کد خبر: ۳۳۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 14
طبیعتاً باوجود 19 هزار فرصت شغلی و معرفی 20 هزار نفر، انتظار این است که بیش از 70 یا 80 درصد متقاضیان جذب شغل شوند؛ اما داده‌های رسمی وزارت کار نشان می‌دهد تنها 5 هزار نفر یعنی 26 درصد از جویندگان کار معرفی‌شده از طریق دفاتر کاریابی‌های استان، توسط کارفرمایان به کار گمارده شده‌اند.
شفا آنلاین>جامعه>واحدهای تولیدی نیروی کار ماهر می‌خواهند و جویندگان کار ترجیح می‌دهند روزمزد کار کنند، دفاتر کاریابی فرصت شغلی و نیروی کار معرفی می‌کنند اما تنها 25 درصد جذب کار می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین: در این سال از کل جویندگان کاری که توسط کاریابی‌ها به کارفرمایان استان معرفی‌شده‌اند، تنها 26 درصد جذب کارشده‌اند. طبق آمار وزارت کار در سال گذشته 14 هزار نفر جوینده کار به دفاتر کار استان مراجعه کرده‌اند و این دفاتر حدود 19 هزار فرصت شغلی را در عملکرد خود مشخص کرده‌اند؛ یعنی 5 هزار فرصت شغلی بیشتر از جویندگان شغل. از سویی دیگر این دفاتر علاوه بر 14 هزار نفر ثبت‌نام کننده 6 هزار نفر دیگر را هم به کارفرمایان استان معرفی کرده‌اند. یعنی دفاتر کاریابی 20 هزار نفر را برای اشتغال به کارفرمایان معرفی کردند. طبیعتاً باوجود 19 هزار فرصت شغلی و معرفی 20 هزار نفر، انتظار این است که بیش از 70 یا 80 درصد متقاضیان جذب شغل شوند؛ اما داده‌های رسمی وزارت کار نشان می‌دهد تنها 5 هزار نفر یعنی 26 درصد از جویندگان کار معرفی‌شده از طریق دفاتر کاریابی‌های استان، توسط کارفرمایان به کار گمارده شده‌اند.
 
باز هم عدم جذب و سوال مهم
پیرو همین گزارش روز یک‎شنبه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در نشست خبری خود اعلام کرد، در 7 ماهه امسال نیز بیش از 8 هزار نفر در سامانه جست‎وجوی شغل ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد تنها 2400 نفر جذب کارشده‌اند. این داده‌ها و گزارش‌ها حکایت از یک نقص عملکردی دارد و یک سؤال جدی را در ذهن و افکار عمومی مطرح می‌کند؛ این‎که چرا با وجود این حجم فرصت شغلی و جویای کار تعداد به کار گمارده‎شدگان از 25 درصد تجاوز نمی‌کند؟
 
کارفرماها دنبال نیرو اما از نوع ماهر
رئیس سابق انجمن کارفرمایان استان و رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی مشهد در گفت‎وگو با خراسان رضوی به چند مسئله مهم اشاره می‌کند. عبدا... یزدان بخش می‌گوید: هرچند نمی‌توان به این داده‌ها به‌صورت 100 درصد اعتماد کرد اما چند گزاره مهم در این میان وجود دارد؛ اول این‎که معمولاً کارفرمایان و واحدهای تولید به دنبال نیروی کار ماهر هستند ولی نیروی کاری که دفاتر به ما معرفی می‌کنند، تمام شرایط مدنظر کارفرماها را ندارند. مثلاً ما نیرو برای جذب در شهرستان لازم داریم و دارای سابقه و مدرک تحصیلی اما دفاتر مثلاً به‌جای 30 نفری که ما اعلام نیاز کردیم 50 نفر معرفی می‌کند که بخش عمده آن‌ها شرایط مدنظر کارفرما را ندارند.
 
چرا شغل کاذب
وی ادامه می‌دهد: دوم این‎که در شرایط کنونی نیروی کار با حقوق قانون کار حاضر به فعالیت نیست. امروز بخش صنایع ما به‌شدت به نیروی کار نیاز دارد به‎خصوص نیروی کار ماهر و بنده کارفرما حاضر هستم بالاتر از قانون کار به نیروی کار پرداختی داشته باشم اما نیروی کار ترجیح می‌دهد در مشاغل کاذب یا حتی اسنپ کار کند؛ چون نسبت به قانون کار درآمد بیشتری دارد. درحالی‌که بنده کارفرما به انحای مختلف مزد نیروی کار را بالاتر از قانون کار درنظر می‌گیرم. اما این‎که چرا به‎رغم وجود 20 هزار فرصت شغلی موردادعای دفاتر کاریابی تنها 5 هزار نفر جذب کارشده‌اند، برای ما هم سؤال است و باید بررسی شود. اما در کل ما هم‎اکنون با کمبود نیروی کار مواجه هستیم نه فرصت شغلی؛ زیرا نیروی کار ماهر مدنظر ما وجود ندارد یا حاضر به کار نیست و دوم این‎که نیروهای کاری که دفاتر معرفی می‌کنند، شرایط مدنظر کارفرما مانند مدرک تحصیلی و مهارت لازم را دارا نیستند.
 
جذب هایی که اعلام نمی شوند
البته برخی دفاتر کاریابی هم مدعی هستند که بعضاً  کسانی که از طریق دفاتر برای اشتغال به واحدهای تولیدی معرفی می‌شوند، حتی اگر به کار گمارده شوند نه توسط خود فرد شاغل شده و نه کارفرما به دفاتر اعلام نمی‌شوند که یکی از دلایل آن پرداخت نکردن سهم دفاتر بابت جذب نیروی کار است. ذکر این نکته شاید به این موضوع کمک کند که بنا بر اذعان معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دفاتر کاریابی بر اساس مصوبات وزارت کار امسال هزینه حدود 100 هزارتومانی را بابت ثبت‌نام و مشاوره از متقاضیان جویای کار اخذ می‌کنند و در ادامه بعدازاین که نیروی کار به کاری که توسط این دفاتر معرفی‌شده مشغول شود، بعد از یک سال حقوق و دستمزد معادل یک ماه را باید به دفاتر کارفرمایی پرداخت کند که 30 درصد را نیروی کار و 70 درصد را باید کارفرما بپردازد.
 
2 مسئله مهم عدم جذب کار
کلثوم فاضل در گفت‎وگو با خراسان تلویحاً این ادعای دفاتر کاریابی مبنی بر عدم اعلام به‌کارگیری نیروی کار را تایید می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان این ادعا را رد کرد اما عمده‌ترین دلیل جذب نشدن نیروی کار توسط کارفرمایان به دو موضوع اصلی بازمی‌گردد؛ اول این‎که حقوق و مزایایی که کارفرماها برای نیروی کار تعیین می‌کنند، جوینده شغل را قانع نمی‌کند که جذب شغل شود؛ زیرا بعضاً حقوق اعلام‌شده پایین است یا بیمه ندارند و.... به همین دلیل جوینده قانع به اشتغال نمی‌شود و ترجیح می‌دهد به کارهای روزمزدی روی بیاورد و درآمد کسب کند. وی می‌گوید: مسئله دوم این است که نیرو‌های معرفی‌شده و جویای شغل هم شرایط مدنظر کارفرماها را ندارند مانند مهارت لازم  یا مدرک تحصیلی مدنظر. از سویی دفاتر کاریابی خود اشتغال‌زا هستند و ممکن است نیروهایی که در این دفاتر مشغول هستند مهارت لازم برای مشاوره و معرفی شغل را نداشته باشند و شرایط مدنظر کارفرما و نیروی کار را نتوانند به‌طور دقیق هماهنگ کنند و شرایط دو طرف را باهم یکی کنند./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: