کد خبر: ۳۳۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 12
تاثیربخشی یک آنتی‌بیوتیک جدید به عنوان آخرین درمان توصیه‌شده برای بیماری سوزاک ثابت شده و این در حالی است که متخصصان بهداشت عمومی در مورد ظهور سویه‌های مقاوم به داروی این عفونت آمیزشی یا منتقل‌شونده از راه جنسی ابراز نگرانی می‌کنند.
شفا آنلاین>سلامت>سوزاک دومین عفونت مقاربتی شایع در آمریکا است و به تمام آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده برای درمان آن، به جز درمان ترکیبی تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون با یک دوز قرص آزیترومایسین مقاومت پیدا کرده است. در سال‌های اخیر، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای مطرح شده‌اند که نشان می‌دهند این ذخایر آنتی‌بیوتیکی ممکن است دیگر در برابر این عامل آسیب‌رسان دارای تکامل سریع اثربخشی قوی خود را حفظ نکرده باشد.

نتبه گزارش شفا آنلاین:ایج منتشرشده یک آزمایش بالینی مرحله نهایی یک آنتی‌بیوتیک جدید به نام زولیفلوداسین در روز چهارشنبه نشان داد این دارو عفونت‌های ساده سوزاک را به‌اندازه سفتریاکسون و آزیترومایسین به‌طور مؤثری درمان می‌کند. این دارو توسط «شراکت جهانی تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک‌ه»ا، یک موسسه غیرانتفاعی سوئیسی، و درمان‌های تخصصی اینوویوای آمریکا توسعه یافته است.

دکتر جفری کلاوسنر، متخصص بیماری‌های عفونی در مدرسه پزشکی کک دانشگاه USC، که در این آزمایش شرکت نداشته است، می‌گوید: «زولیفلوداسین به ما ابزار جدیدی در درمان سوزاک می‌دهد و اگر به درستی استفاده شود، مانع از گسترش بیشتر عفونت‌های مقاوم می‌شود.»

انتظار می‌رود این آنتی‌بیوتیک که اولین درمان جدید سوزاک در دهه‌های اخیر باشد تا سال ۲۰۲۵ به بازار برسد.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که در سطح جهان سالانه بیش از ۸۲ میلیون مورد جدید سوزاک وجود دارد. در آمریکا، در پی دهه‌ها کاهش بودجه بخش بهداشت عمومی ایالتی و محلی، بیماری‌های مقاربتی به اوج تازه‌ای رسیده‌اند. در سال ۲۰۲۱، ۷۱۰٬۱۵۱ مورد تشخیص‌داده‌شده سوزاک وجود داشته که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۲۸٪ افزایش داشته است.

سوزاک از طریق تماس جنسی منتشر می‌شود و می‌تواند به‌طور جداگانه اندام‌های تناسلی، مقعد و حلق را آلوده کند.

این بیماری مقاربتی به‌ویژه در میان نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع است و در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا به‌نسبت بیشتری رخ می‌دهد. اگر سوزاک درمان نشود، خطر ناباروری را ایجاد می‌کند و می‌تواند به ویژه برای زنان خطرناک باشد و منجر به التهاب لگنی و بارداری خارج رحمی شود. این عفونت می‌تواند خطر انتقال اچ‌أی‌وی را نیز افزایش دهد.

در سال‌های اخیر، مقامات بهداشت جهانی هشدارهای فزاینده‌ای در مورد مقاوم‌شدن سوزاک به سفتریاکسون و آزیترومایسین صادر کرده‌اند و مواردی از سوزاک بسیار مقاوم به دارو در چندین کشور گزارش شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: