کد خبر: ۳۳۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 09
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور تأکید کرد: سازمان غذا و دارو باید تصمیمات خود را برای تولید اقلام دارویی در داخل کشور عملی کند و اگر هم نیاز به واردات مواد اولیه است باید قبل از کمبود، طی یک برنامه مدون و منظم، سفارش تولید ماده اولیه را به شرکت‌ها ارائه دهد.

شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه واردات فوریتی زیبنده صنعت دارویی کشور نیست گفت: عدم تأمین نقدینگی،عدم پرداخت مطالبات به هنگام توسط بیمه‌ها،قیمت‌گذاری دستوری و بدعهدی بانک‌ها درقبال شرکت‌های داروسازی،از چالش‌های صنعت دارو هستند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر یدالله سهرابی عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو در رابطه با هشدارهای مجلس به وزارت بهداشت نسبت به اتمام ذخیره‌های دارویی وارداتی بیماران خاص گفت: دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و بنابراین کمبود یا نبود آن بازی با جان بیماران است.

وی با بیان اینکه مجلس نسبت به کمبود داروهای خاص وارداتی از ادبیات زنگ خطر استفاده کرده است افزود: مسئولان باید این موضوع را سرلوحه خود قرار دهند که بیماران دیردرمان و خاص و خانواده‌های آنها به جز رنج بیماری و چالش‌های مراقبت و نگهداری، نباید نگران کمبود و نبود و یا تهیه دارو باشند.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی، مولفه‌های اثرگذار در زنجیره تأمین دارو را به سه بخش درون بخشی، میان بخشی و فراسازمانی تقسیم بندی کرد و گفت: تصمیمات سازمان غذا و دارو باید کنشی باشد اما متأسفانه تصمیمات، عمدتاً واکنشی هستند و به محض کمبود دارو، موبایل جامعه داروسازان به صدا در می‌آید.

سهرابی ادامه داد: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌های بخش خصوصی، تولید و صنعت دارو و زنجیره تأمین دارو را دچار اختلال کرده است و از طرف دیگر، سازمان‌های مختلف اعم از گمرک و صنعت و معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید هماهنگ باشند تا دارو به موقع به دست مصرف کننده و بیمار برسد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور تأکید کرد: سازمان غذا و دارو باید تصمیمات خود را برای تولید اقلام دارویی در داخل کشور عملی کند و اگر هم نیاز به واردات مواد اولیه است باید قبل از کمبود، طی یک برنامه مدون و منظم، سفارش تولید ماده اولیه را به شرکت‌ها ارائه دهد.

وی با بیان اینکه واردات فوریتی زیبنده صنعت دارویی کشور نیست و این صنعت را متحمل هزینه‌های زیادی خواهد کرد گفت: عدم تأمین نقدینگی، عدم تأمین ارز مناسب، عدم پرداخت مطالبات به هنگام توسط بیمه‌ها، قیمت گذاری دستوری و بدعهدی بانک‌ها در قبال شرکت‌های داروسازی، از جمله چالش‌های صنعت دارو و عوامل کمبود داروهای خاص در کشور شده است.

در ادامه برنامه، مهندس فرامرز اختراعی رئیس سندیکای مواد موثره دارویی کشور گفت: مشکلات تخصیص ارز و تأمین منابع ریالی و عدم ایفای تعهدات بانکها در پرداخت تسهیلات، روند تولید دارو را دچار مشکل کرده اما ظرفیت‌های تولیدی کشور کاملاً قابل قبول و ظرفیت‌های بزرگ و قابل رقابت است.

وی افزود: نظام دارویی در مجموع ۳ میلیارد دلار ارز مصرف می‌کرد و با تورم و اتفاقاتی که افتاد، به ۶۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر تسهیلات بانکی نیاز داشت تا بتواند مواد اولیه و داروی ساخته شده را وارد کند اما بانکها در پرداخت این تسهیلات کوتاهی کردند.

رئیس سندیکای مواد موثره دارویی کشور عنوان کرد: دولت اخیراً مصوبه‌ای را در این زمینه به تصویب رساند و به بانکها فشار آورده که مبلغ وام را ۲۵۰ درصد افزایش دهند.

وی با تأکید بر اینکه صنعت دارو در ایران یک مجموعه رقابتی است و ظرفیت تولید آن هم از نیاز داخل بیشتر است گفت: صنعتگران با افزایش سرمایه و جذب سرمایه و تولید رقابتی توانستند بر مشکلات فائق شوند و اجازه ندادند که این صنعت با بحران مواجه شود و لذا شرایط رو به بهبود است.

اختراعی بحث قیمت‌های دستوری دولت و افزایش تورم و افزایش هزینه‌های تولید دارو را از جمله چالش‌های صنعت دارو برشمرد و اظهار کرد: این مشکلات باید حل شوند اما وضعیت دارو خیلی هم نگران کننده نیست. / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: