کد خبر: ۳۳۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 12
هوا که کمی سرد شد و خنکای تیز خود را نشان داد، موج جدیدی از بیماری‌های تنفسی وسرماخوردگی‌هایی با نام‌ها و علائم متنوع را هم سوغات آورد. آلودگی هم مزید بر علت شد تا نفس‌ها تنگ‌تر شوند که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شلوغ‌تر و پذیرای همه سنین باشند و تنها صدایی که به گوش برسد صدای سرفه باشد.

شفا آنلاین>سلامت>هر کسی البته علائم خاص خودش را دارد یکی می‌گوید سرفه می‌کرده و سردرد داشته، دیگری آبریزش بینی و عطسه، آن یکی صدایش کلا گرفته با تک سرفه‌های دردناک و خلاصه موج جدیدی از راه رسیده و بازار واکسن‌ها و قرص و دارو را گرم کرده.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به این موج جدید گفت این بیماری جدید که با علائم درد کمر، دردهای عضلانی، خستگی، کوفتگی و سردردهای شدید بین مردم شایع شده آنفلوانزاست و خبری از سویه جدید کرونا نیست. هرچند که دیگر ترس مردم از کرونا ریخته و به نظر برایشان تفاوتی ندارد که کرونا باشد.

از طرفی مدل بیمار شدن مردم اغلب به گونه‌ای‌ست که به نظر پروسه‌ای طولانی‌تر نسبت به یک سرماخوردگی معمولی را طی می‌کند. یا اینکه افراد احساس تندرستی می‌کنند اما با یک بیرون رفتن معمولی دوباره ضعف و سرفه و علائم قبلی بر او مستولی می‌شوند.

همه می‌دانند که در پروسه درمان چنین بیمارانی که می‌توان از آن‌ها تحت عنوان بیماران فصلی نام برد -و به دلیل همه گیری سریع و ویروسی بودن آن، کسی را در امان نمی گذارد- باید از دو نظر تحت مراقبت باشند تا زودتر به حالت نرمال و طبیعی و سلامت خود برگردند؛ آسودگی ذهنی و راحتی روان و اعصاب و تغذیه درست و درمان.

اما این دو بحث درگیری‌های ذهنی و تغذیه هر دو یک نقطه تاثیر مشترک دارند و آن بالا بودن قیمت‌ها و گرانی هم در زمینه تغذیه و هم درمان است.

در خصوص تغذیه چنانچه به سفره اقشار متوسط و ضعیف جامعه دقت کنید شاهد حذف روز به روز انواع اقلام خوراکی هستید؛ خوراکی‌هایی که نه تنها برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا کرونا ضروری هستند که خورد و خوراک روزانه شهروندان جهت سیر شدن آن‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده. تا جایی که بر اساس آخرین خبر که از سوی نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران، یک قوطی کنسرو تن ماهی که برای یک نفر کفایت می کند به طور متوسط به قیمت ۱۰۰ هزار تومان رسیده و این غذایی که به گفته مقام مربوطه، غذای کارگران و دانشجویان بوده از سفره شان هم حذف شده  است.

محمد مختاریانی، اینطور توضیح داده: با افزایش قیمت‌ها مصرف تن ماهی کاهش یافته است، در حالی که تن ماهی غذای کارگری و دانشجویی بود در حال حاضر خیلی از مردم به خاطر قیمت بالا، تن ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و به این ترتیب مصرف تن ماهی خیلی کم شده به طوری که مشخصا آمار فروش پایین آمده است و این موضوع باعث شده است خیلی از کارخانه‌ها و برندهای تولید تن ماهی تعطیل شوند.»

چالش های درمانی

یکی از گرانی های دیگر که مانع برگشت سلامتی می شود، بحث گرانی درمان است و اینکه افرادی هستند که از خدمات و بیمه های درمانی برخوردار نیستند. برای نمونه روز گذشته، بار دیگر بحث نارضایتی بازنشستگان از بیمه های تکمیلی مطرح شد وعلی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در این زمینه به ضرورت رعایت قانون الزام توسط سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: اجرای قانون الزام در حوزه خدمات درمانی برای سازمان تامین اجتماعی یک تکلیف است و در اصل این سازمان موظف است صفر تا صد درمان را رایگان انجام دهد. حال به دلیل ضعف‌ها و مشکلات سازمان از نظر اقتصادی، بازنشسته تامین اجتماعی مجبور به انعقاد قرارداد و اخذ بیمه تکمیلی شده است.

عیوضی افزود: انتقاد بازنشستگان از وضعیت بیمه تکمیلی‌شان به حق است و ما نیز موارد عدم رسیدگی و عدم تسویه فاکتورها در شبکه را به بهانه‌های مختلف تایید می‌کنیم.

البته باید این را هم در نظر داشت که چالش های درمان تنها مقابل پای بازنشستگان نیست بلکه به طور نسبی همه اقشار عادی جامعه به نحوی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

در آخر هم این پرسش را مطرح می کنیم که آیا مدیریت شهری نمی تواند راهکارهایی برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری های تنفسی و رویوی که ویروسی هم هستند،‌به کار ببندد که شهر و شهروندانش که هر روز به کاری مشعولند، به یکباره تعطیل و مریض نشوند؟ توزیع وسایل پیشگیری نظیر ماسک های بهداشتی و یا اطلاع رسانی به موقع و مناسب در زمینه این بیماری ها و روش های پیشگیری یا رایگان کردن برخی خدمات درمانی نمی تواند به کنترل و شیوع این موج گسترده در کشور کمک کند؟!/آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: