کد خبر: ۳۳۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 19
علیرضا سلمانی، پرستار نمونه‌ای که در مسابقات جهانی مخترعان موفق به دریافت مدال برنز جهانی شد
شفا آنلاین>سلامت>علیرضا سلمانی ۲۶ ساله و کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان پرستار نمونه معرفی شده است. او برنده مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا و جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا به میزبانی کشور رومانی است.
به گزارش شفا آنلاین: اختراعات او از نظر نوآوری، ماهیت طرح، کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه بودن، تأثیر اجتماعی و اقتصادی، فرصت‌های بازار و غیره، مورد ارزیابی و نمره‌دهی هیأت‌داوران جشنواره قرار گرفته و مدال طلا و جایزه ویژه این جشنواره جهانی را از آن خود کرد. نکته جالب اینجاست که اختراعات این پرستار جوان همگی برای کاهش درد بیماران و درمان سریع‌تر آنهاست.



چه شد که به فکر اختراع در رشته پزشکی و درمانی افتادید؟
در حقیقت علاقه من به ابداع وسیله‌های جدید از دوران دبیرستان شکل گرفت و همراه دوستان چندین روبات اختراع کرده و در مسابقات کشوری برگزیده شده بودیم. جرقه اختراع وسیله‌های مورد نیاز را هم کارهای تعمیر و الکتریکی پدرم روشن کرد. بعد وقتی وارد دانشگاه پرستاری شدم به تناسب کارم و برای کاهش درد بیماران و مداوای آنها به فکر اختراع لوازم پزشکی و دارویی افتادم.

در این زمینه چه وسیله‌هایی تاکنون اختراع کرده‌اید؟
«طراحی سیستم توانبخشی باقابلیت کنترل از راه دور» یکی از اختراعات من است که در زمینه فنی مرتبط با تجهیزات پزشکی (بخش نیازهای انسانی و زیر بخش سلامتی و بهداشتی) و به‌طور ویژه مرتبط با سیستم‌های توانبخشی در نقاط مختلف بدن همچون دست، پا، کمر، زانو، آرنج و سر است. بدین‌منظور از گرما درمانی، سرما درمانی، ایجاد لرزه(Vibration) کنترل دما، کنترل حرکات انگشتان، مغناطیس و فروسرخ درمانی و اصلاح حرکت انگشت به جهت پیشگیری از عوارض ناشی از آسیب‌های بالقوه و کنترل این آسیب‌ها در بیماران دچار محرومیت حسی و سایر افراد همچون تنیس‌بازان، بازیکن‌های بازی رایانه‌ای و مردم عادی جامعه کاربرد دارد.
اختراع دیگرم «پماد ویتامینه حاوی پروپرانولول و کویرستین مؤثر بر ترمیم زخم» است. فرایند بهبود زخم‌های بدن انسان، بسیار پیچیده است و برای کمک به ترمیم انواع مختلف زخم‌ها، روش‌های مختلفی تا امروز پذیرفته شده و در بالین استفاده می‌شود و البته هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند. و چند اختراع دیگر در همین زمینه‌ها.

کمی درباره این پماد توضیح می‌دهید؟
از جمله مشکلاتی که بیماران مبتلا به زخم‌های حاد و مزمن مثل زخم پای دیابتی، زخم‌های فشاری، سوختگی، زخم جراحی و غیره دارند؛ می‌شود به تعدد انواع داروها و عوارض مختلف آنها، هزینه‌های بالا، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به داروهای جدید و کم توجهی این درمان‌ها به درد و استرس این بیماران، اشاره کرد. با توجه به فرمولاسیون، این پتنت با عملکردهای چندگانه، در ترمیم زخم‌ها مؤثر است. این پتنت دارویی، دارای خاصیت آنتی‌باکتریال، آنتی فانـــگال ضدالتهاب، ضد‌درد و بی‌حس‌کننده موضعی و... است. همچنین باعث افزایش خون‌رسانی به موضع و تسهیل آزادسازی اکسیژن هموگلوبین در ناحیه زخم می‌شود و به‌دلیل شکل دارویی (پماد موضعی) استفاده راحتی برای بیمار دارد. این طرح در سازمان ثبت اختراع ایران «سازمان مالکیت معنوی» و در سومین دوره جشنواره استارت‌آپ کشوری «نوداک» جزو7 طرح برگزیده کشوری نوآوری‌های دارویی انتخاب شد.

پیشنهادی به همکاران یا جوانان دارید؟
دوستانه پیشنهاد می‌کنم که هیچ‌گاه تک بعدی نباشند و فقط به درس‌خواندن اکتفا نکنند. امروزه دنیا و جامعه کنونی ما نیازمند افراد با تخصص‌های مختلف است و وقتی در زمینه‌های مختلف مهارت کسب کنند نه‌تنها زندگی خودشان بلکه در پیشرفت کشور هم مؤثرند. این مسیر چالش‌های فراوانی دارد، روی توانمندی‌های خودشان کار کنند، صبرشان را بالا ببرند و مطمئن باشند که خداوند پاسخ تمام زحمات آنها را خواهد داد.

نگاه
برخی افتخارات
علیرضا سلمانی؛ پرستار نمونه

1. پژوهشگر برگزیده، مخترع برتر کشوری و دانشجوی استعداد درخشان و عضو ستاد نخبگان ایثار کشوری در سازمان جهانی خلاقیت، نوآوری و اختراعات( OCIIP).
2. دارنده 2 مدال طلا از مسابقات جهانی اختراعات و خلاقیت اروپا، دارای مدال برنز مسابقات جهانی اختراعات سوئیس و برنده جایزه ویژه مسابقات جهانی اختراعات جایزه بزرگ اروپا و برنده مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات آمریکا و طلای آفریقا و دارای نشان پاسداشت حضور در عرصه جهادی و سازندگی .
3. پایه‌گذار و دبیر کمیته ثبت اختراع دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران .
4. عضو فدراسیون بین‌المللی مخترعان دنیا.
5. دانشجوی استعداد درخشان و نخبه نمونه استانی.
6. مدرس کارگاه‌های مالکیت فکری با محوریت پتنت و منتور پژوهشی و دارای کتب تألیفی و ترجمه در زمینه مالکیت فکری و علوم پزشکی.
7. نفر برتر هجدمین کنگره کشوری دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور و نهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت.
8. نفر برتر چهاردهمین کنگره کشوری دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور.
9. منتخب علمی جشنواره دانشمندان و اندیشمندان جوان کشوری.
10. برگزیده کشوری افتخارآفرینان ملی و بین‌المللی نظام پرستاری.
11. برگزیده سومین جشنواره کارآفرینی نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران.
12. داور جشنواره‌های کشوری و دانشگاهی مرتبط با اختراعات، سخنران ویژه ابتدای پنل اختراعات بیست‌و‌دومین کنگره سالانه.
13. داور همایش‌ها و کنگره‌های پژوهشی و داور برتر بیست‌ودومین کنگره سالانه ملی و هشتمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی.
14. پذیرش در نخستین دوره تخصصی مالکیت فکری زیرنظر سازمان جهانی مالکیت فکری و کشور ایران و پذیرش دوره‌های تخصصی مالکیت فکری در سامر اسکول‌های خارجی .
15. برگزیده جشنواره کشوری نوآوری‌های دارویی نوداک.
16. بورسیه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طرح جامع تربیت کارشناس اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور.
 17. دارای مدال طلا ونقره جشنواره نوآوری و اختراعات مرتبط با کرونا و مدال نقره پنجمین نمایشگاه و المپیاد کشوری صنعتگران.
18. پژوهشگر برگزیده دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
19. عضو داوطلب انجمن جهانی مالکیت فکری و اختراعات (WIPA) و فدراسیون جهانی مخترعان .
20. مخترع برتر جوان کشوری و دریافت لوح تقدیر از سوی دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری.
21. عضو انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: