کد خبر: ۳۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 06
شفا آنلاين-از ماه سوم يا چهارم بارداري کم‌کم رحم بزرگ مي‌شود و شکم خانم باردار جلو مي‌آيد. از اين زمان به بعد است که بايد براي دوران بارداري خريد کند و لباس‌هاي مخصوص بپوشد.
اينکه چه بخريد و از چه مارکي و چند تا بخريد، به بودجه شما بستگي دارد. مي‌توانيد کمي بيشتر اما يک‌بار هزينه کنيد و لباس‌هايي بخريد که اندازه آنها قابل‌تنظيم و با بالا رفتن سن بارداري، مدل آنها قابل‌تغيير باشد. به هر حال، پوشيدن لباس‌هاي قبل از بارداري، بعد از ماه چهارم به سلامت شما و جنينتان آسيب مي‌رساند.

به گزارش شفا آنلاين،در ادامه، نپوشيدني‌هاي بارداري را به روايت دکتر حميد بهنيا، متخصص زنان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، خواهيد خواند.


لباس‌ تنگ و چسبان

از ماه چهارم بارداري، لباس بايد راحت و گشاد باشد. لباسي که مي‌پوشيد نبايد به شکم و پاها بچسبد، وزن آن بايد روي شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند يا کش روي اين وزن روي شکم نيفتاده باشد. همچنين خانم باردار بايد بتواند راحت لباس را بپوشد و دربياورد و وقتي لباس را به تن دارد، راحت بنشيند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گيرش نباشد. پوشيدن شلوارهاي تنگ، مخصوصا در ناحيه فاق، اصلا توصيه نمي‌شود چون خانم‌ها در دوران بارداري بيش از هر زمان ديگري به‌دليل تغييرات هورموني مستعد ابتلا به عفونت ادراري هستند. توصيه اصلي اين است که خانم‌ها شلواري، از جنس کتان يا نخ به پا کنند و از پوشيدن لگ‌هاي صنعتي چسبان که باعث افزايش تعريق مي‌شود، خودداري کنند. اين موضوع در مورد لباس زير هم صادق است. لباس زير نبايد آنقدر تنگ باشد که شکم را به 2 قسمت تقسيم کند. بهتر است خانم‌هاي باردار لباس زير نخي مخصوص بارداري انتخاب کنند يا اگر لباس زير معمولي مي‌خرند، سايز خيلي بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و فشاري به شکم وارد نشود. در دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني اندازه سينه‌ها نيز بزرگ مي‌شود و خانم باردار بايد با توجه به اين مساله اندازه سينه‌بند خود را تغيير دهد.


کفش بدون پاشنه يا پاشنه‌بلند

هم پوشيدن کفش‌هاي بدون پاشنه و هم پاشنه بلند، در دوران بارداري ممنوع است. بهترين کفش براي اين دوران، کفش لژدار 3 سانتي است. فراموش نکنيد در دوران بارداري پاها و کمر حساس‌تر از قبل و قوزک پا ضعيف‌تر است و وزن جنين مي‌تواند به راحتي تعادل خانم باردار را به هم بزند. انتخاب کفش‌هاي بدون پاشنه و تخت يا کفش‌هاي با پاشنه بيش از 4 سانت، مي‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود. کفشي که انتخاب مي‌کنيد، اگر پاشنه‌دار است، بايد 3 سانتي و پاشنه آن پهن باشد.


کفش‌ بنددار

براي ماه‌هاي آخر بايد کفشي انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نياز نداشته باشد اما اگر لازم بود، خانم باردار نبايد به سمت جلو خم شود يا با تکيه به ديوار بند کفشش را ببندد. بهترين کار اين است که روي يک صندلي بنشيند و پايش را روي ران پاي مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند. براي پوشيدن جوراب نيز همين روش توصيه مي‌شود. در ماه‌هاي آخر بارداري مرکز ثقل بدن نيز به سمت جلو خم مي‌شود و براي حفظ تعادل معمولا خانم‌هاي باردار شانه‌ها را عقب مي‌دهند اما اين حالت باعث کمردرد مي‌شود. انجام هر نوع حرکتي که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشيدن لباس‌هاي تنگ که لازم است براي اين کار دست‌ها خيلي عقب يا بالا برود، توصيه نمي‌شود. کلا لباس و کفش بارداري بايد سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمي و سردي بدن مادر انتخاب شود. البته معمولا خانم‌هاي باردار ناگهان حس گرما يا گرگرفتگي پيدا مي‌کنند و حرارت بدنشان بالاست و نيازي به پوشيدن لباس‌هاي خيلي گرم ندارند.

نپوشيدني‌هاي بارداري و 3 نکته پوستي

دکتر مجتبي اميري/متخصص پوست و عضو هيئت علمي دانشگاه بقيه‌ا...

1. به دليل تجمع آب در بدن در دوران بارداري، بيشتر خانم‌هاي باردار دچار تورم‌ پاها مي‌شوند و پوشيدن کفش‌هايي که قبل از بارداري مناسب بود، ممکن است اواخر بارداري به‌دليل تنگي کفش، زمينه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزايش دهد. براي پيشگيري کفش راحت بپوشيد.

2. در دوران بارداري چين زيرپستان، زيربغل و کشاله ران مستعد عفونت‌هاي قارچي است. براي پيشگيري بايد چين‌ها را خشک نگه‌داشت. از آنجا که فعاليت غدد عرق نيز در بارداري افزايش مي‌يابد، خانم باردار بايد لباس‌هايي از جنس الياف نخي و پنبه‌اي بپوشد و از پوشيدن لباس‌هايي با الياف صنعتي خودداري کند تا از حساسيت و بروز درماتيت‌هاي متعاقب آن پيشگيري شود.

3. به دليل تغييرات هورموني در دوران بارداري، ناحيه ساق پا خشک مي‌شود بنابراين خانم باردار بايد پوستش را مرتب مرطوب و به جاي استفاده از صابون‌ها، از پن‌هاي خنثي استفاده کند و از پوشيدن جوراب، چکمه يا لباس‌هايي با الياف پشمي که خارش را افزايش مي‌دهد، خودداري کند.




سلامت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: