کد خبر: ۳۳۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 12
مکبری‌نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران عنوان کرد
سیاری از افراد برای درمان بیماری‌های حساسی مثل سرطان، به جای مراجعه به پزشک متخصص، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: تجویز یا مصرف گیاهان دارویی در افراد مبتلا به سرطان باید با احتیاط باشد. مخصوصا بعضی از سرطان‌ها که وابسته به هورمون هستند. چون استروژن‌هایی که اینها دارند، استروژن گیاهی است و در شخصی که مبتلا به سرطانی وابسته به هورمون است، می‌تواند عوارض داشته باشد، متاسفانه بیشتر داروهای گیاهی توسط افرادی به آنها تجویز می‌شود که نه تنها پزشک نیستند، بلکه افرادی بسیار عامی هستند. ما الان به جایی رسیده‌ایم که هر شخصی در فضای مجازی درباره داروهای گیاهی به راحتی تبلیغ می‌کند و آنها را به قیمت خیلی بالا می‌فروشد.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های حساسی مثل سرطان، به جای مراجعه به پزشک متخصص، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند. آنها تصور می‌کنند تنها با مصرف چند داروی گیاهی می‌توانند سرطان را شکست دهند یا مانع پیشرفت آن شوند. درحالی‌که این مساله می‌تواند جان بیمار را به خطر بیندازد، خیلی از افراد نیز بدون آن که تخصصی داشته باشند، به بیماران مبتلا به سرطان، گیاهان دارویی را تجویز می‌کنند و خبر ندارند که این کارشان می‌تواند به ضرر بیمار تمام شود.

متخصصان طب سنتی معتقدند حتی گیاهان دم دستی و به ظاهر ساده‌ای مثل زردچوبه و شیرین‌بیان هم اگر به مقدار زیاد یا برای طولانی‌مدت به عنوان دارو مصرف شوند، می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند. بسیاری از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی تداخل اثر دارند و می‌توانند اثرات داروهای شیمیایی را کم یا زیاد کنند.

روشنک مکبری‌نژاد رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در این خصوص گفت: تجویز یا مصرف گیاهان دارویی در افراد مبتلا به سرطان باید با احتیاط باشد. مخصوصا بعضی از سرطان‌ها که وابسته به هورمون هستند. چون استروژن‌هایی که اینها دارند، استروژن گیاهی است و در شخصی که مبتلا به سرطانی وابسته به هورمون است، می‌تواند عوارض داشته باشد، متاسفانه بیشتر داروهای گیاهی توسط افرادی به آنها تجویز می‌شود که نه تنها پزشک نیستند، بلکه افرادی بسیار عامی هستند. ما الان به جایی رسیده‌ایم که هر شخصی در فضای مجازی درباره داروهای گیاهی به راحتی تبلیغ می‌کند و آنها را به قیمت خیلی بالا می‌فروشد.

وی افزود: فضای مجازی یک فضای بی در و پیکر است که هرکس به خودش اجازه می‌دهد تبلیغ گیاهان دارویی کند، آموزش بگذارد، درمان قطعی دیابت و سرطان را تبلیغ کند. مثلا تبلیغ می‌کنند: "درمان قطعی و ریشه‌ای دیابت و سایر بیماری‌ها!" این افراد یا هیچ اطلاعی از درمان قطعی ندارند یا از بیماری دیابت و سایر بیماری‌ها بی‌اطلاع و ناآگاهند. نوع تبلیغات و آموزش‌ها نشان می‌دهد که فقط بحث بیزینس و سودآوری برایشان مهم است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در پایان با اشاره به افرادی که برای درمان سرطان یا کاهش بعضی عوارض سرطان‌ها مثل عوارض شیمی‌درمانی، خستگی و تهوع، گیاهان دارویی مصرف می‌کنند یا آن را به بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌کنند گفت: این اقدامات اصلا توصیه نمی‌شود. بیمار مبتلا به سرطان اگر هم قرار است دارویی گیاهی یا گیاهی دارویی مصرف کند، باید حتما با نظر و تایید پزشک طب سنتی باشد. / همشهری‌ آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: