کد خبر: ۳۳۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 14
داروی خوراکی لوتیوا با هدف ارتقاء کیفی زندگی بیماران، به صورت قرص‌های خوراکی روکش‌دار تولید شده که باعث سهولت مصرف دارو برای بیماران و به تبع آن، تسهیل روند درمان بیماری می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>داروی خوراکی «ارلوتینیب» که برای درمان سرطان متاستاتیک ریه استفاده می‌شود، هم اکنون در ایران با نام تجاری «لوتیوا» توسط داروسازی دکترعبیدی تولید شده و با تائید سازمان غذا و داروی ایران روانه بازار شده است.
به گزارش شفا آنلاین:داروی خوراکی لوتیوا با هدف ارتقاء کیفی زندگی بیماران، به صورت قرص‌های خوراکی روکش‌دار تولید شده که باعث سهولت مصرف دارو برای بیماران و به تبع آن، تسهیل روند درمان بیماری می‌شود. همچنین، کاهش عوارض جانبی وجه تمایز استفاده از این دارو در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. در واقع، این داروی خوراکی به نوعی درمان جایگزین شیمی‌درمانی است که با مهار رشد سلول‌های سرطانی مانع رشد و گسترش آن‌ها می‌شود.
از دیگر مزایای داروی لوتیوا این است که در گروه درمان‌های هدفمند دسته‌بندی می‌شود که در مقایسه با سایر شیوه‌های درمانی از جمله شیمی‌درمانی، دارای اثربخشی بیشتر و عوارض جانبی کمتر است. گفتنی است که درمان هدفمند یا Targeted Therapy نوعی از شیوه درمان سرطان است که تنها بر روی قسمتی از بدن که باید درمان شود اثر می‌کند و به بافت‌ها و سلول‌های مجاور آسیب نمی‌رساند.
این دارو در خط اول درمان نوعی از سرطان ریه که همراه با یک جهش ژنتیکی خاص اتفاق می‌افتد به عنوان درمان تک دارویی کاربرد دارد و همچنین در درمان سرطان متاستاتیک پانکراس (لوزالمعده) نیز به کار برده می‌شود.
شایان ذکر است که ارلوتینیب دارویی است که توسط اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا FDA و آژانس دارویی اتحادیه اروپا EMA به تایید رسیده است.
هم اکنون، بر اساس اعلام GLOBOCAN ۲۰۱۸ سرطان پانکراس چهاردهمین سرطان شایع در ایران است و سالانه، ۲،۲۵۷ نفر در کشور به این سرطان مبتلا می‌شوند. داروی لوتیوا خط درمان اولیه در نوع خاصی از سرطان پانکراس به شمار می‌آید.
سرطان ریه نیز یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین مردان و زنان است. از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان ریه می‌توان به مصرف سیگار و قلیان یا قرارگرفتن در معرض دود آن‌ها، رژیم غذایی نامناسب و کار در برخی کارخانه‌ها، معادن و محیط‌های صنعتی اشاره نمود.
در حال حاضر، روش¬های مختلفی مانند عمل جراحی، پرتودرمانی، ایمونوتراپی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان ریه وجود دارند که عوارض متعددی مانند آسیب به بافت‌های سالم مجاور، ابتلا به کم خونی و تضعیف سیستم ایمنی را برای بیماران به دنبال دارند.
لازم به توضیح است که داروی لوتیوا در داروخانه های تخصصی سراسر کشور موجود و با نسخه پزشک قابل تهیه است. جهت مصرف این دارو حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: