کد خبر: ۳۳۵۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 14
دکتر عبادی با اشاره به جمعیت پرستاران کشور گفت: «ما بالغ بر ٢١٠هزار نفر گروه پرستاری داریم که در ١٠٥٠ بیمارستان‌ کشور مشغول هستند.»

شفا آنلاین>سلامت>روز گذشته با استناد به سخنان دبیرکل خانه پرستار، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک مطالعه پیمایشی که در تابستان ۱۴۰۱ از سوی رصدخانه مهاجرت صورت پذیرفته بود، در گزارشی، ادعاهایی را درخصوص نارضایتی پرستاران کشور از وضعیت اشتغال و معیشت خود و همچنین آمار سالانه مهاجرت ٣هزار پرستار و عدم‌جذب نیروی جدید و مرگ بیماران از بی‌پرستاری مطرح کرده بود که به‌نظر هر خواننده‌ای شتابزده و غیرمنطقی جلوه می‌کرد.

به گزارش شفا آنلاین:از همین روی در تماس با دکتر «عباس عبادی»، معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را بررسی کردیم. دکتر عبادی با اشاره به جمعیت پرستاران کشور گفت: «ما بالغ بر ٢١٠هزار نفر گروه پرستاری داریم که در ١٠٥٠ بیمارستان‌ کشور مشغول هستند.»

جذب سالانه ١٤هزار دانشجوی پرستاری


وی درخصوص سیاست‌های جذب پرستار در کشور گفت: «نسبت گروه پرستاری به تخت ما تقریبا چیزی کمتر از یک و سه‌دهم است که البته ما با استانداردهای کشور که تقریبا ١,٨است فاصله داریم. برای جبران این فاصله چند اقدام در دولت سیزدهم نقطه‌گذاری و سیاستگذاری کرده‌ایم؛ گام اول افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان از طریق کنکور است. ما از سال ١٤٠٠، سالانه تقریبا ٢٠درصد به ظرفیت پذیرش از طریق کنکور اضافه کرده‌ایم. به‌طوری که در ١٤٠٢بالغ بر ١٠هزار و ٥٠٠نفر فقط دانشجوی پرستاری در سه مقطع پذیرش می‌کنیم با احتساب دانشجویان اتاق عمل و هوش‌بری این عدد به سالانه ١٤هزار نفر افزایش پیدا کرده است.»

جذب١٢هزار نفر از گروه پرستاری در مهر امسال


عبادی درخصوص جذب و استخدام پرستاران گفت: «ما سال ١٣٩٨یک نوبت آزمون استخدامی داشتیم. سال ١٣٩٩دو نوبت و سال ١٤٠١تبدیل وضعیت همکاران را براساس قانون ایثارگری داشتیم و مهرماه سال ١٤٠٢آزمونی برگزار شد با ظرفیت ٢٥هزار نفر که نزدیک به ١٢هزار نفر از این تعداد، همکاران گروه پرستاری بودند. بنابراین با دو سیاست افزایش تربیت دانشجو و افزایش جذب و استخدام دانشجو فاصله کمبود نسبی را داریم کم و کمتر می‌کنیم.»

اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ١٥سال


معاون پرستاری وزارت بهداشت درخصوص وضعیت معیشتی پرستاران افزود: «در حوزه معیشت از ١٤٠١خوشبختانه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ١٥سال در دولت سیزدهم عملیاتی و اجرایی شد. این هم تا حدودی می‌تواند وضعیت معیشت همکاران پرستار را اندکی بهبود ببخشد، البته ما مشکلاتی در روندهای اجرایی این قانون داریم که با بازخوردی که از همکاران در سراسر کشور می‌گیریم، نسخه‌های بعدی این دستورالعمل در حال ویرایش و اصلاح است. برخی اصلاحات هم انجام شده است ولی نیاز به زمان هست.»

٢٧٠ پرستار در سال ١٤٠١مهاجرت کرده‌اند


وی درخصوص ادعای مهاجرت سالانه ٣‌هزار پرستار گفت: «آمار دقیق و متقنی در این خصوص وجود ندارد. بنابر ادعای همکاران‌مان در سازمان نظام پرستاری، ماهانه نزدیک به ١٠٠نفر از پرستاران ما برای دریافت رضایت‌نامه مراجعه می‌کنند که بنابر اذعان کارشناسان الزاما دریافت معرفی‌نامه یا دریافت رضایت‌نامه به منزله خروج از کشور نیست.» آماری که برخی از سازمان‌های رسمی کشور درخصوص مهاجرت همکاران پرستار در سال ١٤٠١داده‌اند، افرادی که با ویزای کار از گروه پرستاری، کشور را ترک کرده‌اند کمتر از ٢٧٠نفر بوده‌اند.

شاهد ارتقای خدمات سلامت بوده‌ایم

عبادی در باره این ادعا که کمبود پرستار موجب مرگ هموطنان می‌شود، گفت: «چنین چیزی اصلا صحت ندارد.» معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: «اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در آینده بخش کیفیت را در نظام سلامت ارتقا خواهد داد.» / روزنامه شهروند


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: