کد خبر: ۳۳۴۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 09
در این پایلوت پرونده الکترونیک بیماران مبتلا به این دو نوع سرطان از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد خواهد شد.

شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: طبق توافق ۴ جانبه معاونت علمی، سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت درمان وزارت بهداشت، بر جلب مشارکت بیمه سلامت ایران در سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات، کاهش دهنده هزینه‌های سلامت با تزریق ۵۰ درصد از هزینه‌های صرفه‌جویی شده در صندوق های راهبر، توافق شد، این توافق در پایلوت سلامت الکترونیک در دو نوع بیماری سرطان ریه و پستان در قم پیاده‌سازی شده است، در این پایلوت پرونده الکترونیک بیماران مبتلا به این دو نوع سرطان از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:مصطفی قانعی امروز در رویداد دانشگاهی هوش مصنوعی و سلامت که در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه برای توسعه هوش مصنوعی در سلامت تا حدودی هماهنگی‌های لازم میان‌بخشی صورت گرفته است گفت: برگزاری این رویداد زمینه را برای توسعه فناوری‌های خود مراقبتی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی فراهم می‌کند.

دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به بازار جهانی سلامت الکترنیک گفت: نرخ مرکب رشد سالانه بازار سلامت الکترونیک در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۸۶.۴ میلیارد دلار بوده که این میزان به ۵۰۴.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید، بر اساس آمارها، سهم اصلی بازار الکترونیک در سال ۲۰۱۸ متعلق به آمریکا بوده است. سهم بریتانیا در بازار سلامت تا ۲۰۲۵ به ۲۸.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی نرخ رشد مرکب سالانه کشور آلمان در سلامت الکترنیک را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ حدود ۲۹.۸ و درآمد کشور ژاپن تا سال ۲۰۲۵ در حوزه سلامت الکترونیک را ۲۷.۴ میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: شرکت‌های فناور برای فعال شدن در حوزه سلامت باید با استانداردهای این حوزه آشنا باشند، لایه اول این استانداردها شامل جامعه و افراد سالم است و برای تحقق آن نیاز به ارائه مدل مردم‌محور، دسترسی آسان و یکپارچگی نیازها است، از سوی دیگر این شرکت‌ها برای حضور در فضای مجازی جهت ارائه خدمات سلامت باید در خصوص مسائل مختلفی آگاهی داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به داده‌های مبتنی بر شواهد، عدم ایجاد آسیب، مدیریت ریسک، اطمینان از کیفیت و ایمنی بالینی، حفظ امنیت و شفافیت، احترام به فرهنگ مردم، عدالت و برابری و تبلیغات مسؤولانه و دقیق اشاره کرد.

قانعی با اشاره به اقدامات معاونت علمی در زمینه توسعه دستیاران خود مراقبتی گفت: بی تحرکی، تغذیه و استعمال دخانیات، ۳ عامل اصلی بروز بیماری‌های غیر واگیر هستند که از طریق روش‌های خودمراقبتی و واکسیناسیون و خدمات سالمندی می‌توان از بار این بیماری‌ها کاست.

دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورها در حوزه دستیار هوشمند خودمراقبتی اظهار کرد: گردش مالی سلامت الکترونیک در اروپا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود، ضمن انکه گردش مالی این حوزه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به چالش‌های تجاری‌سازی خدمات الکترونیک سلامت در کشور خاطر نشان کرد: معمولا شرکت‌ها انتظار دارند خدمات آنها از سوی بیمارستان‌ها به عنوان مراکز خدمات‌دهنده که تامین مالی آنها از سوی شرکت‌های بیمه‌گذار است، خریداری شود و این در حالی است که شرکت‌های بیمه‌ای باید اقدام به خرید این خدمات دانش‌بنیان کنند، زمانی که ما به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنیم، آنها اعلام می‌کنند که اگر انتظار خرید خدمات از ما دارید، به شرطی ما اقدام می‌کنیم که خدمات ارائه شده، منجر به کاهش هزینه‌های درمان شود.

قانعی در پایان گفت: بر این اساس طبق توافق ۴ جانبه معاونت علمی، سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت درمان وزارت بهداشت، بر جلب مشارکت بیمه سلامت ایران در سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات، کاهش دهنده هزینه‌های سلامت با تزریق ۵۰ درصد از هزینه‌های صرفه‌جویی شده در صندوق های راهبر، توافق شد، این توافق در پایلوت سلامت الکترونیک در دو نوع بیماری سرطان ریه و پستان در قم پیاده‌سازی شده است، در این پایلوت پرونده الکترونیک بیماران مبتلا به این دو نوع سرطان از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم ایجاد خواهد شد. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: