کد خبر: ۳۳۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 09
طبق آمارهای بانک مرکزی کمترین میزان چک برگشتی مانند ماه‌های گذشته در گیلان ثبت شده است
شفا آنلاین>اقتصاد>آمار‌ها نشان می‌دهد، گیلانی‌ها با کمترین چک برگشتی همچنان خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایرانی هستند. در مقابل کهگیلویه و بویراحمد با بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در قعر جدول است. آمار‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی برگشت خوردن چک‌ها نبود پول در حساب‌هاست.با این حال میزان چک‌های برگشتی به‌دلیل تصویب قانون چک در حال کاهش است.
 به گزارش شفا آنلاین: بانک مرکزی تازه‌ترین آمار چک‌های مبادله را منتشر کرد. طبق این گزارش در شهریور امسال بیش از 7.4میلیون فقره چک به ارزش 472هزار میلیارد تومان در کل کشور مبادله شده است که این مقدار نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتیب 6.9و 4.7درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین میزان صدور چک با 2.3میلیون فقره مربوط به تهران است. در این مدت 48.4درصد چک‌ها در تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است.

میزان چک‌های برگشتی
در شهریور امسال در کل کشور 641هزار فقره چک به ارزش 41هزار میلیارد تومان برگشت خورده است که نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد 11.8درصدکاهش نشان می‌دهد. آمار‌ها نشان می‌دهد در طول ماه‌های گذشته آمار چک‌های برگشتی همواره سیر نزولی داشته است. علت این موضوع به تصویب قانون جدید چک بازمی‌گردد که به کاهش تعداد چک‌های برگشتی در کشور منجر شده است. طبق قانون جدید همه چک‌های صادر شده باید در سامانه صیاد ثبت شود.به همین دلیل امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا فراهم شده است.این قانون به‌دنبال پیشگیری از صدور چک بی‌محل است.
اطلاعات تکمیلی‌تر بانک مرکزی در مورد چک‌های برگشتی نشان می‌دهد در شهریور امسال از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به‌ترتیب 8.6درصد و 12.9درصد برگشت داده شده است.
 در این‌ماه استان تهران 188هزار فقره چک به ارزش 27هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. یعنی 8.3درصد چک‌های صادر شده در تهران از نظر تعداد برگشت داده شده است.
در این‌ماه در بین استان‌های کشور گیلان با 6.5درصد چک برگشتی از نظر کمترین میزان چک برگشتی در صدر قرار گرفته است. گیلانی‌ها همچون ماه‌های گذشته همچنان خوش‌حساب‌ترین شهروندان ایرانی هستند. بعد از گیلان، استان‌های قم، خوزستان، کرمانشاه و گلستان با 7.5درصد چک برگشتی از دیگر استان‌هایی هستند که کمترین میزان چک برگشتی را دارند.
بیشترین تعداد چک‌های برگشتی هم مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است که نشان می‌دهد 11.5درصد چک‌های صادر شده برگشت خورده است. بعد از این استان، خراسان شمالی و کردستان به‌ترتیب ا 10.8و 10.6درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

دلایل برگشت خوردن چک‌ها
در شهریور‌ماه امسال در کل کشور 625هزار فقره چک به ارزش 59هزارو 500میلیارد تومان به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است. درواقع در کل کشور از نظر تعداد 97.5درصد و از نظر ارزش 97.6درصد از کل چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
در این‌ماه استان تهران با 182هزار فقره چک برگشتی به ارزش 26هزارو 400میلیارد تومان به‌دلیل آنکه کسری یا نبود وجه نقد در حساب بود برگشت خورده است. درواقع 97.4درصد کل چک‌های برگشتی در تهران به‌دلیل کمبود یا فقدان پول در حساب بوده است.  در این‌ماه بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری وجه نقد به استان اصفهان با 98.5درصد، خراسان رضوی 98.4درصد، کردستان و یزد با 98.3درصد اختصاص یافته است.
استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاهان کمترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی را داشته‌اند.



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: