود پرستار به آن اشاره می‌شود، بحث پایین آمدن کیفیت خدمت به بیماران به دلیل کمبود پرستار است: و این در واقع سویه دیگر همان بازی با جان بیمار است.

به گفته عزیزی، کمبود نیرو‌های پرستاری علاوه بر افزایش فشار کاری پرستاران، باعث افت کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به مردم نیز می‌شود، زیرا به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری داشته باشیم، اما الان که به ازای هر تخت کمتر از یک پرستار داریم به این معناست که یک پرستار، مجبور است همزمان به چند بیمار خدمات پرستاری ارائه کند.

اما مقصر کیست و چرا وزارت بهداشت همواره از زیر بار شانه خالی کرده و در مواردی هم دست به انکار مشکل زده؟ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری می‌گوید در چند دیداری که در سنوات قبل با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تأکید ویژه‌ای بر استخدام و رفع کمبود نیرو و بومی‌سازی استاندارد‌های نیرو‌های پرستاری داشتند، اما وزارت بهداشت، اصلاً در این قضیه به خوبی ورود نکرده و نتوانسته برای رفع معضل کمبود نیرو با سازمان‌های دخیل در جذب پرستار، رایزنی کند. به عبارتی می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از کمبود‌های حوزه پرستاری به دلیل بی تدبیری مسئولان وزارت بهداشت است.

دانشجویان تمایلی به تحصیل در حوزه پرستاری ندارند

به گزارش سازمان نظام پرستاری، بیش از ۲۰۰ دانشکده پرستاری تحت نظر وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در کشور وجود دارد و سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر دانشجو در این دانشکده‌ها پذیرش می‌شوند.

اما آیا تعداد دانشجویان پذیرش شده در رشته پرستاری برای رفع کمبود پرستار در کشور کافی است؟ باید گفت از سویی به دلیل پایین بودن درآمد پرستاران برخی از دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل و اشتغال در حوزه پرستاری ندارند و از سوی دیگر به دلیل آنکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری استخدام نمی‌شوند نمی‌توان برآورد خیلی دقیقی از این موضوع داشت که تعداد دانشجویان در رشته پرستاری کافی است یا خیر، زیرا بستر لازم برای جذب و بکارگیری این نیرو‌ها فراهم نشده است و حتی اگر ظرفیت افزایش یابد نیز، مشکل کمبود پرستار حل نخواهد شد./آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: