کد خبر: ۳۳۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 15
با توجه به توانمندی‌های جراحان پلاستیک ایران اکنون متقاضیان انجام جراحی پلاستیک به جزء دلایل شخصی نیازی به سفر در کشورهای خارجی برای انجام این اعمال را ندارند.
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران گفت: فضای مجازی یکی از راه‌های فریب مردم و جذب متقاضیان با اعلام هزینه‌های پایین است که باید به این وضعیت رسیدگی و نظارت شود، به همین منظور از پلیس درخواست داریم با افراد خاطی که با تبلیغات فریبنده و انتشار عکس‌های غیراخلاقی در فضای مجازی مردم را سوژه تخلفات خود قرار می‌دهند، برخورد کنند. 

به گزارش شفا آنلاین: سیدنجات حسینی روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری سومین کنگره بین‌المللی بزرگان جراحان زیبایی و پلاستیک در مرکز همایش‌های هتل اسپیناس افزود: تعداد قابل توجهی از جراحان برتر دنیا در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی ایرانی هستند و کشورمان در این زمینه جزء کشورهای مطرح دنیا است. اما بخشی از آزارهای جراحان پلاستیک مربوط به ترمیم عوارض جراحی‌هایی است که توسط غیرپزشکان و افراد فاقد تخصص کافی انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران نیز دراین همایش با تاکید بر اینکه جراح زیبایی یک حرفه و تخصص است، گفت: درصد بالایی از مطالب فضای مجازی در مورد جراحی زیبایی فریبنده است، بنابراین متقاضیان اعمال جراحی زیبایی صرفا در انتظار برخورد مراجع قانونی با افراد متخلف در حوزه جراحی زیبایی نباشند.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی در جمع خبرنگاران افزود: بخش‌های آموزشی جراحان زیبایی و پلاستیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد، این جراحان بازوهای مشاوره‌ای وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی هستند.

وی افزود:با توجه به افزایش فعالیت پزشک‌نماها، نظارت معاونت‌های درمان وزارت بهداشت بر مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در حوزه جراحی زیبایی باید تشدید شود. برخی این اعمال توسط افراد غیرحرفه‌ای در مراکز غیرمجاز از جمله مراکز مشاوره زیبایی انجام می‌شود که خطرات زیادی برای مردم دارد.

وی تصریح کرد: مردم برای انجام اعمال جراحی توسط پزشک مربوطه اطلاعات لازم درباره پزشک را از سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران دریافت کنند.

پزشکان زمان زیادی برای ترمیم عوارض عمل‌ توسط پزشک‌نماها صرف می‌کنند

کلانتر هرمزی تصریح کرد: وقت فراوانی از جراحان پلاستیک صرف ترمیم عوارض عمل‌هایی می‌شود که به دست افراد غیرمتخصص و پزشک‌نماها انجام می‌شود. جراحی زیبایی باید مانند هر انتخاب دیگری در امور زندگی معمول با دقت کافی در انتخاب جراح و روش مربوطه انجام شود، اما برخی از اقدامات جراحی و زیبایی در اماکن غیرمجاز و فاقد هرگونه استانداردهای بهداشتی حتی در منازل و زیرزمین‌ها انجام می‌شود در حالی که این گونه اعمال حتما باید توسط افراد متخصص و در مکان مناسب انجام شود.

وی هشدار داد: مردم برای انجام اعمال زیبایی فریب تبلیغات درباره انجام این امور با هزینه‌های پایین را نخورند. البته رسانه‌ها باید مردم را نسبت به مطالب غیرعلمی فضای مجازی آگاه سازند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: کشور ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه جراحی زیبایی و پلاستیک است. با وجود همه محدودیت‌ها در دنیا از لحاظ پذیرش و چاپ مقاله و اخذ ویزا، جراحان پلاستیک ایرانی به روش‌های مختلف توانمندی‌های خود را در دنیا نشان داده‌اند.

وی اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های جراحان پلاستیک ایران اکنون متقاضیان انجام جراحی پلاستیک به جزء دلایل شخصی نیازی به سفر در کشورهای خارجی برای انجام این اعمال را ندارند.

حضور ۱۸ سخنران از کشورهای مختلف در کنگره

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: کنگره‌های جامع انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به مدت پنج روز تا ۲۶ آبان شامل سومین کنگره بین‌المللی بزرگان جراحان پلاستیک و زیبایی در رینوپلاستی، دومین کنگره بین‌المللی بزرگان جراحی پلاستیک و زیبایی در صورت و بادی کانتورینگ و کنفرانس علمی روش‌های غیرتهاجمی جراحی پلاستیک در جوانسازی صورت و بدن در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور فوق‌تخصص‌ها و اساتید بین‌المللی شاخص این رشته در حال برگزاری است.

بابک نیکومرام ادامه داد: دو روز اول کنگره در مورد موضوع جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) است و دو روز بعد در حوزه جراحی زیبایی صورت و بادی کانتورینگ شامل اعمال سینه، شکم، اندام‌ها، لیپوساکشن و تزریق چربی است و روز آخر نیز اختصاص به انجام کارهای زیبایی و جوانسازی صورت و بدن بدون نیاز به مداخله تهاجمی جراحی دارد.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این کنگره‌ها تبادل اطلاعات و بحث و بررسی در مورد تازه‌های این حوزه توسط جراحان فوق تخصص داخل و خارج است. در این کنگره ۶ سخنران از ایران و ۱۸ سخنران از کشورهای مختلف مانند آمریکا، نروژ، روسیه، ترکیه ‌و دیگر کشورها مشارکت دارند. با توجه به تأیید این کنگره از سوی انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک زیبایی (ISPAS) گواهی معتبر به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد.

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: جراحی پلاستیک و زیبایی ایران در بُعد بین‌المللی و منطقه‌ای از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و به دلیل خوشنامی جراحان پلاستیک ایران سالانه پذیرایی تعداد زیادی از بیماران خارجی هستیم.

مدیریت اعمال جراحی در کشور رها شده است

نماینده ایران در انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک زیبایی (ISAPS) گفت: یکی از چالش‌های مهم حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی، نابسامانی شدید در حوزه مدیریت اعمال جراحی زیبایی در کشور است و به حال خود رها شده و هر روز شاهد صدمات جبران‌ناپذیر جسمی، روحی و روانی و حتی مرگ بیماران متعاقب اعمالی که حتی ضرورت درمانی نیز ندارند هستیم.

وی ادامه داد: از طرفی به علت مدیریت ناصحیح و گسترش بی‌رویه اینگونه اعمال جراحی زیبایی، شاهد سرازیر شدن منابع انسانی و مالی به سمت زیبایی هستیم و حتی بعضی از گروه‌های آموزشی و درمانی پزشکی کشور هم بجای بروزرسانی اعمال درمانی خود به سمت گنجاندن اعمال زیبایی در درسنامه خود حرکت می‌کنند.

نیکومرام گفت: رواج بی‌رویه اعمال جراحی زیبایی به دور یک چرخه ناسالم می‌گردد که از ارکان آن تبلیغات غیرمتعارف وسیع و پرزرق و برق و عکس‌های فریبنده و حضور دلالان حرفه‌ای در این حوزه و دخالت افراد فاقد صلاحیت علمی و حرفه‌ای است که گاهی توسط بعضی از همکاران پزشک نیز حمایت می‌شوند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر سودجویی و سوء‌مدیریت روزافزون برخی از مراکز جراحی سرپایی و بیمارستانی که ناگاهانه و آگاهانه برای کسب درآمد بیشتر چشمان خود را بر روی این روند غیراصولی می‌بندند به این موضوع دامن می‌زند. البته اشکالات عمده در نحوه رصد فضای مجازی و نحوه بازرسی مراکز درمانی نیز به تشدید این روند غیراصولی و خلاف سلامت مردم می‌افزاید.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تدوین و ابلاغ هرچه زودتر دستورالعمل جامع اعمال جراحی زیبایی و نظارت مناسب و کافی برآن و سازمان نظام پزشکی کشور برای معرفی بهتر پزشکان صاحب صلاحیت در این حوزه، پلیس فتا با کنترل و پاکسازی فضای مجازی از تبلیغات مسموم در این حوزه و در نهایت مجلس با به‌روزرسانی قوانین بهداشتی و درمانی و افزودن ضمیمه مقررات اعمال جراحی زیبایی به قوانین قدیمی، راه را برای مدیریت بهتر این نابسامانی هموار سازند.

نیکومرام توصیه کرد که بیماران فریب تبلیغات بی‌اساس در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام را نخورده و برای کسب اطلاعات لازم به سایت رسمی پزشک خود مراجعه و از اعتماد به سایتی که متعلق به پزشکان نیست خودداری کرده و برای اطمینان از تخصص پزشک مربوطه نام پزشک را در سایت نظام پزشکی به آدرس www.irimc.org راستی‌آزمایی کنند.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که متقاضیان به دنبال فوق‌تخصص جراحی پلاستیک برای مشاوره و انجام اعمال جراحی زیبایی هستند به سایت رسمی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به آدرس www.ispas.ir مراجعه کنند.

فعالیت بیش از ۴۳۰ نفر در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی

دبیر انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران نیز گفت: بیش از ۴۳۰ نفر عضو فعال در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران فعالیت دارند. مشکل اصلی ما وجود پزشک‌نماها است.

علیرضا صابری افزود: بسیاری از اعمال جراحی زیبایی که انجام می‌شود ضرورت برای انجام آنها وجود ندارد به همین منظور از متقاضیان می‌خواهیم برای انجام این اعمال بدون عجله و با مشورت کافی با متخصصان مربوطه تصمیم‌گیری نکنند. / ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: