کد خبر: ۳۳۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 17
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه کسانی که امکان تربیت فرزند را دارند، فرزندان کسانی که می‌خواهند سقط جنین کنند را بگیرند و بزرگ کنند، اعلام کرد که این معاونت در حال رایزنی با سازمان بهزیستی است تا فرآیند انجام این کار همانند «فرزندخواندگی» انجام شود
شفا آنلاین>سلامت>انسیه خزعلی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما درباره توجه برنامه هفتم به موضوع زن و خانواده با بیان اینکه در برنامه هفتم یک فصل برای اولین بار به مسئله زن، خانواده و جمعیت اختصاص داده شده است، اظهار کرد: در برنامه هفتم شغل منعطف بانوان دیده شده است که می‌تواند به مسئله فرزندآوری و فرزندپروری کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه تعداد بارداری بانوان کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر ما در دهه شصت ۱۰ میلیون خانم در سن باروری و دو میلیون ولادت داشتیم الان بیش از ۲۰  میلیون خانم در سن باروری داریم و یک میلیون ولادت داریم که باید در این خصوص تحلیل شود که چه عواملی در این خصوص موثر است.

خزعلی با بیان اینکه بالاترین رشد جمعیت را دهه شصت دارد که ۲۱ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهد، افزود: دهه هفتاد می‌شود ۱۵ درصد، دهه هشتاد هم می‌شود ۱۵ درصد و دهه نود متأسفانه یک نزول جدی را داریم به ۹ درصد می‌رسد؛ بنابراین دهه شصتی‌ها یکی از فرصت‌های خوب جامعه هستند که می‌توانند جوانی جمعیت و آینده جمعیت را تأمین کنند.

۱۹ درصد دهه شصتی‌ها بچه ندارند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه بعد خانوار در دهه شصتی‌ها بعد مطلوبی نیست، توضیح داد: ۱۹ درصد دهه شصتی‌ها اصلاً فرزند ندارند،۳۷ درصد آنها یک فرزند دارند؛ ۳۳ درصد شان دو فرزند دارند؛ ۸ درصد فقط دارای سه فرزند هستند؛ دو درصد چهار فرزند دارند و پنج فرزند به بالا که یک درصد بیشتر نیستند. هماهنگی با دستگاه‌ها برای دهه شصتی‌های روستایی داشتیم چراکه دهه شصتی‌های روستایی شاید بیشتر در معرض خطر تجرد و خطر عدم تشکیل خانواده هستند. به علت اینکه آقایان از روستا مهاجرت می‌کنند و بعد هم در شهر ازدواج می‌کنند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند و همچنین به علت شرایط ثابت و در واقع نبود مستمری برای پایداری خانواده در رفت و آمد هستند و ما باید شرایطی باید فراهم کنیم که شغل، مسکن و امکان رفاه اولیه در روستا فراهم بشود.

رایزنی با بهزیستی برای فرزندخواندگی بچه‌هایی که والدین آنها در صدد بودند سقطشان کنند 

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم داشتن مسئولیت اجتماعی برای افزایش جمعیت توضیح داد: کسانی که امکانش را دارند فرزندانی را تربیت کنند، فرزندانی را پرورش بدهند حتی فرزندان کسانی که می‌خواهند سقط جنین کنند را بگیرند و بزرگ کنند. یکی از کارهایی که بعضی از جمعیت‌ها دارند انجام می‌دهند این است که مانع سقط جنین می‌شوند. تعداد سقط جنین در کشور بسیار زیاد است؛ سقط جنین‌هایی که ۹۵ درصدش از ارتباط خانوادگی مشروع است. بنابراین برای این‌ها باید برنامه داشته باشیم و گروه‌هایی که الان می‌روند و مانع سقط جنین می‌شوند عمدتاً دارند کار فرهنگی می‌کنند با این‌ها؛ یک بخشی از سقط جنین ممکن است جنبه اقتصادی داشته باشد، گروه‌های دیگر و خانواده‌هایی که امکان پرورش این‌ها را دارند و امکانات مالی را دارند، باید این پشتیبانی را انجام بدهند و البته دولت هم باید پشتیبانی لازم را برای اینکه این‌ها از نظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکل نشوند، انجام دهد.

وی درباره فرآیند قانونی انجام این کار توضیح داد: در حال صحبت با بهزیستی هستیم که این مسیر مثل فرزندخواندگی انجام شود. بحث سقط غیرقانونی قوانینی دارد در قانون جوانی جمعیت هم آمده ولی اینکه چقدر می‌تواند مانع بشود، باید کار فرهنگی بکنیم. از سوی دیگر باید ما کار پشتیبانی داشته باشیم، کار پشتیبانی همین هست که یه بخشی را همین الان در قالب فرزندخواندگی داریم تنظیم می‌کنیم. می توانیم با یک تفاهمی که بین دو خانواده به وجود می‌آید، پشتیبانی مالی را یک خانواده داشته باشند و بعد به آن خانواده‌ای که داوطلب هست، فرزند اهدا شود.

خزعلی درباره سفر اخیر خود به ریاض، توضیح داد: سفرمان، کمیته زن و خانواده بود که به تازگی تشکیل شده است. سازمان همکاری‌های اسلامی اولین جلسه‌ای بود که مقامات زن کشورهای مختلف اسلامی شرکت می‌کردند و در واقع شروعی برای یک برنامه‌ریزی بین خانم‌های کشورهای اسلامی بود. نشست خوبی بود که با توجه به این که با مسئله غزه برخورد داشت، همه کشورها دردمند این مسئله بودند به خصوص خانم‌ها که در این کنفرانس شرکت کرده بودند و بسیاری طالب آن بودند یک حرکت جدی صورت بگیرد؛ اگرچه تصمیم‌گیری در مورد این حرکت و این عکس‌العمل در واقع بیشتر به عهده سران و روسای کشورها بود. من در پیامی که به دبیرکل سازمان ملل دادم این را ذکر کردم که دیگر الان زمانی است که باید یک حرکت متفاوت از سازمان ملل دیده شود وگرنه ملت‌ها امیدشان را از دست دادند به مجامعی که باید از آن‌ها حمایت کنند، مجامعی که اسم آن‌ها را یدک می‌کشد سازمان ملل است، اما در واقع تحت تسلط و سیطره چند قدرت خاص قرار گرفته و امیدوار هستیم که این زمینه‌ای باشد برای اینکه حرکت‌های بهتری در جامعه جهانی و جهان اسلام دیده بشود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، توضیح داد: ما معتقد هستیم حداقل کاری که در وهله اول باید صورت بگیرد اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است؛ کسی که دستش آغشته به خون زنان و کودکان است، با این وضع فجیع جنایت جنگی مرتکب می‌شود و با کمال وقاحت اعلام می‌کند که من بیمارستان‌ها را هدف قرار داده‌ام و بیش از چهل مرکز درمانی و بیمارستان را مورد حمله قرار می‌دهد به هیچ وجه شایستگی ندارد که در این کمیسیون بماند. وفاق زیاد بود، اما اینکه سران بتوانند از منافعشان بگذرند و از بسیاری از مصلحت اندیشی‌ها چشم بپوشند شاید خیلی نشود قضاوت کرد و خیلی نشود امیدوار بود به نزدیکی، اما همین حرکتی که انجام گرفته حرکت خیلی مثبت و خوبی بود؛ حرکتی که به‌هرحال از آن مواضع قبلی عدول شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: