کد خبر: ۳۳۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 14
تا اواسط آذر ماه یک انسولین جدید هم وارد حوزه درمان دیابت می‌شود. این انسولین در خارج از کشور در حال مصرف است و در ایران هم تولید شده و به‌زودی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که یک‌بار تزریق آن در روز برای بیمار کفایت می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>آمار ابتلا به دیابت در کشور به‌شدت نگران‌کننده است. با وجود اینکه همه تمهیدات در حال انجام است و تصور می‌کنیم آگاهی مردم درباره این بیماری افزایش پیدا کرده، اما هنوز در درمان دیابت موفق نبوده ایم.
به گزارش شفا آنلاین:رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان این مطلب در نشستی خبری، با بیان این مطلب گفت: ۱۴نوامبر (۲۳آبان) روز جهانی دیابت است و امسال با شعار «شناخت عوامل خطر و اقدام‌ مؤثر» در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود. در کشور ما هم علاوه بر گرامیداشت این روز جهانی، برای اینکه فرصت اطلاع‌رسانی و حمایت‌طلبی از سوی مردم و نظام سلامت و سیاستگذاران انجام شود، هفته‌ای به این مناسبت در نظر گرفته شده است.
دکتر افشین استوار درباره وضعیت دیابت در جهان و ایران بیان کرد: یکی از شایع‌ترین بیماری های متابولیک در جهان دیابت است که هزینه‌های زیادی به اقتصاد کشورها وارد می‌کند. در حال حاضر جمعیت افراد مبتلا به دیابت در جهان چیزی حدود ۴۵۰میلیون نفر است که این روند افزایشی است و تخمین زده می‌شود تا سال۲۰۴۰ میلادی در دنیا بالغ بر ۶۵۰میلیون تا۷۰۰میلیون نفر دیابتی داشته باشیم.وی با بیان اینکه در ایران شیوع دیابت بالاست و روند افزایشی دارد، ادامه داد: در سال۱۴۰۰ شیوع دیابت با شاخص قندخون ناشتا ۱۴درصد برآورد شده که نسبت به سال۹۵ چیزی حدود ۳۰درصد افزایش دارد. یعنی از ۱۱درصد به ۱۴درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که هم شیوع بالایی داریم و هم روند افزایشی نگران‌کننده است.

آمار ابتلا به دیابت در کشور به‌شدت نگران‌کننده است
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم و رئیس بخش غدد بیمارستان شریعتی هم در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه آمار ابتلا به دیابت در کشور به‌شدت نگران‌کننده است، گفت: با وجود اینکه همه تمهیدات در حال انجام است و تصور می‌کنیم آگاهی مردم درباره این بیماری افزایش پیدا کرده، اما هنوز در درمان دیابت موفق نبوده ایم. هنوز مردم درباره اینکه به دیابت مبتلا نشوند یا در مرحله پیش‌دیابت چه اقداماتی را انجام دهند که به وضعیت طبیعی برگردند، اطلاعات کافی ندارند.
دکتر محمدرضا مهاجری افزود: فردی که در مرحله پیش دیابت است، یعنی قند ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ داشته باشد، قند طبیعی هم زیر۱۰۰ است. اگر قند ناشتا (بعد از ۸ساعت ناشتایی) قند بالاتر از ۱۲۶ باشد، فرد مبتلا به دیابت است. حدود ۴۰درصد جمعیت ایران درگیر این بیماری (دیابت، پیش دیابت) هستند و این رقم بسیار بزرگی است. همین حالا بیمارانی هستند که با عوارض دیابت به بیمارستان‌ها وکلینیک‌ها مراجعه می‌کنند اما از ابتلای خود خبر ندارند. این نشان می‌دهد که آگاهی در این‌باره کافی نیست و نمی‌دانند که افراد بالای ۳۰سال باید سالی یک‌بار برای چک کردن قند خون ناشتا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.این پزشک با تأکید بر اینکه دیابت شایع‌ترین علت نابینایی، نارسایی کلیوی (منجر به دیالیز و پیوند) و قطع پا (بدون در نظر گرفتن حوادث و تروما) در دنیاست، بیان کرد: حدود ۱۵درصد بیماران دیابتی در زندگی دچار زخم پا می‌شوند و حدود ۲۰ تا ۲۵درصد از این افراد ناچار به قطع پا هستند. در کل دنیا هر ۲۰ثانیه یک پا به‌علت دیابت قطع می‌شود؛ درحالی‌که در ۸۰درصد موارد می‌توان از قطع پا جلوگیری کرد. به همین دلیل هدف ما این است که در ابتدا از دیابتی شدن فرد جلوگیری کنیم، اما اگر فرد مبتلا شد، کنترل مناسب وجود داشته باشد و اگر زخم پا ایجاد شد، مانع از قطع آن شویم یا میزان آن را کاهش دهیم.

هزینه ۴میلیارد دلاری درمان دیابت در ایران
مهاجری با بیان اینکه هزینه‌های درمان دیابت در تمام دنیا و به تبع آن در ایران هم بسیار بالاست، عنوان کرد: هزینه جهانی درمان دیابت هزار
میلیارد دلار است و این هزینه در ایران سال گذشته ۴میلیارد دلار بود. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰میلادی این رقم به ۹میلیارد دلار هم خواهد رسید. به همین دلیل باید توجه بیشتری از سوی سیاستگذاران بهداشتی و درمانی در این‌باره وجود داشته باشد. البته این تنها برعهده
وزارت بهداشت نیست و برای پیشگیری از دیابت همه وزارتخانه‌ها باید پای کار بیایند. وزارت ورزش باید سایت‌های ورزشی را درست و مردم را ترغیب به ورزش کند. وزارت آموزش و پرورش هم با آموزش به دانش‌آموزان و انتقال اطلاعات از سوی آنها به خانواده‌ها، نقش بسیار مهمی در این‌باره دارد.

آخرین درمان‌های دیابت را در اختیار داریم
رئیس بخش غدد بیمارستان شریعتی در پاسخ به سؤال درباره درمان‌پذیر بودن دیابت بیان کرد: دیابت قابل کنترل شدن است و آخرین درمان‌هایی که در دنیا وجود دارد، چه از نظر تزریقی و چه داروهای خوراکی در کشور ما هم ‌وجود دارد. تا اواسط آذر ماه یک انسولین جدید هم وارد حوزه درمان دیابت می‌شود. این انسولین در خارج از کشور در حال مصرف است و در ایران هم تولید شده و به‌زودی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که یک‌بار تزریق آن در روز برای بیمار کفایت می‌کند؛ چون اثر آن طولانی‌ تر است. این انسولین مخلوط 2انسولین در یک قلم است و افت قندخون در آن کمتر است. هم قندهای بعد از غذا و هم پس از غذا را پوشش می‌دهد. انسولین‌های جدید دیگری هم در دنیا در حال طی کردن فازهای مطالعاتی هستند؛ ازجمله انسولین‌هایی که بیمار تنها یک‌بار در هفته از آنها استفاده می‌کند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: