کد خبر: ۳۳۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 09
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد:
اگر ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شرکت‌های تولید شیر خشک به موقع تخصیص پیدا می‌کرد امروز اساساً مشکلی تحت عنوان کمبود شیر خشک در کشور وجود نداشت

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی و همچنین عدم وجود برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور موجب شکل‌گیری وضعیت آشفته کنونی در بازار شیر خشک شده است.

به گزارش شفا آنلاین:جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل بروز اختلال در فرآیند تولید و توزیع شیر خشک در سطح کشور گفت: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، قرار بر این بود که ۲.۵ میلیارد دلار به وزارت بهداشت داده شود تا این وزارتخانه بتواند ارز مورد نیاز برای واردات داروهای خاص، مواد اولیه دارو و شیرخشک را تامین کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در جلسه‌ای که همان زمان با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت برگزار شد، بانک مرکزی متعهد شد ۴۰۰ میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا مشکلی برای تامین مواد اولیه تولید دارو و شیر خشک در کشور به وجود نیاید که متاسفانه این موضوع در برهه‌های مختلف دچار اختلال شد و ارز مورد نیاز در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت.

*نبود مواد اولیه، دو کارخانه اصلی تولید شیر خشک را تعطیل کرده است

وی با بیان اینکه اگر ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه شرکت‌های تولید شیر خشک به موقع تخصیص پیدا می‌کرد امروز اساساً مشکلی تحت عنوان کمبود شیر خشک در کشور وجود نداشت، خاطرنشان کرد: شاهد این مدعا هم این است که تا ۶ ماه پیش که فرآیند تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه شیر خشک به خوبی در حال انجام بود مشکلی هم در حوزه تامین شیر خشک در کشور وجود نداشت اما از حدود ۶ ماه قبل علی‌رغم تعهد بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه برای تخصیص به موقع منابع ارزی و ریالی اما ارز اکثر شرکت‌های تولید شیر خشک به طور کامل قطع شد که این مسئله حتی منجر به تعطیلی دو کارخانه اصلی تولید شیر خشک در کشور شد.

میرمحمدی تصریح کرد: عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی و همچنین‌عدم وجود یک برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور به شیر خشک موجب شکل‌گیری وضعیت آشفته کنونی در بازار شیر خشک شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «در بحث کمبود شیر خشک سیاست دولت این است که بگوید عمده مشکل این بازار مسئله قاچاق است» عنوان کرد: ممکن است قاچاق هم در بروز اختلال در سیستم توزیع مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما قطعاً همه مشکلات در این حوزه مربوط به قاچاق نمی‌شود. ضمناً مسئله قاچاق ممکن است شهرهای مرزی را با کمبود شیر خشک مواجه کند و کمبود آن در مرکز کشور را دیگر نمی‌توان منتسب به قاچاق کرد. بویژه اینکه بدانیم هم‌اکنون دو کارخانه اصلی تولید شیر خشک در کشور صرفاً به دلیل نبود مواد اولیه تولید تعطیل شده‌اند. ضمن اینکه ما سامانه تیتک را در اختیار داریم که با استفاده از آن بخش قابل توجهی از مشکل قاچاق را می‌توانیم حل کنیم.

**عده‌ای در پی هموار کردن شرایط واردات شیر خشک هستند

میرمحمدی با تاکید بر اینکه متاسفانه عده‌ای به دنبال این هستند که شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که مسیر واردات شیر خشک به کشور هموار شود، گفت: ما نه مخالف واردات شیر خشک هستیم نه موافق آن و معتقدیم که واردات صرفاً به منظور تنظیم بازار اتفاقاً کار درستی هم هست اما باید به این مسئله واقف باشیم که واردات شیر خشک دو ضرر عمده را به صنعت تولید این محصول در کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: ضرر اول این است که واردات شیر خشک آماده چند برابر بیشتر از واردات مواد اولیه تولید نیازمند ارز است و ضرر دیگر نیز این است که با واردات شیر خشک به کارخانه‌های تولید این محصول را با ضرر و زیان جبران ناپذیری روبرو خواهد کرد. علاوه بر این باید توجه داشت که قیمت شیر خشک به شکل دستوری تعیین می‌شود، در حالی که شما زمانی می‌توانید قیمت یک محصول را دستوری تعیین کنید که تمامی شرایط تولید آن را مهیا کرده باشید اما امروز نه تنها ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید به موقع در اختیار تولید کننده قرار نگرفته بلکه با واردات شیر خشک آماده، رسما تولیدکنندگان را با بحران مواجه شده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه ما برای حل مشکل شیرخشک تاکنون چندین جلسه با مسئولان سازمان غذا و دارو داشتیم، خاطرنشان کرد: یکی از خروجی‌های این جلسات اتخاذ سیاست تحویل شیر خشک بر اساس کدملی و تاریخ تولد نوزاد بوده که البته این راهکار صرفاً می‌تواند بهانه قاچاق را از روی میز مدیران دولت بردارد.

وی افزود: علی‌رغم جلسه ویژه‌ای که به ریاست رئیس مجلس و با حضور تمامی مسئولان ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی، گمرک، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو برگزار شد، اما همچنان‌عدم هماهنگی میان این دستگاه‌ها موجب این شده که همچنان مردم نسبت به کمبود شیر خشک در سطح شهرها گله‌مند باشند و این نارضایتی‌های خود را با پیام‌ها و تماس‌های پرتکرار خود به دست ما برسانند.

میرمحمدی در پایان تاکید کرد: بخش قابل توجه مشکلات در حوزه تامین شیرخشک مربوط به اهمال کاری دستگاه‌های ذی‌ربط و بی‌برنامه سازمان غذا و دارو است و با یک برنامه‌ریزی درست و اهتمام مسئولان این مشکل به راحتی قابل حل است. / تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: