کد خبر: ۳۳۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 16
در حالی که مردم از کمبود شیرخشک در بازار گله دارند و رئیس انجمن داروسازان استان نیز بازار شیرخشک را دچار کمبود و ملتهب گزارش می کند، علوم پزشکی مشهد اما شرایط را عادی می داند و کمبود را رد می کند
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی اعلام می کند که «بازار شیرخشک هم چنان ملتهب است و کمبود داریم» و از سوی دیگر مردم نیز گلایه هایی درباره کمبود این محصول در داروخانه ها دارند، مسئولان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اما شرایط را عادی می دانند و اعلام می کنند که کمبودی گزارش نشده است! همه این‌ها در حالی است که برخی شهروندان از موجودی شیرخشک اظهار نارضایتی می کنند و طی 2 هفته اخیر این گلایه های خود را به سامانه حرف مردم روزنامه خراسان ارسال کرده اند. 
به گزارش شفا آنلاین:یکی از شهروندان در این زمینه نوشته است: «یک مادر با نوزاد گریان برای خرید شیرخشک به‌ داروخانه آمد، وقتی جواب منفی شنید همان‌جا بغضش ترکید و ناله کنان به فروشنده التماس کرد که اگر آزاد دارید به هر قیمت خریدارم. این چه وضعی است؟» شهروندی دیگر در گلایه های خود نوشته است: «شیرخشک در داروخانه کمیاب است و با نسخه محدود و هزار مشکل باید پیدا کنید.»
 
فروش شیرخشک با کدملی هم بی اثر بود!
دکتر سید علی جعفری نژاد، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره وضعیت شیرخشک در بازار به «خراسان رضوی» می گوید: همچنان با کمبود مواجه هستیم، البته نسبت به ماه های قبل کمی وضعیت بهتر شده است، اما بازار همچنان ملتهب است و کمبود احساس می شود. وی در پاسخ به این سوال که آخرین میزان توزیع شیرخشک در بازار چقدر بوده است؟ می افزاید: انجمن داروسازان به این اطلاعات دسترسی ندارد. وی همچنین درباره دلایل کمبود شیرخشک در بازار نیز می گوید: به خاطر این‌که میزان تولید متناسب با نیاز بازار نیست، اما دلایل تخصیص ارز و... بود. از 20 مهرماه به داروخانه ها اعلام شد شیرخشک را در قبال  اخذ کد ملی و تاریخ تولد نوزاد به مصرف کننده ارائه بدهند و همین اتفاق هم افتاد، اما با وجود این تمهیدات در تامین نیاز بازار اتفاق خاصی نیفتاد. البته از قبل کمی بهتر شده، اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم. رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا صراحتا فروش شیرخشک با ارائه کدملی در زمینه مدیریت بازار شیرخشک تاثیر داشت؟ اظهار می کند: خیر، مشکلی را حل نکرد. از رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی درباره سرانجام آخرین وعده ها برای توزیع شیرخشک سوال می کنیم که پاسخ می دهد: طبق اعلام سازمان غذا و دارو قرار بود یک پارت شیرخشک از خارج کشور وارد و توزیع شود، اما از اوایل آبان ماه که این موضوع را مطرح کردند، اتفاقی نیفتاده است. وی تصریح می کند: از این‌که آیا این محموله وارد شده، در گمرک مانده و...اطلاعی نداریم.
 
اختصاص 500 هزار قوطی شیر خشک در آبان ماه
در ادامه وضعیت گلایه ها درباره کمبود شیرخشک در بازار استان را از جواد دانایی باغکی، رئیس اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می کنیم که وی در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: در حال حاضر گزارشی مبنی بر کمبود از سطح شهرستان های تحت پوشش دانشگاه و از سوی داروخانه ها به ما اعلام نشده است، در مهر امسال حدود 400 هزار و در آبان ماه نیز حدود 500 هزار قوطی شیرخشک به ما اختصاص دادند که تا امروز 91درصد آن توسط شرکت های پخش برای استان جذب شده است. بنابراین درحال حاضر ما نباید کمبودی داشته باشیم.  وی درباره گلایه های اخیر برخی شهروندان درباره کمبود شیرخشک نیز می گوید: در گزارش های مرداد و شهریورماه این کمبودها بود، اما از آبان ماه میزان این ها کمتر می شود. وی تصریح می کند: گزارش کمبودی به ما ارجاع نشده و شرایط عادی است. اگر شهروندی به داروخانه مراجعه می کند ممکن است آن داروخانه شیرخشک را در حال حاضر موجود نداشته باشد اما داروخانه های اطراف دیگر از آن شیرخشک را موجود داشته باشند، نیاز مردم پاسخ داده می شود و کمبود خاصی نیست. ممکن است در یک مقطعی کمبود احساس شود که ممکن است افرادی سودجو باشند و با یک کدملی مثلا 4 عدد شیرخشک بگیرند، در حال حاضر اما شرایط آرام است. وی می افزاید: کمبود تعاریف مختلفی دارد، یک موقع واقعا شیرخشک نیست و ما در این صورت می‌گوییم بله کمبود است. مثلا می گوییم فلان نشان تجاری نیست. درحالی که واقعا کمبودی احساس می شود و اعداد را اگرمقایسه کنید 2 یا 1.5 برابر نیاز معقول ما، در حال حاضر توزیع  و 150 هزار قوطی بیشتر از شرایط عادی توزیع می شود. یکی می خواهد در یک مراجعه 5 شیرخشک بگیرد که درحال حاضر چنین چیزی ممکن نیست چون داروخانه چنین ذخیره ای ندارد.
 
نبود مشارکت 400 داروخانه در طرح کشوری مبنی بر ارائه شیرخشک با کارت ملی
دانایی باغکی با اشاره به طرح کشوری مربوط به اخذ کد ملی از سوی داروخانه ها برای ارائه شیرخشک می گوید: 2 هفته بعد از شروع طرح، گزارشی را از سامانه گرفتیم و در سطح دانشگاه علوم پزشکی 400 داروخانه را که در طرح کشوری همکاری نمی‌کردند، با در نظر گرفتن برخی ملاحظات حذف کردیم چون در طرح کشوری مشارکت نداشتند و تحویل شیرخشک را با ثبت کد ملی انجام نمی دادند. وی می افزاید: درحال حاضر 700 داروخانه در این راستا استعلام می‌گیرند. او درباره این که گفته می شود این طرح در مدیریت بازار شیرخشک تاثیری نداشته است، پاسخ می دهد: قبلا با همان عدد توزیع شده داروخانه توان این را داشته که حداقل تا یک ماه از شیرخشک ها در انبارش ذخیره نگه دارد، اما در حال حاضر از زمان این کمبودها هم بخش تولید و هم تغییر الگوی مصرف، خرید هیجانی و استفاده از شیرخشک در صنایع دیگر مزید بر علت می‌شود. این موارد آن ذخیره را از داروخانه بیرون می‌کشد و به سمت دیگر یعنی خانه ها، صنایع مصرفی یا قاچاق می برد. این مقام مسئول در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: بحث تامین ارز شرکت‌های تولید هم دخیل می‌شود و ممکن است وقفه هایی در تولید اتفاق بیفتد. وی در پاسخ به این سوال که محموله واردات شیرخشک چه زمانی به استان تحویل می‌شود؟ بیان می کند: پیگیری های ما از سازمان حاکی از این است که آن‌ها ظاهرا منتظر نتایج آزمایشگاهی آن هستند. بررسی همه جانبه ای از نظر امنیتی و... دارند که ببیندد این پارت قابلیت آزادسازی دارد یا خیر. سهم استان از این پارت و زمان توزیع  آن را هم اعلام نکرده اند، اما اگر آزادسازی شود عدد خوبی سهم استان ما می‌شود./خراسان
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: