کد خبر: ۳۳۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 14
بازدید نامحسوس مراکز پزشکی؛
بازپرس دادسرای جرائم پزشکی گفت: پزشکان به عنوان قشری که ارزنده ترین خدمات را ارائه می‌کنند همواره مورد احترام هستند اما درخصوص پرداخت مالیات همانند برخی شغل‌های دیگر بعضاً همکاری لازم را ندارند.
شفا آنلاین>سلامت>مهدی صانعی گفت: اگر اداره امور مالیاتی طی بازدیدهای دوره‌ای و نامحسوس یا از طریق گزارش بیماران، فرار مالیاتی را مشاهده کند جرایم سنگین مالیاتی و غیرقابل بخششی برای مرکز و یا مطب در نظر می‌گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:بازپرس دادسرای جرائم پزشکی در مصاحبه تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو درباره اینکه دریافت وجوه نقدی توسط پزشکان پیگرد قضایی دارد گفت: پزشکان به عنوان قشری که ارزنده ترین خدمات را ارائه می‌کنند همواره مورد احترام هستند اما درخصوص پرداخت مالیات همانند برخی شغل‌های دیگر بعضاً همکاری لازم را ندارند.

وی افزود: بحث فرار مالیاتی فقط مختص به مطب‌های پزشکان نیست و همه حرف و مشاغل پزشکی از جمله مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروخانه‌ها، فروشندگان تجهیزات پزشکی و کلیه مشاغلی که پروانه خود را از نظام پزشکی و یا وزارت بهداشت و درمان می‌گیرند مشمول این موضوع هستند.

بازپرس دادسرای جرائم پزشکی اظهار کرد: فرار مالیاتی در حوزه پزشکی یعنی همه اقداماتی که پزشک برای عدم پرداخت مالیات و یا پرداخت مالیات کمتر انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که هر یک از حرف پزشکی در مطب، آزمایشگاه، داروخانه و غیره آغاز به کار می‌کنند باید حساب تجاری خود را به اداره امور مالیاتی معرفی کنند چراکه هر حسابی که به دستگاه پز متصل شود یک حساب تجاری محسوب می‌شود.

بازپرس دادسرای جرائم پزشکی عنوان کرد: شواهد نشان می‌دهد که برخی مطب‌های شخصی و حرف پزشکی از مردم تقاضا می‌کنند هزینه را به صورت وجه نقدی، یا کارت به کارت و یا واریز به حسابی غیر از حساب متصل به دستگاه پز پرداخت کنند.

صانعی گفت: درصورتیکه اداره امور مالیاتی طی بازدیدهای دوره‌ای و نامحسوس خود یا از طریق گزارش بیماران به سامانه امور مالیاتی این موضوع را مشاهده و تأیید کند غیر از درآمدی که در دستگاه پز برای آن مرکز وجود دارد و مشمول اخذ مالیات است، یک درآمد غیر هم برای آن مرکز برای مالیات ستانی لحاظ می‌کند و جرایم سنگین مالیاتی و غیرقابل بخششی هم برای مرکز و یا مطب در نظر گرفته خواهد شد.

وی متذکر شد: گاهی خود بیمار پول نقد دارد که این فرار مالیاتی نیست اما گاهی بیماری مراجعه می‌کند و قصد پرداخت هزینه از طریق دستگاه پز را دارد که مرکز پزشکی از این کار ممانعت می‌کند و این فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

بازپرس دادسرای جرائم پزشکی با اعلام این خبر که پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان از دی ماه برای همه مشاغل اعمال می‌شود گفت: طبق این پایانه، همه درآمدها مستقیماً به اداره دارایی متصل می‌شوند و اگر کسی از دستگاه پز استفاده نکند و یا مشتری را مجبور به پرداخت نقدی و یا کارت به کارت کند علاوه بر جرائم سنگین، درآمدی هم به غیر از درآمد دستگاه پز به عنوان درآمد مالیاتی لحاظ می‌شود.

وی بالا بودن هزینه‌ها مانند اجاره مطب‌ها را از مهم ترین علل فرار مالیاتی پزشکان عنوان کرد و افزود: امروزه فقط حساب‌های متصل به دستگاه پز مشمول دریافت مالیات نیستند و از آنجایی که برخی حساب‌های دیگر هم توسط خود مراکز به مشتریان معرفی می‌شود بانک مرکزی به صورت خودکار تمامی حساب‌های مشکوک از نظر تراکنش‌های مالی را به اداره امور مالیاتی معرفی می‌کند و این حساب‌ها مشمول اخذ مالیات می‌شوند.

صانعی در پایان گفت: ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، هر نوع کتمان درآمد برای فرار مالیاتی را از لحاظ کیفری جرم انگاری کرده است و از شش ماه تا ۲ سال حبس دارد./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: