کد خبر: ۳۳۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 11
تجزیه و تحلیل داده های نزدیک به 1 میلیون نفر زیر 22 سال که حداقل یک بار سی تی اسکن شده بودند، ارتباط قوی و واضحی بین قرار گرفتن در معرض تابش این اسکن ها و سرطان خون یافت .

شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه بزرگ چند ملیتی نشان داد که سی تی اسکن به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در جوانان مرتبط است.یک سی تی اسکن خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان تا حدود 16 درصد افزایش می دهد. کودکان بیشتر مستعد آسیب تشعشع هستند و احتمال اینکه دوز بسیار بالایی دریافت کنند بیشتر است .

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس یافته های منتشر شده در ژورنال Nature Medicine، تجزیه و تحلیل داده های نزدیک به 1 میلیون نفر زیر 22 سال که حداقل یک بار سی تی اسکن شده بودند، ارتباط قوی و واضحی بین قرار گرفتن در معرض تابش این اسکن ها و سرطان خون یافت .

محققان دریافتند 100 میلی گرم پرتوهای انباشته به مغز استخوان خطر ابتلا به سرطان خون را سه برابر می کند.

با توجه به این که به نظر می رسد یک سی تی اسکن - با دوز متوسط 8 میلی گرم - خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان تا حدود 16 درصد افزایش می دهد.

ماگدا باسئا پژوهشگر فوق دکتری با موسسه بارسلونا و سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «به ازای هر ده هزار کودکی که سی تی اسکن انجام می دهند، می توان انتظار داشت که در 12 سال پس از معاینه حدود 1 تا 2 مورد سرطان مشاهده شود .

برای این مطالعه، محققان 9 کشور اروپایی - بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و بریتانیا - منابعی را برای بررسی خطر سی تی اسکن در کودکان گردآوری کردند.

محققان گفتند: استفاده گسترده از سی‌تی‌اسکن در دهه‌های اخیر به نگرانی‌هایی در مورد خطرات سرطان بالقوه مرتبط با قرار گرفتن در معرض تابش، به‌ویژه در بیماران جوان منجر شده است.

به گفته موسسه ملی سرطان، در ایالات متحده، سالانه حدود 5 تا 9 میلیون سی تی اسکن بر روی کودکان انجام می شود. سالانه بیش از 1 میلیون کودک در اروپا تحت سی تی اسکن قرار می گیرند.

کودکان نسبت به بزرگسالان به تشعشع بسیار حساس‌تر هستند، پس از دریافت اسکن در سنین پایین، احتمال بیشتری دارد که اثرات آسیب ناشی از پرتو بر سلامتی را تجربه کنند و اگر پزشکان تنظیمات CT را برای در نظر گرفتن آن تنظیم نکنند، ممکن است دوز پرتو بالاتر از حد لازم دریافت کنند.

محققان سلامت افراد را به طور متوسط نزدیک به هشت سال پیگیری کردند، اگرچه آنها توانستند میزان بروز سرطان را در برخی از افراد به مدت بیش از 20 سال پس از اولین سی تی اسکن کنترل کنند.

اگرچه دوزهای تشعشع از سی تی اسکن در سال های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، محققان گفتند که این یافته ها بر لزوم احتیاط در استفاده از سی تی اسکن در بیماران جوان تاکید می کند. / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: