کد خبر: ۳۳۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 09
مرکز کنترل بیماری های تایوان (CDC) روز گذشته (سه شنبه) از اولین مورد مرگ ناشی از ام پاکس (آبله میمونی) در این کشور خبر داد.
شفا آنلاین>سلامت>مرکز کنترل بیماری های تایوان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که این مورد مردی از شمال تایوان و حدودا ۳۰ ساله بوده که علیه این بیماری واکسینه نشده بود. در ماه اوت، او دچار زخم های پوستی مرتبط با این بیماری شد.

به گزارش شفا آنلاین:با این حال گفته می‌شود که فرد بیمار تا تاریخ ۱۱ سپتامبر، زمانی که بیماری وی تشخیص داده شد، به دنبال درمان پزشکی نبوده است. در زمان ویزیت پزشکی، سیستم ایمنی بدن وی به شدت در معرض خطر قرار گرفته بود و بدن بیمار آبسه و قانقاریا گسترده ای را نشان داد.

علاوه بر این، ابتلای او به «اچ آی وی» نیز تایید شده بود.

به رغم درمان‌ها و مراقبت‌های پزشکی انجام شده، وضعیت بیمار به دلیل سیستم ایمنی ضعیف در ۲۲ اکتبر رو به وخامت گذاشت و در تاریخ یک نوامبر نیز درگذشت.

بنابر این گزارش، تا تاریخ شش نوامبر (دو روز قبل) در مجموع ۳۵۵ مورد ابتلا به ام پاکس در تایوان تایید شده است. از این تعداد، ۳۴۳ مورد بهبود یافته و ۱۲ مورد در منزل تحت درمان هستند.

به گفته مرکز کنترل بیماری های تایوان، شیوع ام پاکس در سطح بین المللی ادامه دارد. مناطق غربی اقیانوس آرام و آسیای جنوب شرقی افزایش قابل توجهی در موارد ابتلا به این بیماری را از ماه ژوئیه داشته اند.

همچنین از سپتامبر نشانه‌هایی از ظهور مجدد این بیماری در اروپا وجود دارد و قاره آمریکا نیز همچنان با شیوع مداوم این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. در حال حاضر، موارد ابتلای بومی به ام پاکس در تایوان پراکنده است اما خطر انتقال همچنان ادامه دارد.

اگرچه اکثر بیماران علائم خفیفی از خود نشان می دهند، بیمارانی که وضعیت ایمنی ضعیفی دارند هنوز هم می توانند علائم شدیدی از جمله ذات الریه، آنسفالیت، اختلال بینایی و حتی مرگ ناشی از این بیماری را داشته باشند.

به گفته مرکز کنترل بیماری های تایوان، بیمار مورد نظر با تأخیر در دریافت درمان پزشکی، منجر به ناتوانی در تشخیص و درمان به موقع بیماریش شد که در نهایت به مرگ وی انجامید.

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ام پاکس یک بیماری عفونی است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می شود. این بیماری می تواند از طریق تماس نزدیک و مایعات بدن حیوانات آلوده یا از افراد آلوده به افراد دیگر منتقل شود.

شیوع چشمگیر این بیماری در ماه مه سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) در سراسر اروپا و آمریکای شمالی گزارش شد.

به گفته متخصصان، یکی از راه‌های انتقال ام پاکس از انسان به انسان از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی عفونی یا مخاطی است و تماس نزدیک پوستی بین افراد جزو راه‌های انتقال است. علائم این بیماری معمولا شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است.

سال گذشته میلادی سازمان جهانی بهداشت، نام آبله میمونی را به ام پاکس تغییر داد.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت در ماه ژوئن اعلام کرد که ام پاکس دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی نیست.

افراد همجنسگرا و افرادی که چندین شریک جنسی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند./ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: